Geen koffie uit uitloop jura e8

1
Goedemorgen allen,

Ik ben een gelukkige eigenaar van een jura e8 (eb). Gister heb ik besloten om de jura uit elkaar te halen en de zetgroep schoon te maken, nieuwe rubbers etc.

Helaas na het terugplaatsen komt de koffie droog in het opvangbakje en het water loopt rechtstreeks in de opvangbak, er komt dus niets uit de uitloop.

Op internet heb ik al veel gezocht maar krijg helaas weinig gevonden. Ik vermoed zelf dat het ligt aan het drainageventiel (v3) variant zit er in. Kan iemand mij bevestigen dat ik het bij het rechte eind heb?

Daarnaast bleef er 1 onderdeel over en weet ik niet waar deze ooit gezeten heeft, wellicht dat jullie dit wel weten?

Bedankt voor jullie eerlijke reacties! Linkjes naar foto's staan hieronder

https://ibb.co/vBZN81r
https://ibb.co/5cvzz3m
https://ibb.co/mBhNsty

Re: Geen koffie uit uitloop jura e8

2
Hoi, welkom hier!

Ik ken jouw machine niet, heb 'm even online opgezocht.

Lijkt me een goedkope instap-machine die erop is gemaakt om na een paar jaar 'total loss' te zijn, opgebruikt.

De jaarlijkse onderhoud-sessies bij de leverancier worden, zo begreep ik van een vriend die een Jura had, ook duurder waardoor gewoon vervangen verstandiger wordt, leuker voor eigenaar en ook voor de onderhoudsman. Met verkoopt de oude bak en de nieuwe eigenaar kan kansloos gaan sleutelen.

Wat was de aanleiding om hem uit elkaar te halen? Hoe oud is de machine heel exact?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

5
Sternotherus schreef: ma 20 jan 2025, 10:48 De machine is uit 2021. Zetgroep wilde ik eens reinigen. Is niet eerder in onderhoud geweest bij Jura vandaar dat ik het zelf wilde doen.
Minstens jaarlijks onderhoud is wel verstandig met deze bakken. De machine is mogelijk nu wel aan 'einde leven'. Dan heeft die het toch 3-4 jaar zonder mankeren trouw gedaan.

Dat onderhoud overslaan en het vervolgens zelf onderzoeken, zonder ervaring met deze machine, is denk ik wel vragen om avonturen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

8
Tsja, als de machine voorheen wel goed werkte en na reinigen zetgroep en vervangen rubbers niet meer goed werkt, dan is de kans zeer aannemelijk dat je iets niet goed hebt gedaan. Denk bijvoorbeeld aan de rubbers van het drainageventiel. Doe je die andersom in, dan loopt al het water zo je lekbak in.

Stel eerst vast waar de machine lekt. Dus lekbak eruit halen, schakelaar lekbak overbruggen (anders geeft de machine aan dat de lekbak ontbreekt) en vervolgens koffie zetten. Zo kun je vanaf de voorkant zien hoe het water in de lekbak komt. Lekt er water vanaf de aansluiting van het drainageventiel de lekbak in, dan zit daar het probleem. Zetgroep niet goed teruggezet (komt vaak voor) of rubber beschadigd ofzo. Lekt het in het midden van je drainageventiel of uitloop drainageventiel, dan zit het probleem in het drainageventiel. Het drainageventiel moet je vervolgens weer uit elkaar halen en met behulp van een youtube filmpje (zijn er zat) weer in elkaar zetten.

Succes!

Gr.
KoffieLaw
KoffieLaw - het recht op een goede bak koffie!