Re: Wat drink je nu?

4991
bobbee schreef: ma 23 dec 2024, 17:08
Hk87 schreef: Maar die magische gevolgen en dingen die je erbij zou moet proeven, wie claimt dat dan?
Smaak is toch waar het omgaat bij koffie? Waarom zou je anders grotere schijven willen zonder schroefgaten?
Maar niemand claimt in de opzet over blindburrs naar mijn weten een astronomische verschil te ervaren/proeven toch? Dat maakt alleen de discussie belachelijk met een argument wat nooit ter sprake is geweest 😁

Ik denk ook niet dat het enkel om smaak gaat maar ook bijvoorbeeld een deel functionaliteit zoals retentie en ik denk ook niet dat iemand die al reeds in bezit is van een 98/102 gaat upgraden naar blindburrs voor smaak bevordering, dat lijkt mij ook onzinnig. Maar wellicht zijn er zulke fijnproevers of fanatiekelingen? Geen idee.

Iemand die van een kleinere maler komt, zeg bijvoorbeeld een 64mm maler zal eerder geïnteresseerd in zo een upgrade. Want als jij zo een maler wilt kopen en je kan tegen hetzelfde blind burrs krijgen, waarom zou je dat niet nemen dan? En of jou smaakpapillen dat wel of niet zullen waarnemen, tja dat zijn van die dingen in deze hobby wat persoonlijk zal verschillen of je het zal waarderen of niet.
Ferrari maakt anders ook telkens weer wat nieuws terwijl de voorgaande modellen net zo geweldig waren 😁
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

4992
Rosanne schreef:Voor diegene die Manhattan drinken, mijn ontdekkingstip:

Ik laat de extractie nu 20-25 seconde doorlopen, ipv 25-30 seconde geteld vanaf de eerste drup. Resultaat =
Afbeelding
Ik niet maar toch: je hebt nu een kortere doorlooptijd gekozen. Kies je dan voor minder volume of heb je iets grover gemalen?
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x The Force Tamper

4993
omeCoffee schreef:
Rosanne schreef:Voor diegene die Manhattan drinken, mijn ontdekkingstip:

Ik laat de extractie nu 20-25 seconde doorlopen, ipv 25-30 seconde geteld vanaf de eerste drup. Resultaat =
Afbeelding
Ik niet maar toch: je hebt nu een kortere doorlooptijd gekozen. Kies je dan voor minder volume of heb je iets grover gemalen?
Minder volume idd. Ik had nu 23 ml uit in 23 seconde en die was top.

Met andere koffies mik ik vaak op 30 ml uit in 30 seconde maar de kortere extractietijd doet de Manhattan goed. Dan blijven de frisse smaken meer behouden
Afbeelding
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

4996
de Emporio van Fascino.
Blend van Brazilië , Guatemala en Colombia bonen.
En deze is erg lekker, mild en subtiel. Lekker als espresso maar ook perfect met melkdranken.

Hiervoor had ik een anaerobic uit Costa Rica en vond ik ook heerlijk.
Vooral in de filter was dat een feest (voor mij).
Maar door de aanwezigheid van een hipster :ugeek: zuurtje vond het bezoek deze minder.

4997
Beste allen,

Mijn huidige bonen zijn bijna op en ben weer eens aan het kijken naar wat nieuws. Nu zou ik DAK graag eens willen proberen, mede omdat ik DAK hier vaak voorbij zie komen als aanrader.
Als ik echter zoek op DAK in "wat drink je nu" dan kom ik weinig (positiefs) tegen! Wellicht dat het aan mijn zoekkunsten ligt. Ik zie weinig echte eigen ervaringen. Ik dacht zelf aan Milky Cake, ik vind echter twee berichten over deze boon, die de bonen daadwerkelijk thuis hadden, waarvan één persoon het nogal saai vind.
Wie heeft er daadwerkelijk DAK bonen geprobeerd en wat raadt jij aan om te bestellen?

4998
Met koffiebonen is dit erg lastig: je moet de ander dusdanig kennen dat je weet wat iemand bedoelt met saai, funky of noem maar wat.

Sommige vinden een koffie saai omdat ze graag anaerobic koffie drinken, terwijl de ander dat te funky vindt of ronduit smerig.

Ga dus lekker op je gevoel af, bestel wat bij DAK en kom er daarna achter dat jij het eigenlijk helemaal niet zo saai vindt, of het juist ervaart als bagger.

Ieder z'n smaakpapillen reageren anders waardoor jij wellicht interessante smaken en geuren oppikt die degene die het saai vindt niet oppikt.
Laatst gewijzigd door JanvD op za 04 jan 2025, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

4999
Haha hee die saai comment was van mij denk ik

Ik vind Ethiopië koffies heel lekker. Die zijn over het algemeen fris en fruitig. De milky cake is meer een winterse koffie.

De milky cake werd wel veel beter van smaak nadat ik hem nog even wat langer had laten rusten (minimaal 2 weken). Ik denk dat ik hem gewoon te snel ging drinken en te ongeduldig was met wachten haha. Het is leuk om milky cake een keer te proberen want het heeft echt een hele eigen smaak (pistache en cardemom). Dus betel deze gerust!

De smaak van dak koffies vind ik lekker hoor, mits je ze eerst even laat rusten. Dat is wel een vereiste. Daarna is er een goede extractie uit te halen.

Welk soort bonen heb je tot nu toe gehad en wat vond je lekker en wat juist minder lekker?
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

5000
Ja klopt Roos, jij gaf het label saai haha!! Vroeger was ik altijd fan van espressos met veel chocolade, kruidig/notig en zo min mogelijk zuurtjes. Maar met de tijd ben ik vele soorten gaan waarderen. Malabar van het hoofdkwartier vind ik nog steeds een topper, net als hun black Betty. Maar ook wat meer fruit ben ik gaan waarderen.
Nu heb ik een Brasil Sao Silvestre van een branderij uit Spanje, meegenomen van vakantie. Dit was geen succes, overwegend zuur en mis het kruidige zoete.
Hiervoor had ik bonen van Man met bril, gefermenteerd met rood fruit. Dit vond ik een topper, het hele huis rook naar aardbei na een espresso.
Waar ik vroeger voor simpel koos hou ik nu van meer complexiteit. In de relationele sfeer is dat gelukkig andersom :p
Ik lees vaker dat je DAK bonen inderdaad langer moet laten rusten. Ik ga gewoon een poging wagen. Denk dan toch de Milky Cake.

Wat ik overigens wel irritant vind is dat ik met een cadeaubon geen koffie in de nieuwe winkel kan kopen. Deze winkel zit bij mijn werk om de hoek. Vandaar dat ik met de feestdagen een cadeaubon had gevraagd. Deze kan ik dus alleen online gebruiken, vaag. Hierdoor zit ik met onnodige verzendkosten op de toch al hoge prijs.