Hi
Ik heb met pak m beet 25j koffiedrinken (van m'n 16 schat ik) dan toch maar eindelijk de moed vergaart om het thuis ook wat deftiger aan te pakken.. Je kan niet blijven La Marzocco's en even geschikte bonen en barrista's blijven zoeken elke dag
Vroeger van m'n 15 tot m'n 25 ongeveer in de horeca gewerkt en daar de nodige goeie gewoontes aan overgehouden (lees: écht kunnen genieten van een goeie tas koffie) en dat is dan geevolueerd dankzij het opkomen van steeds meer goeie koffiezaken naar een hobby/liefhebberij om zoveel mogelijk geweldige dopio's te genieten.
Momenteel werk ik met een Delonghi Dedica maler en machine, maar zelfs met een betere portafilter krijg ik er niet uit wat ik graag zou hebben en het wordt tijd (40ste verjaardag als excuus/gelegenheid) om een echtere machine aan te schaffen.
Wie heeft er raad?
Ik hoop dat dit de juiste plek is om aan de start van de zoektocht naar betere koffie te beginnen?
De zoektocht gaat naar een entry level (lees betaalbaar) degelijke machine.. Ergens gaat m'n voorkeur uit naar een losstaande (zonder maler geintegreerd) maar het aanbod lijkt me daarin redelijk beperkt.
Ik heb al een bonenmaler, die moet met de tijd wel geupgrade maar kan nu nog mee. Ik ben me meer en meer bewust van het belang daarover, maar gezien ik nu enkel V60 of Aeropress kan drinken thuis (ik geniet echt niet van de koffie uit het huidige toestel, zonde van de bonen) wil ik écht eens een leuke machine in huis
Ik twijfel tussen deze drie:
Sage Barista Express Impress €800
+ all in one
- geïntegreerde bonenmaler geeft mij het idee dat ik geld uitgeef aan een maler ten koste van de zetkwaliteit.
- 800€ is wel net op/over de rand van wat ik nu wil/kan uitgegeven.
Lelit PL042TEMD 649€
+ goed van prijs, PID
- onbekend en enkele mindere reviews online
Gaggia Classic Evo Pro 462,20
+ betaalbaar, mooi en degelijk
- weinig instellingen (tenzij ik de garantie breek en zelf aan de slag ga = nee)
Deze wildcard: https://www.casabarista.nl/product/koop ... dJ4.YhQNdC
Het zou geweldig zijn moest iemand de tijd vinden om me te adviseren. Suggesties voor een machine in die prijsklasse die ik gemist heb zeker welkom..
Re: Voorstellen Mrris
2Welkom!
Deze al doorgespit? Als je dat leest hoef je het wiel niet opnieuw uit te (laten) vinden.
https://www.koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=12901
Sage Barista is kansloos, ingebouwde maler is niks.
Deze al doorgespit? Als je dat leest hoef je het wiel niet opnieuw uit te (laten) vinden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3Nee ik vond m'n weg (zoals wel vaker op een nieuw forum) niet meteen.. hartelijk bedankt!fransg schreef: ma 06 jan 2025, 15:50 Welkom!
Fijn dat je die Sage afschiet, ik werd er ook al niet vrolijk van maar een collega heeft net die impress en is er erg blij mee
4Hallo,
Over Lelit hoor ik goede berichten. In Amerika ligt de prijs een stuk hoger dan hier in Nederland. Lees je in zou ik zeggen, ben benieuwd waar je uitkomt.
Begin eerst met een goede maler, ga daarna kijken hoeveel er over blijft voor een espressomachine.
Probeer wel iets te kopen waar je gelukkig van wordt, doe je te veel water bij de wijn, dan kan dat iedere keer weer ongenoegen vormen elke keer als je er naar kijkt na aankoop. Spaar wat langer door zou ik dan zeggen.
Succes met het verdere verloop en leuk dat aan verbetering van je koffiespullekes werkt.
️
Over Lelit hoor ik goede berichten. In Amerika ligt de prijs een stuk hoger dan hier in Nederland. Lees je in zou ik zeggen, ben benieuwd waar je uitkomt.
Begin eerst met een goede maler, ga daarna kijken hoeveel er over blijft voor een espressomachine.
Probeer wel iets te kopen waar je gelukkig van wordt, doe je te veel water bij de wijn, dan kan dat iedere keer weer ongenoegen vormen elke keer als je er naar kijkt na aankoop. Spaar wat langer door zou ik dan zeggen.
Succes met het verdere verloop en leuk dat aan verbetering van je koffiespullekes werkt.
️
5Thanks!
Na het zeer nuttige topic te hebben doorgelezen neig ik nu naar:
https://www.bol.com/be/nl/p/eureka-mign ... re_pdp_www 228e voor een eureka mignon manuale
en dan toch een tweedehands machine gezien de soort machine die ik beoog anders niet haalbaar is.. Mss die Bezerra, leuk dat die 58mm portafilter heeft en een warmtewisselaar, beetje spijtig geen PID
Na het zeer nuttige topic te hebben doorgelezen neig ik nu naar:
https://www.bol.com/be/nl/p/eureka-mign ... re_pdp_www 228e voor een eureka mignon manuale
en dan toch een tweedehands machine gezien de soort machine die ik beoog anders niet haalbaar is.. Mss die Bezerra, leuk dat die 58mm portafilter heeft en een warmtewisselaar, beetje spijtig geen PID
6Welkom Mrris,
Mocht je budget niet hoger zijn dan de +/- 800 euro en je wilt toch goeie koffie/espresso/cappuccino willen drinken, dan zou ik naar een set up als deze te kijken:
Koffiemachine
Quickmill 820 á 520 nieuw tweedehands goed te krijgen prijs ligt aan de staat.
Gaggia classic pro á 450 en tweedehands rond de 300 euro.
Ik zou je maler toch echt ook vervangen, daar ga je echt spijt van krijgen anders.
Maler:
Tweedehands: Eureka Mignon Specialita á 300
Nieuw: Eureka Mignon Perfetto á 369
Beiden hebben hun voor en tegens maar kunnen lekkere espresso zetten en goed melkstomen (duurt iets langer dan bij bv HX machines).
Zoals hierboven al gezegd, lees het forum even door bij de beginners pagina’s.
Mocht je in de buurt wonen van Uitgeest dan ben je altijd welkom voor een bakkie uit mijn “budget” set up:
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mocht je budget niet hoger zijn dan de +/- 800 euro en je wilt toch goeie koffie/espresso/cappuccino willen drinken, dan zou ik naar een set up als deze te kijken:
Koffiemachine
Quickmill 820 á 520 nieuw tweedehands goed te krijgen prijs ligt aan de staat.
Gaggia classic pro á 450 en tweedehands rond de 300 euro.
Ik zou je maler toch echt ook vervangen, daar ga je echt spijt van krijgen anders.
Maler:
Tweedehands: Eureka Mignon Specialita á 300
Nieuw: Eureka Mignon Perfetto á 369
Beiden hebben hun voor en tegens maar kunnen lekkere espresso zetten en goed melkstomen (duurt iets langer dan bij bv HX machines).
Zoals hierboven al gezegd, lees het forum even door bij de beginners pagina’s.
Mocht je in de buurt wonen van Uitgeest dan ben je altijd welkom voor een bakkie uit mijn “budget” set up:
7Waarom al die prutsmachines en molentjes.
Voor het geld kun je o.a. kopen:
Een Silvia met pid, een Giotto,. Daarbij een serieuze horeca molen met 64, 75 of 83mm schijven en een retentie waar je per dag een extra espresso van kan zetten. Helemaal aan de andere kant van het spectrum, maar ook €400,- een Giota VS2 of als je het tweedehands treft nog een iets mooiere uitvoering.
Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.
Een Silvia met pid, een Giotto,. Daarbij een serieuze horeca molen met 64, 75 of 83mm schijven en een retentie waar je per dag een extra espresso van kan zetten. Helemaal aan de andere kant van het spectrum, maar ook €400,- een Giota VS2 of als je het tweedehands treft nog een iets mooiere uitvoering.
8Yep! Zou ik ook doen. Tweedehands, wel goed spul. Van daaruit verder ontdekken wat je lekker vindt. Of leuk/mooi/prettigHanR schreef:Waarom al die prutsmachines en molentjes.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60
9@HanR: Ligt het aan mij of is de toon van jouw berichten ineens wat aan de negatieve kant?HanR schreef:Waarom al die prutsmachines en molentjes.
Volgens mij gaat het erom dat we iedereen in zijn waarde laten op dit forum en zo goed mogelijk advies geven. Ik heb nu al een aantal keer bij jou voorbij zien komen teksten als hierboven: ‘Prutsmachines en molens’. Misschien moet je het bij je advies houden over apparatuur die je aanraad ipv dit soort teksten erop te gooien.
Volgens mij is dit geen forum van E61 groepen maar voor elke machine. Iedereen heeft recht op breed advies zonder dat het ander afgezeken wordt.
Ik merk in ieder geval dat het me begint te irriteren.
En eerlijk gezegd herken ik dit ook niet van je in wat ik van je geleerd en gelezen heb.
10Ik waardeer het wel dat HanR het nog steeds kan opbrengen om in het kort zijn advies te geven en zijn kennis te delen.HanR schreef: ma 06 jan 2025, 18:02 Waarom al die prutsmachines en molentjes.
Soms is het zo bondig gesteld dat het hard kan overkomen maar ik geef het je te doen om als je reeds 20 keer geduldig heb uitgelegd waarom sommige malers en machienes niet bijzonder kansrijk zijn, het de eenentwintigste keer nog eens opnieuw te verklaren. Dan maar in een kort zinnetje...
Han kraakt niet de mens af maar soms moet een machine wel sterk worden afgeraden om later geklaag voor te wezen
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino