Bosch inbouw koffiezetter storing

1
Ik heb een (type onbekend) bosch inbouw die 2 meldingen geeft:

Storing bel hotline

Zetgroep reinigen

Uiteraard is de zetgroep gewoon schoon, is dit een indicatie dat hij vastloopt? En is er een trucje om te kijken met de deur open? Iets van een magneet ofzo.

De storing zelf (bel hotline) is een losstaande storing.
Lekker handige melding. Waar niet staat wat er mee is.

Re: Bosch inbouw koffiezetter storing

2
Hoi Koffiekapot,

Bel hotline is een algemene storing en kan eigenlijk van alles zijn. Maar gelet op je beschrijving (machine geeft ook aan 'zetgroep' reinigen), is de kans groot dat de zetgroep stroef loopt of dat de aandrijving stuk is. Aangezien je de zetgroep hebt gereinigd (en ervan uitgaande dat je ook hebt gecontroleerd dat de zetgroep soepel loopt), kun je de zetgroep uitsluiten.

Dan blijft de aandrijving over. Mocht je een Bosch machine hebben vanaf (zeg) bouwjaar 2015, dan is de aandrijving relatief eenvoudig te vervangen. Mocht de machine ouder zijn, dan is het wel een dingetje (ook voor een professionele reparateur) om de aandrijving te vervangen. De machine moet dan volledig gedemonteerd worden. Dus de inhoud van de machine moet er uit en vervolgens in tweeën worden gesplitst om de aandrijving te vervangen. Dus ja, niet heel eenvoudig en best tijdrovend.

Als je niet thuis bent in deze machines (en dat ben je niet vermoed ik zo), dan raad ik je aan om de machine door iemand te laten repareren die hier thuis in is.

Gr.
KoffieLaw
KoffieLaw - het recht op een goede bak koffie!