Gisteren mijn eerste espressomachine opgehaald, gekocht via MP. Natuurlijk wil ik deze eerst laten nakijken en uitleg krijgen alleen zit ik met het volgende. Welke accessoires zijn nodig om een lekker espresso en cappuccino te maken? Uit het beginnerstopic heb ik dit gevonden:
Gouden tips:
- Reserveer ook een beetje budget, denk aan 100 euro, voor de volgende essentiele zaken:
+ een goede weegschaal
+ een tamper
Nice to have:
+ Een bodemloze portafilter, let op dat deze past bij je machine
+ Een koffieverdeler "harkje"
+ Een afklopbak
+ Een doseerring
Een weegschaal zal ik wel kunnen vinden met bestaande topics maar dan de tamper. Eitje dacht ik tot ik de keuzes zag. Allemaal verschillende maten dus ik dacht, geen probleem, ik heb een E61 machine dus zal een standaard maat zijn. Nee, nog steeds verschillende keuzes. Om niet te lang van stof te zijn: de vragen.
Welke maat tamper heb ik nodig voor mijn BFC Junior Plus en is er nog kwaliteitsverschil waar ik op moet letten?
Waar dient een bodemloze portafilter voor?
Is een koffieverdeler echt veel handiger? Zo ja, is een harkje of een schijfje handiger?
Verder heb ik bij twee webwinkels geprobeerd te filteren op BFC maar die kwam niet in het filter voor. Iemand een tip waar ik kan filteren zodat ik de juiste accessoires en onderhoudsmiddelen kan aanschaffen?
Re: Welke accessoires noodzakelijk voor een beginner?
2Voor een E61 machine zou een 58 of 58,5 mm tamper geschikt zijn.
Een tamper kan wel wat gewicht gebruiken. Dat tampt prettiger. Een automatische tamper werkt ook héél prettig. Toevallig wordt er één te koop aangeboden op dit forum (The Force). Mooi ding.
Verder kan je een leveler overwegen, die het maalsel netjes recht en horizontaal voor je veegt. Echt nodig is het m.i. niet.
Laatste tip, is om te kijken naar de filterbakjes die je hebt meegekregen bij de machine. Bekend zijn de IMS of VST bakjes. En dan zijn er veel verschillende maten en volumes verkrijgbaar. Die keuze vind ik wel persoonlijk. Zelf prefereer ik IMS Competition. Zie ook hun website https://imsfiltri.com/wp-content/uploa ... NITIVO.pdf.
Ik zou gewoon beginnen om lekkere cappu’s te brouwen. Je komt er in de loop van tijd wel achter wat je prettig en handig vindt.
Ik heb overigens nog een goede tamper liggen, mocht je interesse hebben.
Een tamper kan wel wat gewicht gebruiken. Dat tampt prettiger. Een automatische tamper werkt ook héél prettig. Toevallig wordt er één te koop aangeboden op dit forum (The Force). Mooi ding.
Verder kan je een leveler overwegen, die het maalsel netjes recht en horizontaal voor je veegt. Echt nodig is het m.i. niet.
Laatste tip, is om te kijken naar de filterbakjes die je hebt meegekregen bij de machine. Bekend zijn de IMS of VST bakjes. En dan zijn er veel verschillende maten en volumes verkrijgbaar. Die keuze vind ik wel persoonlijk. Zelf prefereer ik IMS Competition. Zie ook hun website https://imsfiltri.com/wp-content/uploa ... NITIVO.pdf.
Ik zou gewoon beginnen om lekkere cappu’s te brouwen. Je komt er in de loop van tijd wel achter wat je prettig en handig vindt.
Ik heb overigens nog een goede tamper liggen, mocht je interesse hebben.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
3Een level tamper is heel fijn en niet meer duur. De force tamper is niet nodig want er zijn veel goedkopere oplossingen.
Roerding kun je maken van een kurk en een paar draadjes van een paperclip die steek je in de kurk maar een mooie kun je aanschaffen voor zo'n 10na 20 euro op Amazon.
Dosing Ring is (volgens mij) een must. Ook niet duur en van RVS, wederom AliExpress of amazon.
Weegschaal zijn er ook genoeg van te vinden en een acaia is nergens voor nodig. Ook op AliExpress of amazon te vinden voor 30 euro tot hoeveel je wilt.
Als je tzt eraan toe bent en de machine up and running is nog maar eens aankaarten dan zal ik zoeken voor je en delen. Nu beetje druk deze dagen met alle verplichtingen. Misschien heb ik ook nog wel wat bruikbaars voor je liggen.
Roerding kun je maken van een kurk en een paar draadjes van een paperclip die steek je in de kurk maar een mooie kun je aanschaffen voor zo'n 10na 20 euro op Amazon.
Dosing Ring is (volgens mij) een must. Ook niet duur en van RVS, wederom AliExpress of amazon.
Weegschaal zijn er ook genoeg van te vinden en een acaia is nergens voor nodig. Ook op AliExpress of amazon te vinden voor 30 euro tot hoeveel je wilt.
Als je tzt eraan toe bent en de machine up and running is nog maar eens aankaarten dan zal ik zoeken voor je en delen. Nu beetje druk deze dagen met alle verplichtingen. Misschien heb ik ook nog wel wat bruikbaars voor je liggen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
4Erg drukke dagen ja, voor mij even de tijd om bij te komen en lekker dingen uitzoeken voor de machine. Alle tips zijn welkom, heb ik wat uit te zoeken met kerst.
5Ik ben alleen met en hoogst noodzakelijke begonnen toen ik mijn eerste machine kreeg. Dat houdt in:
- een tamper
- een melkkannetje
- een precisie weegschaal
Inmiddels heb ik dat uitgebreid naar:
- een leveler
- een tamper matje
- een borsteltje om de koffie van
Het portafilter af te vegen
- een uitklopbak (heb die van de xenos, kost 10 euro en is echt een prima ding).
- een tamper
- een melkkannetje
- een precisie weegschaal
Inmiddels heb ik dat uitgebreid naar:
- een leveler
- een tamper matje
- een borsteltje om de koffie van
Het portafilter af te vegen
- een uitklopbak (heb die van de xenos, kost 10 euro en is echt een prima ding).
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker
6Uitklopbak bij de Xenos is een goeie, thanks.
7Hij is nog goedkoper zelfs, ik heb hem even voor je opgezocht. 6,99!
Deze:
https://www.xenos.nl/uitklopbak-koffie-o10x11-cm-54129
Deze:
https://www.xenos.nl/uitklopbak-koffie-o10x11-cm-54129
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker
9En als je méér pucks kwijt wil kan ik deze box van Ikea aanbevelen voor € 4,99
https://www.ikea.com/nl/nl/p/hallbar-t ... 4/#content
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
10Iets te groot voor mijn aanrecht ben ik bang maar prijs / puck verhouding is wel top.Frup schreef: di 24 dec 2024, 13:37 En als je méér pucks kwijt wil kan ik deze box van Ikea aanbevelen voor € 4,99