Re: Eerste koffiemolen

13

None schreef: Ik wilde juist een single dose maler. Ik kan hem overnemen van Bob dus ik ben voorzien. :D
Top! Voor mij is single dosen ook niets, maar als je dat wel zoekt is dit een prachtoplossing denk ik
Afbeelding
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

16
None schreef: di 24 dec 2024, 12:22
omeCoffee schreef: Deze staat ‘gewoon’ op koffiepraat. Huidige eigenaar vertrouw ik blind. Hij zal zijn advertentie zelf niet zo snel onder de aandacht brengen. Daarom doe ik het.

https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Thanks, dit lijkt mij precies wat ik wil. Alleen nog 1 vraagje, wat is het verschil tussen single dose en vaker de grind on demand. Ik denk dat bij grind on demand er een bak met bonen boven hangt en bij single dose je eerst af moet wegen en dan een portie malen. Maar hoe bepaal je dan de hoeveelheid bij grind on demand?

Ik heb een god maler en weeg altijd achteraf hoeveel gemalen koffie ik heb.
Eigenlijk is dat het verschil, als je serieus je espresso's wilt vergelijken; vooraf (single dosing) of achteraf (god) wegen.
En als het te weinig of teveel is, uiteraard de hoeveelheid aanpassen.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

17
GuidovW schreef: do 26 dec 2024, 14:53
None schreef: di 24 dec 2024, 12:22
omeCoffee schreef: Deze staat ‘gewoon’ op koffiepraat. Huidige eigenaar vertrouw ik blind. Hij zal zijn advertentie zelf niet zo snel onder de aandacht brengen. Daarom doe ik het.

https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Thanks, dit lijkt mij precies wat ik wil. Alleen nog 1 vraagje, wat is het verschil tussen single dose en vaker de grind on demand. Ik denk dat bij grind on demand er een bak met bonen boven hangt en bij single dose je eerst af moet wegen en dan een portie malen. Maar hoe bepaal je dan de hoeveelheid bij grind on demand?

Ik heb een god maler en weeg altijd achteraf hoeveel gemalen koffie ik heb.
Eigenlijk is dat het verschil, als je serieus je espresso's wilt vergelijken; vooraf (single dosing) of achteraf (god) wegen.
En als het te weinig of teveel is, uiteraard de hoeveelheid aanpassen.
Ik ben helemaal nieuw in dit gebeuren en single dosing lijkt mij handig. Vooralsnog ga ik eerst proberen een lekkere cappuccino en espresso te maken. Wellicht smaakt het straks naar meer. 😁

18
GoD malers zijn met name makkelijker maar zeker niet perse een upgrade. Vaak koffie in een hppper waardoor deze makkelijker oud wordt. Een eventuele upgrade zou een grind by weight maler kunnen zijn. Die zijn erg precies. Maar daar is volgens mij nu nog maar een enkel goed voorbeeld van, zijnde de EtzMax. Er zijn volgens mij een klein aantal nieuwe modellen onderweg.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

19
ErikvW schreef: do 26 dec 2024, 19:09 GoD malers zijn met name makkelijker maar zeker niet perse een upgrade. Vaak koffie in een hppper waardoor deze makkelijker oud wordt. Een eventuele upgrade zou een grind by weight maler kunnen zijn. Die zijn erg precies. Maar daar is volgens mij nu nog maar een enkel goed voorbeeld van, zijnde de EtzMax. Er zijn volgens mij een klein aantal nieuwe modellen onderweg.
GbW lijkt mij ook ideaal alleen heb ik het idee dat de koffiebonen sneller oud worden dan wanneer je ze bewaard ik een wekpot oid. Hoe bewaar je eigenlijk koffiebonen wanneer je binnen een paar weken gebruikt? 🤔
Weer iets om uit te zoeken. 🙈