voorstellen

1
hallo allemaal.

ik ben mario 42 jaar uit rotterdam en ben sinds kort begonnen met mn espresso avontuur.
ben al een paar keer op dit forum beland op 1 of andere manier dus dacht laat ik maar is een account aanmaken.
dronk hiervoor jaren senseo maar vond dat ik maar is echte koffie moest gaan drinken.
dus heb ik een sage barrista express gekocht en gebruik nu ook nog gewoon de grinder die daarbij in zit.
heb eerst bonen van blommers geprobeerd maar dat was niets voor mij. gebruik nu Guatemala Huehuetenango van brandzaak en die vind ik wel lekker.
wil later nog wel wat andere proberen maar houd het voorlopig even bij deze.
wat mij aansprak van brandzaak is dat ze op bestelling branden dus dat ik altijd kakel verse bonen binnenkrijg. voor 13 uur besteld is na 13 uur gebrand en de volgende dag in huis.
zijn er hier mensen in bezit van een df64 v2 ? want dat is de grinder die ik nu van plan ben om te kopen.
dacht eerst aan een niche maar kwam er al snel achter dan je dan even dubbele belasting kan gaan betalen. zowel de btw in engeland en daarna nog even invoerbelasting omdat het geen eu meer is. dus die heb ik snel maar weer uit mn hoofd gezet want dan kan ik net zo goed een betere kopen voor dezelfde prijs denk ik.
ik zie nu wel dat bij de df64 v2 je er verschillende burrs bij kan bestellen waarvan sommige best prijzig en vraag me af of die het waard zijn voor de koffie die ik nu heb.
standaard word ie bij frekko geleverd met dlc burrs had ik gister gezien. https://frekko.nl/winkel/koffiemolens/d ... atte-black.
volgends youtube is dit een best goede grinder voor de prijs maar als iemand anders mij een betere aan kan bevelen voor ongeveer dezelfde prijs dan ga ik daar ook nog is naar kijken maar heb het zelf niet kunnen ontdekken.
als iemand nog iets wilt weten of zijn ervaring kan delen wat betreft de df64 v2 dan hoor ik het graag.

Re: voorstellen

2
Welkom! Leuk dat je ook aan het koffie avontuur bent begonnen.

Dat is een prima maler heb ik hier veel voorbij zien komen en er is een grote diversiteit aan schijven om aan te passen op jouw voorkeur voor bonen en smaken.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

3
MichaelvDuuren schreef: za 25 jan 2025, 15:38 Welkom! Leuk dat je ook aan het koffie avontuur bent begonnen.

Dat is een prima maler heb ik hier veel voorbij zien komen en er is een grote diversiteit aan schijven om aan te passen op jouw voorkeur voor bonen en smaken.

hallo micheal.

en dan kom ik dus op het punt dat ik er even niet meer uitkom.
ben er wel achter gekomen dat de fruitige bonen mij niet echt bevielen want die vond ik te zuur smaken.
dus heb nu chocola karamel wat mij wel goed bevalt als zowel espresso en met melk.
maar welke schijf ik dan daarbij zou moeten nemen om het beste eruit te halen geen idee.
ik hoop dat iemand van het forum mij daarbij zou kunnen helpen.
die ssp zijn flink aan de prijs maar schijnen dan weer niet voor elke boon beter te zijn.
dus dat is waar ik dan nu ff mee aan het worstelen ben

4
Mario83 schreef: za 25 jan 2025, 16:25
MichaelvDuuren schreef: za 25 jan 2025, 15:38 Welkom! Leuk dat je ook aan het koffie avontuur bent begonnen.

hallo micheal.

ben er wel achter gekomen dat de fruitige bonen mij niet echt bevielen want die vond ik te zuur smaken.
dus heb nu chocola karamel wat mij wel goed bevalt als zowel espresso en met melk.
maar welke schijf ik dan daarbij zou moeten nemen om het beste eruit te halen geen idee.
die ssp zijn flink aan de prijs maar schijnen dan weer niet voor elke boon beter te zijn.
Van senseo naar sage en SSP is best een indrukwekkende sprong 😁

Je hoeft geen ssp schijven te nemen alhoewel ik er twee van heb in mijn df maler 😋

Als je niet zo van fruitige tonen in je koffie bent dus meer van de klassieke smaken, dan zou ik gewoon de standaard DLC schijven proberen. Sommige zijn niet echt fan van de DLC schijven en een directe upgrade hier vanuit is SSP High Uniformity.

Ik gebruik zelf eigenlijk alleen nog de Lab sweet schijven van SSP maar dat durf ik je niet aan te raden vanwege dat ze anders zijn in 64mm formaat als bij 83mm.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

5

Mario83 schreef:hallo allemaal.

ik ben mario 42 jaar uit rotterdam en ben sinds kort begonnen met mn espresso avontuur.
ben al een paar keer op dit forum beland op 1 of andere manier dus dacht laat ik maar is een account aanmaken.
dronk hiervoor jaren senseo maar vond dat ik maar is echte koffie moest gaan drinken.
dus heb ik een sage barrista express gekocht en gebruik nu ook nog gewoon de grinder die daarbij in zit.
heb eerst bonen van blommers geprobeerd maar dat was niets voor mij. gebruik nu Guatemala Huehuetenango van brandzaak en die vind ik wel lekker.
wat mij aansprak van brandzaak is dat ze op bestelling branden dus dat ik altijd kakel verse bonen binnenkrijg. voor 13 uur besteld is na 13 uur gebrand en de volgende dag in huis.
zijn er hier mensen in bezit van een df64 v2 ? want dat is de grinder die ik nu van plan ben om te kopen.
dacht eerst aan een niche maar kwam er al snel achter dan je dan even dubbele belasting kan gaan betalen. zowel de btw in engeland en daarna nog even invoerbelasting omdat het geen eu meer is. dus die heb ik snel maar weer uit mn hoofd gezet want dan kan ik net zo goed een betere kopen voor dezelfde prijs denk ik.
ik zie nu wel dat bij de df64 v2 je er verschillende burrs bij kan bestellen waarvan sommige best prijzig en vraag me af of die het waard zijn voor de koffie die ik nu heb.
standaard word ie bij frekko geleverd met dlc burrs had ik gister gezien. https://frekko.nl/winkel/koffiemolens/d ... atte-black.
volgends youtube is dit een best goede grinder voor de prijs maar als iemand anders mij een betere aan kan bevelen voor ongeveer dezelfde prijs dan ga ik daar ook nog is naar kijken maar heb het zelf niet kunnen ontdekken.
als iemand nog iets wilt weten of zijn ervaring kan delen wat betreft de df64 v2 dan hoor ik het graag.
Welkom!

Je hebt wat achterhaalde informatie gelezen betreffende de Niche. Die dubbele btw is niet meer, dat is aangepast. Als je op website kijkt en de bestelling plaatst zie je dat de Engelse regel BTW eraf gaat en die van EU achteraf berekend en betaald moet worden.

De DF malers hebben als nadeel dat goedkopere opties zoals de mazzer burrs niet passen. De DLC burrs ben ik geen groot fan van maar kun jij heel anders ervaren. Ze maken veel herrie en geven een wat droge smaak aan de koffie. Italmill espresso schijven zouden wel moeten passen en er zijn namaak SSP burrs op AliExpress die goed passen en ik op smaak helemaal niet slecht vond. Een verbetering tov de DLC burrs in mijn beleving en zeker gezien de belachelijk lage prijs.

https://a.aliexpress.com/_EzNPybA
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

6
bobbee schreef: za 25 jan 2025, 19:48
Mario83 schreef:hallo allemaal.

Welkom!

Je hebt wat achterhaalde informatie gelezen betreffende de Niche. Die dubbele btw is niet meer, dat is aangepast. Als je op website kijkt en de bestelling plaatst zie je dat de Engelse regel BTW eraf gaat en die van EU achteraf berekend en betaald moet worden.

De DF malers hebben als nadeel dat goedkopere opties zoals de mazzer burrs niet passen. De DLC burrs ben ik geen groot fan van maar kun jij heel anders ervaren. Ze maken veel herrie en geven een wat droge smaak aan de koffie. Italmill espresso schijven zouden wel moeten passen en er zijn namaak SSP burrs op AliExpress die goed passen en ik op smaak helemaal niet slecht vond. Een verbetering tov de DLC burrs in mijn beleving en zeker gezien de belachelijk lage prijs.

https://a.aliexpress.com/_EzNPybA
ok bedankt voor de tip. voor 38 euro is dat het proberen zeker wel waard als ik niet tevreden ben met de dlc.
de maler hoeft van mij niet perse zo stil mogelijk te zijn. die inbegrepen maler bij mn machine maakt ook een hoop lawaai en eigenlijk stoor ik mij daar niet zo aan die paar seconde dat ie bezig is. droge smaak waar je het over hebt zal ik dus zelf even moeten ervaren.
heb nog even bij niche gekeken en de prijs word toch niet veranderd als ik mijn adres invoer bij checkout. misschien dat als je echt betaald dat het dan aanpast maar ga denk ik toch voor de df64. stukje goedkoper en het voordeel dat de winkel waar ik hem koop gewoon in nederland zit.

7
Hk87 schreef: za 25 jan 2025, 16:56
Mario83 schreef: za 25 jan 2025, 16:25

hallo micheal.

Van senseo naar sage en SSP is best een indrukwekkende sprong 😁

Je hoeft geen ssp schijven te nemen alhoewel ik er twee van heb in mijn df maler 😋

Als je niet zo van fruitige tonen in je koffie bent dus meer van de klassieke smaken, dan zou ik gewoon de standaard DLC schijven proberen. Sommige zijn niet echt fan van de DLC schijven en een directe upgrade hier vanuit is SSP High Uniformity.

Ik gebruik zelf eigenlijk alleen nog de Lab sweet schijven van SSP maar dat durf ik je niet aan te raden vanwege dat ze anders zijn in 64mm formaat als bij 83mm.
haha ja inderdaad was een groot verschil met de senseo alleen al de sage. hoop het verschil nog groter te maken met een losse grinder erbij want die op de machine is ook niet echt top denk ik.
daarna in een noodgeval (had me verslapen en moest snel weg) toch nog een keer een senseo gemaakt maar de eerste slok gelijk in de wasbak gespuugd zo smerig vond ik het opeens haha.
ik ga gewoon eerst die dlc eens proberen en dan als ik het niets vind kijk ik wel even verder en heb ik hier al een goede tip gekregen die ik qua prijs dan niet kan laten liggen om het te proberen. maar we zullen het zien. winkel is nou op vakantie dus duurt wel even voordat ik mn df hier heb staan dan.

8

Mario83 schreef: heb nog even bij niche gekeken en de prijs word toch niet veranderd als ik mijn adres invoer bij checkout. misschien dat als je echt betaald dat het dan aanpast maar ga denk ik toch voor de df64. stukje goedkoper en het voordeel dat de winkel waar ik hem koop gewoon in nederland zit.
All orders shipped outside of the UK ARE NOT charged UK VAT but may be charged local taxes and duties at the applicable rates. These costs are 100% the responsibility of the customer and will be collected by our courier if they are due.

All orders shipped to the UK are priced inclusive of UK VAT.

https://www.nichecoffee.co.uk/policies/shipping-policy

Verander het land naar UK en de zero kost 549 gbp, op Nederland kost die 449 gbp. Dat doe je helemaal onderaan de pagina.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

9
Vergeet die van AliExpress, misschien heeft bob ook bij het geven van de tip je verhaal niet helemaal goed uitgelezen. Die schijven op AliExpress zijn een namaak van de Multi Purpose schijven. Er staat wel High uniformity bij de beschrijving maar dat klopt dus niet.

Multi purpose is de tegenpool van High uniformity of DLC schijven. Ze zijn goed voor filter koffie waar high clarity is gewenst of voor light roast koffie waar je de fruitige tonen meer naar voren wilt brengen. En dat is niet wat jij zoekt.

En, schijven die je later erbij neemt moet je ook altijd uitlijnen. Lijkt me niet een klus voor als je net begint aan je avontuur. Als je zulke voornemens hebt laat het dan Frekko voor je doen zou ik adviseren.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

10
Hk87 schreef: za 25 jan 2025, 21:07 Vergeet die van AliExpress, misschien heeft bob ook bij het geven van de tip je verhaal niet helemaal goed uitgelezen. Die schijven op AliExpress zijn een namaak van de Multi Purpose schijven. Er staat wel High uniformity bij de beschrijving maar dat klopt dus niet.

Multi purpose is de tegenpool van High uniformity of DLC schijven. Ze zijn goed voor filter koffie waar high clarity is gewenst of voor light roast koffie waar je de fruitige tonen meer naar voren wilt brengen. En dat is niet wat jij zoekt.

En, schijven die je later erbij neemt moet je ook altijd uitlijnen. Lijkt me niet een klus voor als je net begint aan je avontuur. Als je zulke voornemens hebt laat het dan Frekko voor je doen zou ik adviseren.
is het aanbevolen om die uitlijn service ook bij de stock burrs erbij te nemen of kan ik ervan uitgaan dat die wel goed zitten vanuit de fabriek ? zat net even een video erover te kijken en is inderdaad denk ik niet een klusje voor een beginner. wil hem gewoon uit de box perfect hebben.