Hallo,
Om het single dose malen eens uit te proberen heb ik 6 maanden geleden een DF54 – G-iota 54 gekocht.
Single dose is prima bevallen, ik zet alleen maar espresso, is hier nog een winst in te halen met een andere grinder, zo ja wat zou een stap hoger zijn, ik wil tot zo,n €500/€600 gaan. Mag ook een jong gebruikte zijn. Zelf had ik de DF64 Gen 2, Eureka Single Dose, of een 2e hands DF83 V3 in gedachten.
Ga ik er met de door mij uitgekozen malers er een stap op vooruit of beter een andere te kiezen?
Re: Grinder upgrade?
2In principe wel, maar het heeft ook te maken met je keuze voor bonen, zetmethode en jouw vakmanschap.
Waar loop je nu tegen aan / welk 'probleem' wil je oplossen?
Waar loop je nu tegen aan / welk 'probleem' wil je oplossen?
3Minpunten zijn voor mij ,geluid 80db bij het malen en de traagheid 20sec over 16gr, heb wel het idee dat de plasma generator het niet altijd even goed doet, soms aardig wat stuifsel.
stiller en sneller zou prettig zijn maar belangrijkste voor mij zou zijn dat met grotere schuiven en sneller malen er meer smaak uit de koffie gehaald zou kunnen worden van wat ik heb gelezen, geen idee of dat dat minimaal is of zeer goed waarneembaar.
stiller en sneller zou prettig zijn maar belangrijkste voor mij zou zijn dat met grotere schuiven en sneller malen er meer smaak uit de koffie gehaald zou kunnen worden van wat ik heb gelezen, geen idee of dat dat minimaal is of zeer goed waarneembaar.
4Toen ik van een 65mm Eureka maler naar een df83v was gegaan kreeg ik inderdaad meer smaak uit de bonen.Ramrod schreef: di 11 feb 2025, 18:04 Minpunten zijn voor mij ,geluid 80db bij het malen en de traagheid 20sec over 16gr, heb wel het idee dat de plasma generator het niet altijd even goed doet, soms aardig wat stuifsel.
Maar daar stond tegenover dat het ook lastiger was geworden om de sweetspot te vinden. De maalstand moest veel preciezer staan. Gevolg was dus meer mislukte sinkshots.
Dus ja wat is winst dan?
Uiteindelijk een andere vergevensgezind espressomachine genomen om weer te compenseren voor de maler.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs
5Ok dank maar eens kijken dan of ik van de huidige molen de minpunten de moeite waard vind om een andere molen te kopen, t.a.v de smaak hoef ik geen wonderen te verwachten.
6Ramrod schreef: di 11 feb 2025, 17:04
Ga ik er met de door mij uitgekozen malers er een stap op vooruit of beter een andere te kiezen?
Mijn broer heeft de df54 en ik had enige tijd de df64gen 2, dus ik ken beide molens enigzins goed. qua smaak ga je er een klein beetje op vooruit maar ik zou geen wereld aan verschil verwachten.
Je geeft wel aan dat de je de 54 langzaam vindt en daar ga je met grotere schijven, zeker met de 83, absoluut op vooruit.
Dus als het voor jou persoonlijk een grote ergernis is dat de 54 langzaam is, kan een upgrade het geld waard zijn.
Rocket appartamento - df64 gen 2 - Comandante c40 - orea v3 - aeropress - v60
7Snelheid kan ook aan de schijf zelf liggen. Ik had eerst schijven in mn eureka specialita zitten en deden er 20+ seconden over. Dit was een productiefout. Toen nieuwe gekregen en waren bijna 8 seconden sneller. zelfde grote zelfde profiel.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart
8Ondertussen de Eureka Single Dose voor een goede prijs kunnen kopen.
Zo,n 5 espresso,s gezet, hij is stiller, sneller, minder rest maalsel en de koffie smaakt zachter, minder pittig, ik vind dat wel prettig, beetje lastig te omschrijven maar wellicht ook nog te vroeg om een goed oordeel te kunnen geven.
Zo,n 5 espresso,s gezet, hij is stiller, sneller, minder rest maalsel en de koffie smaakt zachter, minder pittig, ik vind dat wel prettig, beetje lastig te omschrijven maar wellicht ook nog te vroeg om een goed oordeel te kunnen geven.
9Goede keuze. De Eureka Single Dose is de meest ondergewaardeerde maler op de markt.Ramrod schreef: zo 16 feb 2025, 13:06 Ondertussen de Eureka Single Dose voor een goede prijs kunnen kopen.
☕ Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO ☕
10Volgens mij heb je een hele goede masker gekocht zo. Persoonlijk vind ik hem ook erg mooi, welke kleur heb je?Ramrod schreef:Ondertussen de Eureka Single Dose voor een goede prijs kunnen kopen.
Veel plezier ervan in ieder geval.