Re: Eerste koffiemolen

21
Mijn routine tegenwoordig is dat ik één zak bonen in de vriezer bewaar. Een andere zak gaat in een grote Coffeevac en een kleine Coffeevac. Wat er niet in past, gaat ook in de vriezer.
M’n Etzmax heeft een kleine hopper en die vul ik een paar keer per dag vanuit de kleine Coffeevac. De bonen gaan er dezelfde dag doorheen. Met grote Coffeevac vul ik de kleine bij en als de grote leeg is, gaan daar bonen uit de vriezer in.
Aangezien de omloopsnelheid vrij hoog is, krijgen de bonen niet de tijd om oud te worden.
De Coffeevac trekt overigens geen vacuum, maar sluit wel luchtdicht af.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

23
Veel mensen claimen dat koffie oud wordt in hoppers? Ik vind het reuze meevallen. Je hoeft koffie ook niet vacuüm te bewaren. Veel mensen bewaren het in een hersluitbare zak waar het blijkbaar verscher blijft dan in de hoppert.
Let vooral op licht inval bij gebruik van hoppers zou ik zeggen. Zelf heb ik een mooie zwarte hopper op de Zenith en die kan ik altijd makkelijk een week vol laten zonder dat de koffie oud wordt.

25
Ik werk ook gewoon met een volle hopper: voor mij persoonlijk perfect. Een als ik dan een keer andere koffie tussendoor wil proberen pak ik de handmaler.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

28
None schreef: vr 27 dec 2024, 14:42 Ik las laatst dat bonen de eerste twee maanden na het branden het lekkerst zijn en ongeveer een jaar houdbaar. Klopt dat ongeveer?
Zelf vind ik zon twee weken na branding het beste, hier werk ik omheen. Over hrt algemeen geld dat hoe lichter de branding hoe fragieler de smalen. Dus de fragiele fruit smaken in licht gebrande boontjes zijn minder lang houdbaar dan de chocolade tonen in dark roasts.
Echter 2 maanden of langer vind ik niet optimaal. Je zult merken dat je geen CO2 meer in de boontjes hebt. Dit resulteert in weinig tegendru bij het zetten waardoor je eigenlijk fijner moet malen dan bij vers gebrande bonen. Hierdoor smaakt de koffie niet zoals hij vers bedoeld is.
Ook zal bij oude bonen de crema minder zijn.
Laatst gewijzigd door Drankdier op vr 27 dec 2024, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

29
None schreef: vr 27 dec 2024, 14:42 Ik las laatst dat bonen de eerste twee maanden na het branden het lekkerst zijn en ongeveer een jaar houdbaar. Klopt dat ongeveer?
Dat klopt inderdaad, ik zou zeggen ca. 6 tot 8 weken na het branden het lekkerste, daarna vlakt het af, maar een en ander is nog wel afhankelijk van kwaliteit en brandgraad.

30
Als ik het dus goed begrijp zal ik met 4 kopjes per dag minimaal 1 kilo per maand verbruiken en dus hoef ik mij geen zorgen te maken over de kwaliteitsafname van de bonen zolang ik maar een goed bestelritme heb. Dat klinkt als weer een zorg minder. 😁