Sage barista express touch

1
Hallo leden,

Ik ben al een tijdje in het bezit van een barista touch van sage.

Helaas krijg ik nog steeds geen goede espresso / koffie uit het apparaat. Is er iemand die mij kan helpen? Eventueel video bellen tegen betaling. Hoop dat dit de juiste plek is in het forum. Als dit niet gevraagd mag worden begrijp ik dat ook.

Re: Sage barista express touch

3
bobbee schreef: di 31 dec 2024, 11:28 Wat vervelend.

Welke koffie heb je?
Welke branddatum heeft die koffie?
Welke maler gebruik je?
Hoeveel gram doseer je?
Wat is het gewicht in koffie wat je eruit laat komen?
Ik heb bonen van de brandzaak. Deze zijn 2 weken geleden gebrand. Ik gebruik de maler op de machine zelf. Ik doseer 18 gram en dus 36 gram koffie. Maar dan smaakt die nog heel bitter.

4
Wordt de koffie bitterder wanneer je deze langer door laat lopen, naar zeg 40 of zelfs 42 gram? De reden dat ik dat vraag is omdat het soms best lastig is bitter en zuur uit elkaar te houden en jouw ratio is vrij kort. In combinatie met de matige ingebouwde koffiemaler wil dat zeggen dat de kans op onderextractie (zuur) groter is dan overextractie (bitter).

Dan als tweede, hoe ziet de uitloopt eruit? Is deze mooi rustig als twee muizenstaartjes die naar het einde van de extractie ietsje wateriger/dunner worden? Of is de uitloop als een soort waterval die snel en onrustig doorstroomt? In geval van het laatste is het zaak om eens wat beter te kijken naar puck-prep.

5
Ik had een paar jaar geleden een Barista Express. Het is een leuk startersapparaat, maar mijn espresso werd een stuk lekkerder met een Ascaso Steel Uno PID. Blijkbaar heeft de kwaliteit van de vibratiepomp en/of de zetgroep/douche wel een (negatief) effect op de kwaliteit van de espresso.
Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO ☕

6
Het heeft meestal te maken met de maler. Waar woon je, misschien kann er iemand (met een maler) langs komen. Ik heb zelf ook een SBE gehad.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

8
Pti schreef: di 31 dec 2024, 11:58 Wordt de koffie bitterder wanneer je deze langer door laat lopen, naar zeg 40 of zelfs 42 gram? De reden dat ik dat vraag is omdat het soms best lastig is bitter en zuur uit elkaar te houden en jouw ratio is vrij kort. In combinatie met de matige ingebouwde koffiemaler wil dat zeggen dat de kans op onderextractie (zuur) groter is dan overextractie (bitter).

Dan als tweede, hoe ziet de uitloopt eruit? Is deze mooi rustig als twee muizenstaartjes die naar het einde van de extractie ietsje wateriger/dunner worden? Of is de uitloop als een soort waterval die snel en onrustig doorstroomt? In geval van het laatste is het zaak om eens wat beter te kijken naar puck-prep.
Wat jij zegt dat het zuur kan zijn zou zomaar kunnen inderdaad.

Als ik het zo begrijp is de sage dus niet de juiste machine om een als beginner een lekkere kop te zetten.