Begin allemaal met stoppen een schuldgevoel te moeten hebben en een ander die op te leggen en van daaruit samen te leven. Eigen verantwoordelijkheid nemen bij iedere stap die ik zet en niet struikelen als ik of een ander eens een keer een stapje miszet, het kan niet anders. Iedereen heeft het recht om zich goed te voelen en van het leven te genieten vanuit waardigheid en ertoe doen voor elkaar en door elkaar te veroordelen wordt het niks beter. Waarom?
Alles kan altijd beter en alles kan altijd erger dan het is.
Neem zo'n boer, aan de ene kant krijgt die de vraag naar voedsel te produceren, veel voedsel en het is zijn vak! Maar aan de andere kant is er commentaar op de manier waarop hij dat doet en moet er ook nog geld verdient worden. Zo zal die het nooit goed doen. Ook een bio boer zal commentaar krijgen maar dan dat de oogst te weinig is. Of zijn prijzen zijn te hoog en ga zo maar door.
Daarom denk ik dat we allemaal echt de eigen verantwoordelijkheid zouden moeten nemen voor ons leven, want dan stopt het overtollige consumeren van alles ook. Dan stopt het vingerwijzen naar anderen want we weten dan dat iedereen zijn best doet en nooit helemaal kan voldoen aan de verwachting van de ander. Maar dat gaat nooit gebeuren, zo werkt het menselijk brein niet. Iedereen denkt altijd vanuit eigen perspectief met de kennis die hij heeft en de verwachtingen die daaruit voortkomen.
KOFFIE!!!! (van de andere kant van de wereld hierheen gehaald en daarna verbrand met veel rook ontwikkeling en energie. Oh, wat zijn we fout maar wel andere in de smiezen houden.)