Beste allen,
Vraagje, wanneer beginnen jullie met het meten van de doorlooptijd? Meten jullie vanaf het moment dat je begint met de extractie (zonder pre infusie) of pas wanneer de koffie begint te lopen?
Met vriendelijke groet,
Randy
Re: Wanneer beginnen met timen?
2Hoi Randy dat verschilt per persoon. Officieel is het vanaf de start dat je de pomp aanzet of de lever naar beneden trekt. De preinfusie is onderdeel van de extractie. Dus er valt wat voor te zeggen om die er in de tijd op te nemen. Met de lengte van de preinfusie kan je namelijk ook spelen als onderdeel van de extractie.
Uiteindelijk gaat het om smaak en is tijd net als gewicht een hulpmiddel om consistentie te creëren.
Uiteindelijk gaat het om smaak en is tijd net als gewicht een hulpmiddel om consistentie te creëren.
3Thanks voor je reactie, ik gebruik geen preinfusie. Ik heb een Gaggia classic dus preinfusie is helaas niet mogelijk.Keyser schreef: za 25 jan 2025, 14:52 Hoi Randy dat verschilt per persoon. Officieel is het vanaf de start dat je de pomp aanzet of de lever naar beneden trekt. De preinfusie is onderdeel van de extractie. Dus er valt wat voor te zeggen om die er in de tijd op te nemen. Met de lengte van de preinfusie kan je namelijk ook spelen als onderdeel van de extractie.
Wanneer beginnen met timen?
4Ik heb ook een Gaggia en begin altijd vanaf het moment van inschakelen.
Maar je moet vooral kijken wat het beste resultaat voor jou geeft. Het is een beetje een leidraad.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Maar je moet vooral kijken wat het beste resultaat voor jou geeft. Het is een beetje een leidraad.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
5Ik begin met tellen vanaf de eerste drup espresso in combinatie met een naked portafilter.
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker
6Altijd vanaf start extractie tellen, dus zodra water in contact komt met de koffie. Pre infusie heeft ook grote invloed op de smaak en voordat eerste druppel valt is er dus al een heel proces voorbij wat de smaak beïnvloed. Dat is voor mij een logische benadering.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
7Naar mijn idee heeft bobby gelijk, maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit volgens mij. Het gaat erom dat jij de doorlooptijd vind die bij jouw smaak past. Of je begint bij de pre infusie, of wanneer de eerste drup in het kopje valt. Als je de juiste instellingen hebt, dan blijkt waarschijnlijk dat als je telt vanaf de pre infusie je er zeg maar 5 seconden langer over doet (bijvoorbeeld 35 seconden) dan als je telt van af de eerste drup (30 seconden).
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
8Ja tuurlijk is de smaak leidend maar dan hoef je niks meer te meten en enkel te proeven. Wil je toch enige houvast dan is meten de manier en zo alle variabelen in kaart brengen, daarom zet ik mijn timer aan zodra water de koffie raakt. Tel je er handmatig zelf 5 seconden bij op dan weet je niet of dat klopt en of je de volgende keer de pre infusie iets moet aansturen.
Dit is hoe ik het basaal aanpak en grappigste is dat ondanks deze precisie de espresso lang niet altijd lekker smaakt.... Zitten genoeg sink shots bij. Deze hobby houdt je juist daarom altijd in zijn greep, het blijft een opgave om tekens het perfecte te doen voor een lekkere koffie.
Dit is hoe ik het basaal aanpak en grappigste is dat ondanks deze precisie de espresso lang niet altijd lekker smaakt.... Zitten genoeg sink shots bij. Deze hobby houdt je juist daarom altijd in zijn greep, het blijft een opgave om tekens het perfecte te doen voor een lekkere koffie.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
9Helemaal mee eens! En met die 5 seconden bedoel ik niet zelf bij optellen, maar tellen vanaf dat de pre infusie begint. Ik schatte dat op op 5 seconden.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
10Ah ok! Duidelijk. Handige info voor starters die in de wereld van koffie komen.