Vandaag de eerste espresso gezet met een BFC Junior Plus en DF64v maler. Als koffieboon heb ik de Angry Betty van het Hoofdkwartier gebruikt. Ik heb 18 gram gemalen op stand 20. Helaas door onkunde van mij geen idee hoeveel ik heb gezet. Er was wat goedoe met het portafilter omdat de enkele uitloop een taps toelopend filterbakje had en de dubbele uitloop een rechte. De laatste genomen maar die kreeg ik er niet recht in. Na veel gedoe toch een espresso ( achtig iets ) en totaal onverwacht viel het mij niet tegen. Was nu al lekkerder dan de Nespresso die ik voorheen had.
Blij verrast en zeker zin om verder te gaan ontdekken.
Re: Eerste espresso
2Mooi dat je eerste bakkie al meevalt! Angry Betty ook wel gedronken, niet verkeerd.
Hoe kan je filterbakje scheef zitten? Zit de veer in de filterhouder er goed in?
Verder advies: meten is weten. Dus ook je output en doorlooptijd meten. Dan kun je de maler afstellen.
Zelf houd ik ongeveer 25 sec. aan bij 18 gr maalsel en 36 gr koffie (ratio 1:2). Maar dat is allemaal niet heilig.
De single basket (7gr ?) is meestal wel lastiger.
Vooral doorgaan!
Hoe kan je filterbakje scheef zitten? Zit de veer in de filterhouder er goed in?
Verder advies: meten is weten. Dus ook je output en doorlooptijd meten. Dan kun je de maler afstellen.
Zelf houd ik ongeveer 25 sec. aan bij 18 gr maalsel en 36 gr koffie (ratio 1:2). Maar dat is allemaal niet heilig.
Vooral doorgaan!
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
3Te gek! Laat maar weten als je nog wat wilt weten.None schreef:Vandaag de eerste espresso gezet met een BFC Junior Plus en DF64v maler. Als koffieboon heb ik de Angry Betty van het Hoofdkwartier gebruikt. Ik heb 18 gram gemalen op stand 20. Helaas door onkunde van mij geen idee hoeveel ik heb gezet. Er was wat goedoe met het portafilter omdat de enkele uitloop een taps toelopend filterbakje had en de dubbele uitloop een rechte. De laatste genomen maar die kreeg ik er niet recht in. Na veel gedoe toch een espresso ( achtig iets ) en totaal onverwacht viel het mij niet tegen. Was nu al lekkerder dan de Nespresso die ik voorheen had.
Blij verrast en zeker zin om verder te gaan ontdekken.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
4De benaming zal waarschijnlijk verkeerd zijn. De houder waar het filterbakhe in zit, moet recht staan tov de machine maar ik kreeg hem niet ver genoeg. Dat zal ik nog verder uitzoeken.Frup schreef: wo 08 jan 2025, 21:41 Mooi dat je eerste bakkie al meevalt! Angry Betty ook wel gedronken, niet verkeerd.
Vooral doorgaan!
Meten is weten en ik was het ook zeker van plan maar door de portafilterhouder raakte ik enigszins in de war. Hahahaha
Deze ratio was ook mijn bedoeling. Heb nu al zin in morgen
5Waar kan ik het beste een bodemloze portafilterhouder kopen en welk filterbakje moet daarin? Is elke houder voor een E61 geschikt?
6Filterbakje kun je wisselen in iedere filterdrager.
Iedere naked voor de E61 zetgroep is geschikt.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
7Thanks, dit weekend eens zoeken.bobbee schreef: wo 08 jan 2025, 22:45 Filterbakje kun je wisselen in iedere filterdrager.
8Misschien heeft iemand er nog 1 liggen. Ze zitten zo rond de 30 a 40 euro nieuw denk ik met zwart plastic handvat.
9E61 Single Layer Portafilter 58mm, Afneembare Bodemloze Portafilter, met Filter Mand, voor Expobar, voor Rocket, voor Faema (zwart) https://amzn.eu/d/fob2BhO
10Meteen met Angry Betty beginnen, je durft. Dat je portafilter niet helemaal op "6 uur" staat hoeft geen probleem te zijn, de portafilter op "7 uur" zal ook vast zitten. Met name met nieuwe groepringen kan volledig indraaien soms moeilijker of stugger zijn. Hij moet stevig klem zitten en IN de groeven. Als hij echt niet ver genoeg zit dan kan hij los schieten als je er druk op zet. Los schieten is mij wel eens gebeurd met enige puinhoop en schade aan kopjes en weegschaal tot gevolg.None schreef: wo 08 jan 2025, 22:25 De benaming zal waarschijnlijk verkeerd zijn. De houder waar het filterbakhe in zit, moet recht staan tov de machine maar ik kreeg hem niet ver genoeg. Dat zal ik nog verder uitzoeken.
Meten is weten en ik was het ook zeker van plan maar door de portafilterhouder raakte ik enigszins in de war. Hahahaha
Tegelijk is een portafilter die te ver door draait een indicatie dat je de groepring moet vervangen. Leeftijd daarvan zou onder normaal gebruik 1-2 jaar zijn.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™