16
door SantoYirga
Thuis verbruiken we heden vèèl meer olijfolie dan, zegge, 20 jaar geleden, alhoewel we boter niet helemaal hebben laten vallen, het is nog steeds aanbevolen voor sommige recepten van "onze" keuken, witlof, pannenkoeken, en ook op de boterham met lekkere honing, enz.
Ik zweer bij Griekse olie, het laatste jaar is olie van alle origines fel in prijs toegenomen, maar goedkoper dan dat vloeibaar goud uit Italië, Frankrijk of Catalonië. Wij betrekken onze olie gewoon in de supermarkt, steeds "Extra Virgin" (maar ik lees dat dit geen échte garantie biedt), ons uitverkoren merk is afkomstig van Kreta, de regio niet ver van het mooie stadje Chania, gemaakt van Koroneiki olijven. Ik dacht zo'n 18 Euro de liter. Ik vind de smaak erg goed, niet van het fijnste, maar...ik hou ervan. Onlangs kreeg deze olie een slechte kritiek in een vergelijkend overzicht van een bekende Nederlandstalige krant, maar ik laat dit terzijde, het is goede olie. Om te bakken gebruiken we goedkope "Extra Virgin" olie van diverse origines.
De zus van mijn echtgenote woont in de Provence en heeft enkele olijfbomen, het is daar gebruikelijk deze naar een lokale coöperative oliemolen te brengen, zij onttrekken de olie op mechanische wijze uit de vruchten en verdelen, tegen vergoeding, de olie a-rata de inbreng van olijven. Deze olie is zeer fijn, elegant, maar de smaak is mij te ijl. Wij krijgen er jaarlijks een fles van...
Ook de Catalaanse olie van Arbequina olijven is lekker, men kan hem daar in de Priorat in plastieken 5-liter containers kopen.
Olie van 135 Euro vind ik al even ridicuul als een fles La Tâche van 6600 Euro, maar zo is de wereld nu eenmaal. Steeds geweest, overigens.