Re: KvdW Idrocompresso houdt het niet droog

21
Pti schreef: wo 15 jan 2025, 16:50
fransg schreef: wo 15 jan 2025, 15:52 wat is een banjo in dit verhaal?
Banjobouten, ook wel holbouten genoemd, zijn holle bouten met een gat erin. Deze worden gebruikt in combinatie met een banjo, banjobuis of banjo perskoppeling om een leiding vast te zetten en vloeistof door te laten stromen. Om die specifieke reden zit er dus ook een gat in de bout.

Ze zijn bij "Kees" te vinden tussen de warmtewisselaar en thermosiphonleidingen ookwel de leidigen van en naar de zetgroep.
aha!

Ik had er nog nooit van gehoord.

Vond het ook moeilijk om mij voor te stellen maar online vind ik dit plaatje:
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

23
Maupie_espresso schreef:Als je de stoom kraan open zet komt er water uit je stoom pijp ? Zo ja dan is je vul klep defect/ of vervuild.
Gisteren kwam ‘het lek’ dan eindelijk boven. De machine stond al een poosje aan en toen ik de stoom kraan open draaide spoot er water uit. De andere stoom pijp heeft voet bediening en ook die gaf alleen water. De vul klep is dus het probleem.
Nou heb ik hem deels al kunnen demonteren door het zwarte blok met daarin de spoel los te halen maar wat daaronder zit, daarvan krijg ik de moer niet los. Ik vrees dat loctite dat verhindert.
Ik wil de inlaatklep graag openmaken en inspecteren/reinigen. Mocht dat het probleem niet verhelpen dan komt er een nieuwe klep in.
Maar eerst die moer! Tips? Verhitten lees ik. Oké, maar hoe lang en hoe heet?
Afbeelding
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x The Force Tamper

25
HanR schreef:Sleutel 24 op de moer en sleuteltang op het messing 4-kanten huis.
Bankschroef mag ook.
Nooit problemen gehad om deze kleppen uit elkaar te krijgen.

Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.
Dankjewel! Dat geeft wel weer moed. En goed gereedschap is het halve werk. Bij gebrek aan sleutel 24 heb ik een bahco gebruikt maar dat is eigenlijk k*t. Overigens was de foto alleen ter illustratie en aan te geven welke moer het betreft. Het is een ander model:
Afbeelding
Hij is dus ‘zwevend’ gemonteerd:
Afbeelding
Ik wilde de klep eigenlijk niet volledig demonteren zoals in de manual wordt geadviseerd maar ik besef me nu dat dat wel nodig is. Je kunt er anders niet goed bij en je kunt ook geen kracht zetten omdat de leidingen meebewegen.

27
Ik heb wel een sleutel 24 voor je te leen.
En ook wel een goede bahco, of anders nog een moordenaar. 😁

Je mag de solenoid langs brengen.
Of het gereedschap ophalen.
Of anders kan ik ‘s avonds wel eens bij de branderij langs met spullen..
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

29
GuidovW schreef:Ik heb wel een sleutel 24 voor je te leen.
En ook wel een goede bahco, of anders nog een moordenaar.
Afbeelding

Je mag de solenoid langs brengen.
Of het gereedschap ophalen.
Of anders kan ik ‘s avonds wel eens bij de branderij langs met spullen..
Dank voor het aanbod! Ik voel er wel wat voor dit stukje even uit handen te geven. Alleen is mijn accu ‘s avonds meestal redelijk leeg. Als je een keer op een zaterdag zou kunnen zou dat wat mij betreft goed kunnen. En anders kan ik de solenoid uitbouwen en bij je langs brengen. Laat het maar weten
Afbeelding

30
Pti schreef:Mooiste is gewoon even de hele klep er tussenuit en dan in de bankschroef zetten om hem open te maken. Maar inderdaad, eerst goed gereedschap!
Ik heb ooit eens een post gezien waarin werd opgesomd welk gereedschap je in ieder geval moet hebben zodat je de meeste klussen aan je espressomachine kunt uitvoeren.
Ik mis denk ik met name wat grotere steeksleutels en misschien zou een multimeter ook wel zinvol kunnen zijn.