Dag mede-koffieliefhebbers en bedankt om me te accepteren,
Ik zal mezelf hier even kort voorstellen,
Ik ben Matthias, Belg, tram 4 staat voor de deur.
Vader van twee dochters en werkzaam bij de Belgische politie.
Ik drink al ruim 20 jaar koffie, maar onbewust eigenlijk al veel te lang slechte koffie gedronken.
Ik hou van espresso, maar het het al die jaren gedaan met een Nespresso-machine, en nadien een goedkope volautomatische Delonghi.
Nu deze machine de geest heeft gegeven, en voor mijn veertigste, heb ik besloten eindelijk eens deftige koffie te gaan maken voor mezelf.
Ik ben de enige koffiedrinker thuis.
Om te beginnen heb ik mezelf een Delonghi Dedica EC685 aangeschaft.
Ik weet dat dit nog steeds één van de goedkoopste espressomachines op de markt is en misschien velen van jullie hun maag draait als ze dit lezen
Maar ik heb deze gekocht om wille van een aantal redenen.
Enerzijds ben ik hoe ik het ook draai of keer een beginner. Ik hoef niet te willen lopen alvorens ik eerst kan wandelen denk ik dan.
Anderzijds heb ik deze via een tijdelijke promo echt heel goedkoop op de kop kunnen tikken, nl. 99 euro. Ik had zoiets van, voor dat geld kan je moeilijk sukkelen.
Als ik dan na een tijdje toch wil upgraden kan ik deze nog bijna doorverkopen voor wat ik eraan betaald heb.
Ook heb ik hier de voorbije maand al enorm veel topics doorlezen en is uiteindelijk toch ook de boon, alsook de maler van groot belang.
Daarom ook dat ik sowieso enkel met vers gebrande bonen van enkele lokale branders ga werken, en even eens een deftige molen wil aanschaffen.
Maar aangaande de molen zit ik met grote dilemma's en zie ik het bos doorheen de bomen niet meer.
ik moest enkele weken wachten op mijn espressomachine, dus in die tussentijd heb ik volop dit forum doorzocht. Ik heb de beginnersitems gelezen, enkele boeken uit de bib van Jessica Tolboom en van Sander Schat, en heb ik ontelbare filmpjes bekeken van James Hoffman e.d.
Maar hoe meer kennis ik heb vergaard en hoe meer machines ik heb ontdekt, hoe meer ik ben gaan twijfelen.
Het feit dat ik geen impulsieve koper ben maar een eeuwige twijfelaar, speelt ook niet in mijn voordeel
Dus daarom hier dan ook mijn eerste vraag om advies, aangezien ik dit veruit het meest betrouwbare forum vond, en velen van jullie ook op een dag zo zijn moeten beginnen en dus weten waarover ze spreken.
Ik heb het lijstje bekeken in het beginnerstopic. Ik wil sowieso voor een goedkopere beginnersmolen gaan om mee te beginnen.
Eerst dacht ik echter voor een handmolen te gaan. Iets zoals 1zpresso, Commandante, Kingrinder, Kinu of Timemore.
Ik ben de enige koffiedrinker en drink thuis een tas of 3 a 4 per dag.
Maar aangezien ik daar weinig over lees en niet velen onder jullie dit gebruiken vermoed ik dat een elektrische dan toch een betere optie gaat zijn.
Dat handmalen ga ik misschien na een tijdje beu raken.
Dan kwam ik uit bij de Eureka Mignon Manuale, de goedkoopste in het lijstje.
Ik weet dat de Specialita een betere keuze is, maar deze vind ik net wat te duur om mee te beginnen.
Daarnaast komt ook de DF54 blijkbaar heel goed uit de tests. Ik weet wel dat dit van Chinese makelij is en daar ben ik zelf niet zo een fan van. Maar goed, niet alles wat ze maken is daarom ook slecht.
Dus graag wat advies hierover. Zou ik met een handmaler beginnen? Zijn er onder jullie die dit nog steeds gebruiken of gebruikt hebben maar zijn overgestapt om wille van praktische redenen of upgrades?
Indien best elektrisch, waarvoor zou ik dan best kiezen of nog kunnen gaan?
Budget liefst zo tot een 250 euro.
Alvast bedankt en groetjes!
Re: Even voorstellen
2Welkom!Liejef schreef: vr 24 jan 2025, 10:50 Dan kwam ik uit bij de Eureka Mignon Manuale, de goedkoopste in het lijstje.
Ik weet dat de Specialita een betere keuze is, maar deze vind ik net wat te duur om mee te beginnen.
Zoals je al zegt, de Specialita is een redelijke instapper. Daaronder mikken is niet kansrijk.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3Welkom! Als tweedehands een optie voor je is, zou je een oude horecamaler kunnen overwegen. Ze zijn nogal lomp en hebben vaak een doser, maar malen prima en zijn al voor een paar tientjes te koop. Mijn Quamar T80 heb ik bijvoorbeeld gekocht voor 30 euro. Dat was zonder hopper, dus die kwam er nog wel bij. Maar je zou onder de 100 euro klaar moeten zijn.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino
4Ook nog welkom hier en succes met de zoektocht naar de juiste maler voor jou. Het is een jungle
Ik heb uiteindelijk mijn budget verhoogt maar was begonnen met een Perfetto die ik voor 200 op de kop tikte, al snel overgestapt op een Specialita die ik ook door het beter verkopen van de Perfetto weer met weinig bij te leggen voor 260 kon overnemen.
Maar toch bleef de drang naar upgraden en werd het uiteindelijk een Turbo die ik voor 310 kon overnemen.
Daar ben ik nu erg blij mee, al kijk lees ik ook graag mee op de pagina van de Mazzer Philos, dat apparaat is de upgrade misschien nog weleens waard.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb uiteindelijk mijn budget verhoogt maar was begonnen met een Perfetto die ik voor 200 op de kop tikte, al snel overgestapt op een Specialita die ik ook door het beter verkopen van de Perfetto weer met weinig bij te leggen voor 260 kon overnemen.
Maar toch bleef de drang naar upgraden en werd het uiteindelijk een Turbo die ik voor 310 kon overnemen.
Daar ben ik nu erg blij mee, al kijk lees ik ook graag mee op de pagina van de Mazzer Philos, dat apparaat is de upgrade misschien nog weleens waard.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk