Merci, beheerders!

1
...om mij erbij te betrekken!
Ik heet Paul, Belg, en ik brand al koffie, voor huisgebruik sedert voor 2006, ik weet dat tenminste nog, omdat ik, toen, op een interne vlucht in Mexico het blinkend magazine las waarin goede koffieadressen werden gepromoveerd. Ik dus met de kevertaxi naar een énorme overdekte markt in de hoofdstad en...we have coffee! Ik kocht wat groene bonen en brandde deze in mijn, toenertijds, electrische Hottop van de éérste generatie.
Fast forward, 2024.
Ik brand nog steeds van verlangen...naar goede koffie, de rest is uitermate privaat! Mijn huidige brander is de 500 grams' Huky 500, op propaangas, heb ik al sinds...minstens tien jaar, rechtsreeks in Taiwan betrokken. Verleden week heb ik een nieuw kacheltje in gebruik genomen, het oude haperde..., merkte ik dat deze nieuwe brander zo veel beter is, om het kort te houden, ik brandde tweemaal 4 uur, koffie van Koepoort in Zeeland, Mexico, Costa Rica, Brasil, robusta uit Vietnam, Ethiopia, en ...Jemen, ik wacht nog een week op alvorens deze door de Londinium L1 (van 2014) te jagen. Ik kocht die L1 tweedehands ergens in een lieflijk dorpje middenin de haven van Rotterdam, ik ben er de verkoper nog steeds dankbaar voor, ik hou absoluut van die machine die, naar ik lees, niet zo geschikt zou zijn voor lichtgebrande bonen. Ik heb nog steeds twijfels aangaande de meest geschikte branding, het lijkt me dat -zoals zo dikwijls- het "compromis" alle richtingen vrijwaart (ah oui, c'est un Belge qui parle!)
En...hoe kom ik hier dan terecht. Och, ik ben een "lurker", op Kaffee-Netz en op Home-Barista. Ok de Duitse site schrijf ik niet graag, ik spreek weliwaar erg goed die taal, maar heb in geen enkele taal ooit écht grammatika geleerd, en ik schrijf ongaarne spellings- en andere fouten. Home-Barista, well ... that's American, die jongens zijn absoluut maximalist, maar soms gaat het me wel érg ver. En laat nu net verleden week mijn maler er de brui aan geven! Dàt was de déclic, de trigger! Vijf kilo koffie gebrand en gèèn maler! Panic on the Titanic! Wat was er nou aan de hand? OK, mijn maler is ook al minstens tien jaar oud, een Macap MC4 geloof ik, stepless, 58 mm platte schijven, reeds ééns vervangen en, omdat ik gewoonlijk slechts twee espresso's per dag maak, is die maler niet écht "oud". Maar er kwam geen gemalen koffie meer uit. Ding opengesmeten, hopper eraf, regelworm (euh?) eraf, bovenste maalschijf (in omgekeerde richting) losgedraaid, stofzuiger, borstel, natte vinger...proper dus... en, ja, en dan, maalgraad instellen. Oude koffiebonen erdoor, draaien, draaien, zingende schijven, angst, sh...ugar! De fora raadplegen...aber hallo...zo'n Mazzer Philos...da's 1000+ en morgen komen "ze" thuis voor een half dozijn nieuwe ramen offerte maken...ik laat mijn vrouw niet in de kou! Geluk, ja, heb ik gehad: die ouwe molen doet het nog, misschien niet perfect, iedere koffie is ook anders, maar...weten jullie, ik vind "mijn" cortado thuis veelal erg beter dan in die modieuse koffiebars in de stad, waar je 4+ Euro betaalt. Ik geef toe: in Antwerpen (ikzelf ben eerder Brusselaar) heb ik ooit -bij Nederlanders, jawel- betere koffie gedronken dan thuis. Maar...dan moet ik wel naar Antwerpen!
Laatst gewijzigd door SantoYirga op wo 15 jan 2025, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Merci, beheerders!

2
Welkom welkom!

Wat een energie en enthousiasme, tof!

Ik was een paar jaar in België, voornamelijk woonachtig te Schriek en Pijpelheide nabij Heist op den Berg

Al heel lang niet geweest.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

3
fransg schreef: wo 15 jan 2025, 16:50 Welkom welkom!

Wat een energie en enthousiasme, tof!

Ik was een paar jaar in België, voornamelijk woonachtig te Schriek en Pijpelheide nabij Heist op den Berg

Al heel lang niet geweest.
"Frans G" ben jij die Londinium freak???
Sorry, mijn geheugen, ik heb volgens verpleegkundigen een "chemokop" en ... vergeet veel, heb moeite met concentratie...maar leef nog, en daar ben ik erg blij om hoor, velen hebben niet dat geluk. Ik heb, in verband met koffiemachines al veel, tweedehands, gekocht in NL, ook mijn eerste espressomachine, die heb ik nog steeds "in reserve" een ECM Giotto, gekocht ergens tussen de windmolens in de buurt van Den Haag (prachtig, kanalen met bootjes...ja hoor), heb die Giotto al helemaal uit elkaar gesmeten, werkt erg goed maar...Londinium? Oef! Zo goed. Ik laat hem overigens onderhouden bij een utmuntende technieker in Breda (het verwarmingselement is al vervangen...wij leven hier in een extreem kalkrijke streek...sindsdien enkel nog Volvic!).
OK...groeten uit mijn dierbaar landi
Paul

4
Welkom Paul!

Leuke introductie van jou! Krijg er een mooi beeld bij in mijn kop.

De L1 is idd niet de machine voor de light roast bonen maar ja, is jouw mond daar wel geschikt voor? Ik ben er zelf mee gestopt die Light roast en brand nu lekker medium tot medium dark. Voor mij perfect en heb nu de LR staan mede dankzij die Londinium freak die je hierboven al hebt herkend!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

5
bobbee schreef: wo 15 jan 2025, 19:34 Welkom Paul!

Leuke introductie van jou! Krijg er een mooi beeld bij in mijn kop.

De L1 is idd niet de machine voor de light roast bonen maar ja, is jouw mond daar wel geschikt voor? Ik ben er zelf mee gestopt die Light roast en brand nu lekker medium tot medium dark. Voor mij perfect en heb nu de LR staan mede dankzij die Londinium freak die je hierboven al hebt herkend!
Afbeelding
Dank, Emmen, en ja, "mode" is èèn ding, maar mag nooit tot een dictatuur verworden... Na enkele maanden "licht" gebrand te hebben, en ook verleden week hoor, en met de problemen die ik met mijn maler had, heb ik de laatste dagen nogal niet enkel van diverse origines geproefd. Eén van mijn brandingen, een Double-Fermented Brasil, heb ik even verwaarloosd, ik was even "boven" en toen ik die blauwe rook zag, zei ik aan mijn echtgenote "oh, c'est normal"...ahem...dus de "end of roast" was aan 220 graden, normaal stop ik bij 208-212, maar ik heb de koffie niet weggesmeten, nee, ik mengde deze bij andere en...lekker hoor! Ouderwets, dat zal wel, maar...ik vind (met de Londinium) de "licht gebrande" koffie wat scherp, tannine, gebrek aan body, hoegenaamd niet slecht maar...of ik dit nou liever heb, ik heb daar enige bedenkingen, maar that's part of the fun!

6
Welkom SantoYirga.
Wat een passie spreekt hier uit, leuk om te lezen en ik krijg er bijna beelden bij te zien. Plezier hier!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

7
Hee welkom en wat tof dat je er nog bent! Ik wens je veel plezier op ons gezellige forum, wel met een scherp randje want we blijven Hollanders die direct en scherp kunnen zijn en geen blad voor de mond nemen!
Leuk om je verhaal in een notendop te lezen, we gaan nog veel je horen!
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x The Force Tamper

8
SantoYirga schreef: wo 15 jan 2025, 17:25 "Frans G" ben jij die Londinium freak???
Sorry, mijn geheugen, ik heb volgens verpleegkundigen een "chemokop" en ... vergeet veel, heb moeite met concentratie...maar leef nog, en daar ben ik erg blij om hoor, velen hebben niet dat geluk.
Ja die ben ik, zou je kunnen zeggen!

Ik ken dat geluksgevoel dat je beschrijft.

Op 3 januari las ik een interview met euthanasie-arts Bert Keizer die vertelde:
Ik vroeg aan mijn collega-coassistenten hun patiënten in te delen in vier categorieën:
1. Binnengekomen, genezen;
2. Binnengekomen, beetje verbeterd;
3. Binnengekomen, hetzelfde gebleven;
4. Binnengekomen, gestorven.
Van de honderd­twintig patiënten in de enquête gingen vier mensen probleemloos de deur uit. Vier. In een academisch ziekenhuis.
We zijn bofkonten als we die wereld overleven!

En dan nog super verrukkelijke koffie kunnen bereiden, meerdere malen daags...

Geluksvogels.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

9
fransg schreef:
SantoYirga schreef: wo 15 jan 2025, 17:25 "Frans G" ben jij die Londinium freak???
Sorry, mijn geheugen, ik heb volgens verpleegkundigen een "chemokop" en ... vergeet veel, heb moeite met concentratie...maar leef nog, en daar ben ik erg blij om hoor, velen hebben niet dat geluk.
Ja die ben ik, zou je kunnen zeggen!

Ik ken dat geluksgevoel dat je beschrijft.

Op 3 januari las ik een interview met euthanasie-arts Bert Keizer die vertelde:
Ik vroeg aan mijn collega-coassistenten hun patiënten in te delen in vier categorieën:
1. Binnengekomen, genezen;
2. Binnengekomen, beetje verbeterd;
3. Binnengekomen, hetzelfde gebleven;
4. Binnengekomen, gestorven.
Van de honderd­twintig patiënten in de enquête gingen vier mensen probleemloos de deur uit. Vier. In een academisch ziekenhuis.
We zijn bofkonten als we die wereld overleven!

En dan nog super verrukkelijke koffie kunnen bereiden, meerdere malen daags...

Geluksvogels.
En zo is het! Jammer dat veel mensen eerst iets ernstigs moet overkomen voordat men geluk vindt in wat er al is.
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x The Force Tamper