Upgraden van Eureka Olympus

1
Tijdje terug dat ik wat gepost heb hier, maar upgraderitis begint toe te slaan, en merk dat ik er een tijd uit geweest ben qua malerontwikkelingen. Heb een jaar of 7 een Eureka Olympus HS in gebruik (met de Mythos schijven). Op zich goed, was een grote verbetering van mijn vorige (een Super Jolly kloon). Heb hem met de kleine hopper met leegblaassysteem. Heeft ondanks blaasbalg nog redelijk wat retentie, en bij fijn malen klontert het wat. Hij maalt wel lekker snel. Gebruik hem samen met een Bezzera Strega, en drink eigenlijk alleen maar espresso.

Zir naar vervanging te kijken omdat ik steeds naar lichter gebrande koffie opschuif. Ik pak de filterbranding als die keuze er is, zoals bij zaken als Giraffe. Ook bij Shokunin bestel ik regelmatig. Valt me op dat soms het zure aardig overheerst (zeker bij gewassen koffie), en ook dat de rest dan een beetje flets begint te smaken. Ik denk dat het zeker qua smaak wat beter moet kunnen.

Wat is wijsheid om te doen? 4500 euro voor een EG-1 vind (vooralsnog) ik wat gortig, maar bijvoorbeeld zo'n ding van MiiCoffee (een vriend van me heeft de 64 mm variant) vind ik wel weer heel cheap voelen. Mazzer heeft nu net de Philos, maar dan vraag ik me af of een downgrade in schijfmaat me iets oplevert? Groter is beter zit ergens in mijn hoofd. Of zouden andere schijven in de Olympus me iets brengen?

Re: Upgraden van Eureka Olympus

2
Met andere schijven ga je de retentie in ieder geval niet oplossen.
Het meeste bleef bij mijn Olympus hangen op de clump crusher. Ik kreeg dat niet beter. Op zich geen probleem als je veel maalt.
En met de blaasbalg blaas je veel maalsel de rest van de machine in. Zelf was ik daar niet zo happy mee.
De Philos is erg populair lijkt het…. Of je daar beter van wordt, kunnen anderen beter vertellen.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

3
Boozzz schreef: zo 22 dec 2024, 15:21 Wat is wijsheid om te doen? 4500 euro voor een EG-1 vind (vooralsnog) ik wat gortig, maar bijvoorbeeld zo'n ding van MiiCoffee (een vriend van me heeft de 64 mm variant) vind ik wel weer heel cheap voelen. Mazzer heeft nu net de Philos, maar dan vraag ik me af of een downgrade in schijfmaat me iets oplevert? Groter is beter zit ergens in mijn hoofd. Of zouden andere schijven in de Olympus me iets brengen?
Als je naar een EG-1 hebt gekeken, heb je ook eventueel dan Option-o overwogen?
De p-100 / 01 is behoorlijk goedkoper als eg-1 en is zon beetje uiterste wat je kan gaan met een maler.

De p64 is ook een geweldige maler met fantastische bouwkwaliteit. Weet niet of je daarmee echter qua smaak er op vooruit zal gaan.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

4
De voordeligste upgrade lijkt me inderdaad SSP schijven in de Olympus en de retentie (1,5 a 2gr) voor lief nemen. Groter is vooral beter bij de minder goede koffiemolens, op het moment dat het allemaal strak uitgelijnd is maakt het formaat van de schijven minder uit . Die 75mm schijven zijn al behoorlijk groot in verhouding tot 64mm en ik denk dat je inderdaad niet blij gaat worden van een "tussenoplossing" dan ben je binnen no time weer naar iets anders aan het kijken.
Schijven upgraden of go big or go home (de dure oplossing) lijken mij op lange termijn de enige zinvolle stappen..

5
Go big or go home is wel mijn lijfspreuk :P Ik heb zeker de Lagom 01 ook op het oog. De Weber vind ik wel mooier, maar niet $1000 mooier. En de Lagom is natuurlijk nog wat groter haha. Ik ga me nu maar even verdiepen in de Mizen vs. SSP HU schijven in 102 mm. En als ik niet koffie koop van € 100 de kilo, maar gewoon bij de Shokunin-achtigen blijf, ga ik dan alsnog veel extra smaakplezier beleven van zo'n topmaler denken jullie?

7
Wow een Weber van AliExpress? Ze maken ook alles na in China. Doe mij maar het origineel hoor ;)

Zat nog even te denken over SSP schijven optie in de Olympus. Met de retentie kan ik op zich leven, als de smaak maar significant beter wordt voor lichtere brandingen. En het scheelt natuurlijk nogal veel knaken. Ze maken er maar eentje die past, althans kon er maar een vinden. Even naast de Mythos schijven gezet, maar lijkt toch echt behoorlijk op elkaar, vraag me af hoeveel verschil dat daadwerkelijk zou maken?
Afbeelding

8
Waardoor denk je eigenlijk dat de zurige smaak door de maler of schijven komt?
Zou het ook aan de brew temperatuur kunnen liggen? Zelf moet ik bij wisselen naar andere bonen wat met de temperatuur of grover/fijner malen spelen om de smaak (en doorloop) goed te krijgen.
Natuurlijk wil ik hiermee je upgraderitis plannen niet doorkruisen... :lol:
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

10
Wellicht niet zozeer het zure, als wel het fletse, soms wat kartonnerige aan de smaak bij lichtere brandingen en met name washed bonen. Of mijn koffie is te goedkoop, maar het valt me op dat als ik bijvoorbeeld in de Caffenation hier om de hoek een espresso drink (geheel andere apparatuur natuurlijk), de smaak wat rijker is als dat ik diezelfde boon thuis zet. Uiteraard speel ik dan wat met preinfusie, druk, grofheid en temperatuur, dat laatste voor zover mogelijk met een niet afstelbare Bezzera, maar ik krijg het nooit zo interessant. Ik dacht het toch meer in de maler te moeten zoeken om zo'n veelzijdigere smaak te krijgen. Daarnaast natuurlijk gewoon onmogelijk dat het aan mijn baristaskills ligt :P