Jemen

1
Hoi, ik ben Paul, uit het centrale noord-zuiden, arguably the Center of Europe.

Zo'n tien dagen geleden brandde ik, "op goed vallen uit", 250 gram arabica (ja, natuurlijk!) uit Jemen, volgens het infokaartje groeit die op 2300 meter, heb hem na branding tien dagen laten ontluchten en vanmorgen, vooruit, gemalen en in de Londinium als expresso bereid.
Naar mijn vrijblijvende mening, (nog) niet écht mijn ding: onvoldoende extractie (meer daarover volgt), zuur met slechts een deel van wat ik, met beperkte ervaring, als typisch Jemenitische "grondsmaak met geitendroppings" durf te benoemen.
Ik zei al dat ik de koffie brandde zonder verder onderzoek te hebben verricht, de roast (250 gram op Huky 500 met propaanbrander), ik ben het niet gewoon slechts 250 gram te branden, gewoonlijk doe ik 400 gram, en dit had wel enige consequenties in het bandprofiel, hetwelke er zo uit ziet:
Laden bij 186° Celcius
Turning point 1' 54"
First crack 10'42" aan 203°
Drop 11'26" bij 210 graden
Erg licht van kleur, "moderne mode" zou ik zeggen.
Laat nou mijn Londinium 1 van 2014 niet bekend staan als moderne hevelespressomachine (is dat dan correct Nederlands?) voor extractie van licht gebrande koffie, maar ik vervang hem niet, hoor.
Zou ik er goed aan doen de volgende (en laatste!) torrefactie van Jemenbonen anders aan te pakken?

Mijn echtgenote dacht "mélanger avec du Brazil", misschien probeer ik dat volgende koffie.
Dank voor jullie advies!
Paul

Re: Jemen

2
Heb je het zelf sl aan ChatGPT voorgelegd?

Ik kreeg dit antwoord:

Paul stelt hier een complexe vraag over koffiebranden, en het lijkt erop dat hij al behoorlijk wat ervaring heeft. Mijn antwoord zou als volgt zijn:

Hoi Paul,

Je hebt duidelijk veel aandacht besteed aan het proces, en ik denk dat er een paar punten zijn waar je wat kunt experimenteren om een beter resultaat te krijgen met deze bijzondere Jemenitische bonen. Jemenitische koffie heeft een unieke smaak, maar vereist ook wat finesse, zeker in combinatie met een Londinium, die zoals je al aangeeft niet per se ideaal is voor licht gebrande bonen.

Hier zijn een paar suggesties:
1. Brandprofiel aanpassen:
• Je brandprofiel suggereert een erg lichte roast, wat bij Jemenitische bonen soms lastig kan zijn. Probeer de volgende keer de temperatuur wat langzamer op te bouwen, zodat de bonen meer tijd krijgen om complexiteit te ontwikkelen. Een langere Maillard-fase (tussen turning point en eerste crack) kan helpen om de body en zoetheid te versterken.
• Je drop-temperatuur bij 210°C lijkt passend, maar je zou de brandtijd iets kunnen verlengen na de eerste crack (bijvoorbeeld tot 12-13 minuten), om net iets meer “development” te krijgen.
2. Extractie aanpassen:
• Licht gebrande bonen zijn vaak lastig te extraheren op een hevelmachine zoals de Londinium. Een paar dingen om te proberen:
• Grover malen: Licht gebrande bonen vereisen vaak een andere maling. Als de extractie nu onvoldoende was, kan het helpen om iets grover te malen.
• Hogere temperatuur: Kijk of je de extractietemperatuur iets kunt verhogen (bijvoorbeeld richting 94°C) om meer smaken vrij te maken.
• Pre-infusie verlengen: Een langere pre-infusie kan helpen om de smaak gelijkmatiger te ontwikkelen, vooral bij licht gebrande bonen.
3. Blend overwegen:
• De suggestie van je echtgenote om te mengen met Braziliaanse bonen is zeker interessant. Een milde, zoetige Braziliaanse koffie kan de aciditeit van de Jemenitische bonen balanceren en meer body toevoegen. Probeer een verhouding van 70/30 (Jemen/Brazil) of 50/50.
4. Alternatieve zetmethodes:
• Als je openstaat voor iets anders, kunnen licht gebrande Jemenitische bonen fantastisch werken in een filterzetmethode zoals een V60 of Aeropress. Deze methodes brengen de complexe, fruitige en bloemige noten vaak beter naar voren dan een espressomachine.

Conclusie:
Je hebt al een goed uitgangspunt met je huidige roast, maar een iets langere development-fase en aanpassingen in de extractie kunnen waarschijnlijk een groot verschil maken. Blenden is zeker het proberen waard, maar geef de bonen ook nog een kans in hun pure vorm, misschien via een andere zetmethode.

Veel succes met je volgende brand- en zetpoging, en laat weten hoe het uitpakt!

Groeten,
[Frans]
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino