Inmalen nieuwe schijven.

1
Zoals in een ander onderwerp beschreven heb ik de nieuwe Philos Mazzer en er ook 233 schijven ingeplaatst.
Nu las ik daar ook of ik ze met goedkope bonen heb ingemalen.
Echter vraag ik me af wat gebeurd als ik ze niet inmaal, mijn koffie smaakt echter gewoon goed en stroomt er mooi stabiel uit en wat is verschil als ze eenmaal zijn ingelopen?

Gr
Koffiedrap.
Profitec Pro700 + Mazzer Philos i200D/233M
Bialetti
———— ———— ———— ———— ————
† Sage Barista Express † Sage smart grinder pro
† Quickmill 3035 † Mahlkonig x54
† VBM domobar Junior 2B † Fiorenzato f64evo

Re: Inmalen nieuwe schijven.

2
Als het goed smaakt lekker laten gaan. Genieten!
Inmalen geeft wat meer consistentie waardoor je de maalgraad minder hoeft bij af te stellen en dus invloed heeft op de smaak op die manier en waarschijnlijk ook andere (pietluttige) dingen. Maar het is ook erg interessant om het verloop van dit effect te kunnen volgen en zo de verschillen in het komende jaar te ervaren. Volgend jaar december kijk je terug en denk je: aaaah ja! Dat was zo en nu is het zo...

Maar het gaat altijd om smaak, die vindt jij goed dus niks meer aan doen en lekker genieten.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

3
Ik heb vandaag, geïnspireerd door koffiedrap, ook de 233M schijven in mijn Philos geplaatst. Ik heb twee doses gemalen en waar ik met de originele schijven nauwelijks retentie had, merk ik nu dat alle gaatjes en kiertjes zich opnieuw moeten vullen met maalsel. Ik woog 18 gram af en kreeg 17,3 gram terug. Ik verwacht dat dit morgen na een paar shots wel weer voorbij is.
Ik heb nog 3 zakjes van Roast liggen. Misschien maal ik die even weg want voor consumptie zijn ze niet meer geschikt.

Daarna ga ik gewoon lekker koffie maken van die kostbare boontjes.
Londinium R x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

5
bobbee schreef:Dat heeft niet iets met inmalen te maken, dit om misverstanden te voorkomen dat dit er wel mee te maken heeft...
Afbeelding
Weet ik. Dit is gewoon het opbouwen van de statische retentie. Als dat klaar is krijg je als het goed is meer consistentie. Maar goed dat je het even aanstipt.
Londinium R x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

6
Koffiedrap schreef: vr 20 dec 2024, 22:54 Zoals in een ander onderwerp beschreven heb ik de nieuwe Philos Mazzer en er ook 233 schijven ingeplaatst.
Nu las ik daar ook of ik ze met goedkope bonen heb ingemalen.
Echter vraag ik me af wat gebeurd als ik ze niet inmaal, mijn koffie smaakt echter gewoon goed en stroomt er mooi stabiel uit en wat is verschil als ze eenmaal zijn ingelopen?

Gr
Koffiedrap.
Als dat het geval is is het goed.

Ter referentie, bij mijn SSP schijven kreeg ik een briefje met als advies van de makers, 3-5 kilo minimaal inmalen.
Heb ik niet gedaan. Gevolg bij de eerste kilos waren inconsistenties. Bijvoorbeeld, zelfde maalstand kreeg ik bij de ene shot een normale doorloop zoals het hoort. En opeens de volgende shot spuit er koffie alle kanten (channeling).

Het was frustrerend soms.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs