Een beginner met een keuze probleem

1
Graag jullie advies voor eerste aanschaf van espresso automaat en molen. Zal hem voornamelijk gebruiken voor espresso en Cappuccino. Vind de stoom functie dus ook belangrijk. Zoek een goede beginnerscombi van espressomachine en molen.

De volgende automaten heb ik in gedachten maar als jullie een andere goede weten in dit prijs segment hoor ik het graag!

Expobar Pulser
Bezzera BZ07 pm
La Nuova Era agata

Allen hebben een warmtewisselaar wat ik belangrijk vind.

Qua molens zit ik te denken aan Isomac Macinino .

Graag hoor ik de mening van jullie ervaren koffie mannen en vrouwen..:-)

Fijne dag!

Ow ja...mijn budget is totaa ongeveer 1000 euro.

Andry

Re: Een beginner met een keuze probleem

2
Kan je aanraden op het forum rond te lezen, er is al vaak een dergelijke vraag gesteld, en veel antwoorden zijn reeds gegeven.

Dat gezegd hebbende: concentreer je minder op het espresso apparaat, en meer op de maler want die laatste is van veel grotere invloed op het eindresultaat. Ik zou een Mahlkönig Vario (€390)als uitgangspunt nemen en daar een machine bij zoeken.

Ik ken de Nuova Era niet, maar de twee andere zijn prima machines, vooral de Bezzera. Realiseer je dat er niet zoiets bestaat als een "beginnerscombi". Generaliserend gezegd: hoe goedkoper de machinerie, hoe moeilijker er goede espresso mee te zetten. Wil je machines waarmee je redelijk probleemloos espresso kan zetten, dan zal je veel moeten uitgeven (denk aan een Dubbel Boiler machine als de Expobar Brewtus).

Verder zijn enig doorzettingsvermogen en kunde belangrijk, en het allerbelangrijkste is dat je beschikking hebt over bonen die niet ouder zijn dan twee weken na branding (dat betekent dus dat je de supermarkt kan overslaan en zelfs erg moet uitkijken bij de espresso winkel). Echt waar: zonder verse bonen kan je er beter niet aan beginnen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Mooie machines die je op je shortlist hebt staan, hoor. Van de Agata moet ik vermelden dat ie geen warmwaterpijpje heeft, dat zou een nadeel kunnen zijn als je thee wilt zetten. De Expobar is een mooi ding, en de Bezzera is nog mooier want die heb ik zelf gekocht. :)

De Machinino maler raad ik je af, die heb ik gehad, en vervangen door een grote horeca-maler, en mijn koffie werd in 1 klap vele malen beter. Maler is belangrijker dan de machine. De Mahlkönig Vario staat wel bekend als beste in zijn prijsklasse. Als je genoeg ruimte hebt, zou je ook kunnen kijken naar een gebruikte horecamaler, die zijn ruim voorhanden en niet stuk te krijgen.
En wat Spironski al zei, verse koffie is het allerbelangrijkst.
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45

4
Hoi Andry,
Ja inderdaad allen machines met warmtewisselaar; dus prima voor stomen! En qua budget zijn het ook machines met goede prijs/kwaliteit verhouding. De verschillen zitten in de details...en wat je zelf mooi vindt natuurlijk, nooit onbelangrijk...

De Expobar Pulser is vooral een "horeca beest"; met veel professionele componenten. Intern dezelfde standaard profi componenten als z'n duurdere broertjes Lever en Brewtus. Qua uiterlijk en afwerking wat minder fraai dan een Bezzera of LNE...maar smaak is persoonlijk he ;)

De Bezzera heeft een slimme zelfverwarmende zetgroep: snel warm en erg stabiel. Fraaie afwerking. Maar ook het duurste...

De LNE Agata biedt ook weer veel waar voor je geld, gezien de warmtewisselaar. Inderdaad geen heetwater pijp...maar stel je daar ook bij andere machines niet teveel mee voor. Veel water afgifte lukt nooit omdat je maar circa 1-2 kopjes per keer krijgt, daarna moet een boiler weer bijvullen en opwarmen. Kortom, een waterkoker voor een pot thee blijft eigenlijk altijd handiger. Een koffiemachine is om koffie te zetten :D

Voor de maler is wellicht de Bezzera BB005 een betere optie dan de Isomac; weer niet zo duur als een Vario, maar wel een stukkie beter.

succes ermee!
Rolf - Casa Barista

5
Voor de maler is wellicht de Bezzera BB005 een betere optie dan de Isomac; weer niet zo duur als een Vario,maar wel een stukkie beter.
Ik neem aan "een stukkie beter dan de Isomac"? of vind je hem zelfs beter dan de Vario?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
rolf schreef:De Expobar Pulser is vooral een "horeca beest"; met veel professionele componenten. Intern dezelfde standaard profi componenten als z'n duurdere broertjes Lever en Brewtus...
ehhh, niet meer profi dan de Bezzera of Agata hoor...wel een semi-E61 groep met de bijbehorende voor- en nadelen! boiler, pomp, leidingen, pressostaat, control box, enz. zijn bij de Bezzera eerder beter dan slechter ;)

ben na mijn ervaringen met een E61 HX machine erg te spreken over de Bezzera...temperatuurbeheersing is echt eenvoudiger, geen gedoe met 'cooling flush'...gewoon een korte 'screen flush' van 2-3 seconden en that's it! elke keer dezelfde procedure...en de afwerking is veel fraaier dan bij de Pulser en Agata...tel daar nog eens het compacte formaat bij op... ;)

en ik kan onderschijven dat de BB005 maler VEEL beter maalt dan de isomac en ook beter is afgewerkt en veel rustiger is...de vario is vooral praktischer door de handige afstelling, de timerfuncties en het kleine 'dode volume'...m.a.w. je kunt met deze maler echt makkelijk even naar filtermaling en weer terug...of het maalsel kwalitataief veel beter is dan de Bezezra betwijfel ik...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs