Wij hebben een siemens TaK76K572
Sinds kort geeft hij de melding bonenreservoir vullen,
Ondanks dat hij vol is.
Wat hij wel doet:
Hij maalt een seconde of 2 max. Ik zie dat de motor draait. Er komen wat bonen in het maalwerk en ik zie dat er koffie in de zetgroep valt.
Maar gelijk na het malen krijg ik al de melding.
Ik zou graag willen weten hoe ik de sensor (infrarood) kan controleren.
1 kant zie ik met telefoon camera lampje branden. Maar of de ontvanger werkt geen idee.
Ik zie dat 1 van de 2 koolstofborstels op de motor zo goed als op is. Het metalen veertje raakt het plastic en zal dus de koolstofborstel niet veel dieper meer duwen.
Desondanks draait de motor wel gewoon dus hij maakt contact.. Vervangen kan ik nog doen. Maar liefst eerst de hoofd oorzaak vinden.
Dan is de vraag maalt hij wel genoeg bonen. Handleiding zegt teveel olie op de bonen kan problemen geven. Dit lijkt me niet het geval qua bonen.
Maar hoe weet de machine hoeveel bonen er gemaald worden? Toerental of weerstand van de motor ofzo?
Of dus toch gewoon de sensoren stuk? Ik wil liever uitsluiten voor ik lukraak bestel. Hopelijk zijn er hier ervarings deskundigen die me de goede weg op kunnen helpen.
Alvast bedankt.
Sjors
Re: Siemens tk76k572 geeft melding bonenreservoir vullen
2Hoi Sjors,
In veel gevallen gaat het om de gegolfde ring onder de onderste maalsteen. De gegolfde ring moet iets verbogen worden waardoor er meer weerstand is. De molen zal daarna weer perfect werken.
Als de koolborstels op zijn zal de machine doorgaans aangeven dat het apparaat moet worden afgekoeld.
Sensor is niet stuk. De sensor ziet alleen of er bonen in de machine zit (niet meer, niet minder).
Op mijn YouTube kanaal ‘KoffieLaw’ heb ik een filmpje gesplaatst hoe je de molen kunt reinigen en de gegolfde ring kunt buigen. Ik raad je aan het filmpje eens te bekijken.
KoffieLaw
In veel gevallen gaat het om de gegolfde ring onder de onderste maalsteen. De gegolfde ring moet iets verbogen worden waardoor er meer weerstand is. De molen zal daarna weer perfect werken.
Als de koolborstels op zijn zal de machine doorgaans aangeven dat het apparaat moet worden afgekoeld.
Sensor is niet stuk. De sensor ziet alleen of er bonen in de machine zit (niet meer, niet minder).
Op mijn YouTube kanaal ‘KoffieLaw’ heb ik een filmpje gesplaatst hoe je de molen kunt reinigen en de gegolfde ring kunt buigen. Ik raad je aan het filmpje eens te bekijken.
KoffieLaw
KoffieLaw - het recht op een goede bak koffie!
Re: Siemens tk76k572 geeft melding bonenreservoir vullen
3Bij deze lijkt het al opgelost, ik dacht plaats toch nog even een bericht.
Ik heb de maal unit compleet uit elkaar gehaald.. had er ook een filmpje over gevonden hoe dat in elkaar zit.
Er zat veel koffie aangekoekt in alle hoekjes. Dus dat kon ie wel even gebruiken.
Daarnaast heb ik de koolstof borstel vervangen voor een borstel die ik even uit een kapotte schroefmachine van de buurman gesloopt heb. En met een vijl op maat gemaakt heb.
Toch wel even 2 nieuwe borstels besteld via amazon voor een tientje. Maar voor nu werkt ie even.
De ring heb ik niet verbogen. Lees het nu pas.
Maar voor geïnteresseerden.
Ondanks dat de koolstofborstel aan 1 zijde op was.
Was dat 50/50 het probleem. Mogelijk draaide hij niet op zijn beste vermogen.. hij draait nu ook langer valt me op.
Daarnaast gewoon de hele maal unit uit elkaar halen en schoonmaken.. er zitten een soort keramiek ringen in die de bonen malen.. en die voelde bij mij nog vrij
scherp.. check het even desnoods.
Bij mij lijkt het probleem weg nu.. heeft alweer een kop of 10 zonder problemen gemaakt.. waar eerder 1 niet eens lukte.
Suc6 voor de volgende!
Ik heb de maal unit compleet uit elkaar gehaald.. had er ook een filmpje over gevonden hoe dat in elkaar zit.
Er zat veel koffie aangekoekt in alle hoekjes. Dus dat kon ie wel even gebruiken.
Daarnaast heb ik de koolstof borstel vervangen voor een borstel die ik even uit een kapotte schroefmachine van de buurman gesloopt heb. En met een vijl op maat gemaakt heb.
Toch wel even 2 nieuwe borstels besteld via amazon voor een tientje. Maar voor nu werkt ie even.
De ring heb ik niet verbogen. Lees het nu pas.
Maar voor geïnteresseerden.
Ondanks dat de koolstofborstel aan 1 zijde op was.
Was dat 50/50 het probleem. Mogelijk draaide hij niet op zijn beste vermogen.. hij draait nu ook langer valt me op.
Daarnaast gewoon de hele maal unit uit elkaar halen en schoonmaken.. er zitten een soort keramiek ringen in die de bonen malen.. en die voelde bij mij nog vrij
scherp.. check het even desnoods.
Bij mij lijkt het probleem weg nu.. heeft alweer een kop of 10 zonder problemen gemaakt.. waar eerder 1 niet eens lukte.
Suc6 voor de volgende!