Ik heet Ruud en heb al jaren sinds 2012, zeer tevreden een Expobar.Brewtus 4 rotatiepomp, op vast water, met britafilter ervoor.
Maar nu zijn er wat problemen. Alvast mijn excuses als ik een vraag stel die wellicht al veel vaker is gesteld.
Eerst lekte er water bij het vacuumventiel, dus dat heb ik vervangen.
Tevens de boilersensor.
Daarna is de tweeweg magneetklep vervangen. Dus deze onderdelen zijn nieuw.
Bij de aanzetten komt er zo goed als meteen water uit het overdrukventiel. (Savety valve).
Komt dit nu door de druk die de rotatiepomp levert?
Ps Ik heb ook het bypassventiel schoongemaakt en gesmeerd. En weer gewoon teruggezet, verder niets.
Of heeft de presotaat er ook mee te maken, of iets anders natuurlijk.
Gr ruud
Re: Overdrukventiel lekt water.
2Kun je er een foto of filmpje van posten?Ruud@expobar2012 schreef: ma 06 jan 2025, 20:34
Bij de aanzetten komt er zo goed als meteen water uit het overdrukventiel. (Savety valve).
Wat bedoel je met "zo goed als meteen" -- is het klik, machine aan en hup water eruit?
Is dat zodra de pomp aangaat en stopt het als je de pomp uitzet?
Of is het zodra het element het water heet begint te krijgen?
Kennelijk is het waterniveau veels te hoog in de boiler. Kun je dat een stuk omlaag brengen bijvoorbeeld door de heetwatertap een poos open te houden?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3Ik weet niets van deze machine maar ik weet wel dat onze hanr deze machine goed kent. Ik hoop dat hij dit leest en hij heeft wel vaak meteen een paar dingen die het zouden kunnen zijn. De Brewtus schijnt een nogal eigen ontwerp te hebben wbt de dual boiler opbouw waardoor hij wat anders werkt dan andere machines.
Maar wellicht kunnen de vragen van Frans ook aan een eind op weg helpen!
Maar wellicht kunnen de vragen van Frans ook aan een eind op weg helpen!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
4Allereerst dank voor jullie snelle reacties.
Het zal geen 5 secondes duren als mijn boiler leeg is.
Als ik de kraan van de waterleiding opendraai hoorje dat er gevuld wordt maar is er geen wateroverlast bij het overdrukventiel.
(Heb 1 stekker los van de boiler zodat deze niet doorbrand)
Als ik dan de machine aanzet komt meteen de pomp in actie en dan duurt het nog geen 5 seconden
De machine is dan zeker niet warm.
Ik kan vanavond proberen het waternivo te verlagen met de theewater kraan.
Ben er inmiddels achter dat de microswitch van de pressotaat niet defect is.
Het mechanisme kan ook nog defect zijn.
Het zal geen 5 secondes duren als mijn boiler leeg is.
Als ik de kraan van de waterleiding opendraai hoorje dat er gevuld wordt maar is er geen wateroverlast bij het overdrukventiel.
(Heb 1 stekker los van de boiler zodat deze niet doorbrand)
Als ik dan de machine aanzet komt meteen de pomp in actie en dan duurt het nog geen 5 seconden
De machine is dan zeker niet warm.
Ik kan vanavond proberen het waternivo te verlagen met de theewater kraan.
Ben er inmiddels achter dat de microswitch van de pressotaat niet defect is.
Het mechanisme kan ook nog defect zijn.
5Ik heb het bovendeel van het overdrukventiel ook nog eraf gehaald. En dat zag er prima uit.
Kan je dat ook instellen?? Zie nergens een stel mechanisme
Kan je dat ook instellen?? Zie nergens een stel mechanisme
6Zomaar een paar vragen.
Wat is de geschiedenis van de machine.
Wie hebben er allemaal aan geklust.
De isolatiekous om de bedrading js bijvoorbeeld bijzonder mooi.
Aan de andere kant is het geweldige Expobar anti-vacuumventiel vervangen door een standaardexemplaar.
Waarom is de vulklep vervangen? Zit deze in de juiste richting?
Op sommige Expobar machines zit een pressostaat met bereik 1 0 - 2,5bar.
Hoe hoog staat de pressostaat afgesteld en bij welke druk spreekt het veiligheidsventiel aan?
Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.
Wat is de geschiedenis van de machine.
Wie hebben er allemaal aan geklust.
De isolatiekous om de bedrading js bijvoorbeeld bijzonder mooi.
Aan de andere kant is het geweldige Expobar anti-vacuumventiel vervangen door een standaardexemplaar.
Waarom is de vulklep vervangen? Zit deze in de juiste richting?
Op sommige Expobar machines zit een pressostaat met bereik 1 0 - 2,5bar.
Hoe hoog staat de pressostaat afgesteld en bij welke druk spreekt het veiligheidsventiel aan?
Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.
7Heb je het ventiel ook meteen schoongemaakt, nadat je het eraf had gehaald?
Een vorige machine van mij pruttelde en sputterde bij dat ventiel. Nadat ik het eraf had gehaald en gereinigd was het probleem weg. Just my 2 cents. Zou verder het advies van HanR opvolgen...
Een vorige machine van mij pruttelde en sputterde bij dat ventiel. Nadat ik het eraf had gehaald en gereinigd was het probleem weg. Just my 2 cents. Zou verder het advies van HanR opvolgen...
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
8Beste Han, dank voor je reactie.
Eigenlijk is er bijna niet aan geklust.
Twee keer onderhoud gehad door Casa Barista.
Veder deden wij zelf backflushen. Verder geen problemen gehad
De stoomoijp is ergens tussentijds vervangen.
Omdat het vacuumventiel lekte heb ik zelf de groep met een revisieset van DR trading vervangen.
Ik heb nu de groep zelf gereviseerd.
Wist niet dat het overdrukventiel niet origineel was.
Hoe ziet deze eruit? Heb je ook een type. Ik neem aan betere kwaliteit?
De isolatie is zelf geplaatst. De huidige verpulvert naar mate het warmer wordt. Wil je de naam waar ik het vandaan heb? Mag dat hier getoond worden?
Echt fantastisch materiaal. Het krult zich om de draden en is hittebestendig. (Motor bij auto’s)
Bedoel je met de vulklep de tweewegmagneet klep?
Ik dacht dat deze het kon zijn vandaar vervangen. Er staan nu nummers op ipv een pijl.
Aanvoer =1 retour=2
Staat goed.
De pressotaat durf ik niet te zeggen, waar deze op afgesteld staat. Deze is al ooit een keer vervangen voor het oude type.
De switch is in orde. Doorgemeten door een collega die een professioneel is.
Hoe kan ik zien waarop de pressotaat is afgesteld?
Ik kan vanavond kijken bij welke druk het water uit het overdruk ventiel komt.
(Kan het andere deel van de pressotaat ook defect zijn)Bij DR stelt men nu een andere voor met een apart relais.
Verder alles wat ik demonteer maak ik meteen schoon.
Eigenlijk is er bijna niet aan geklust.
Twee keer onderhoud gehad door Casa Barista.
Veder deden wij zelf backflushen. Verder geen problemen gehad
De stoomoijp is ergens tussentijds vervangen.
Omdat het vacuumventiel lekte heb ik zelf de groep met een revisieset van DR trading vervangen.
Ik heb nu de groep zelf gereviseerd.
Wist niet dat het overdrukventiel niet origineel was.
Hoe ziet deze eruit? Heb je ook een type. Ik neem aan betere kwaliteit?
De isolatie is zelf geplaatst. De huidige verpulvert naar mate het warmer wordt. Wil je de naam waar ik het vandaan heb? Mag dat hier getoond worden?
Echt fantastisch materiaal. Het krult zich om de draden en is hittebestendig. (Motor bij auto’s)
Bedoel je met de vulklep de tweewegmagneet klep?
Ik dacht dat deze het kon zijn vandaar vervangen. Er staan nu nummers op ipv een pijl.
Aanvoer =1 retour=2
Staat goed.
De pressotaat durf ik niet te zeggen, waar deze op afgesteld staat. Deze is al ooit een keer vervangen voor het oude type.
De switch is in orde. Doorgemeten door een collega die een professioneel is.
Hoe kan ik zien waarop de pressotaat is afgesteld?
Ik kan vanavond kijken bij welke druk het water uit het overdruk ventiel komt.
(Kan het andere deel van de pressotaat ook defect zijn)Bij DR stelt men nu een andere voor met een apart relais.
Verder alles wat ik demonteer maak ik meteen schoon.
9Beste Frup, ik maak alles schoon wat ik demonteer. En dit is helaas geen geprutel
10Techflex heet dat bedrijf voor de kabels. Zie dat andere mensen dingen ook aangeven. Heel mooi klein bedrijf.