Hoi allemaal,
Ik zal mijzelf even voorstellen.
Al tijden een koffieliefhebber, maar ik kon nooit echt lekkere espresso of cappuccino “zoals in Italië” maken, ook al had ik zo’n volautomatische Siemens machine - ik ging er vanuit dat het daarmee wel moest kunnen, hij zou immers beter moeten zijn dan de Saeco die ik ervoor had. Van alles geprobeerd om er cappuccino mee te maken, maar dat was het niet. De machine produceerde steeds goordere koffie. Toen heb ik nog even geexperimenteerd met een Bialetti percolator maar dat was heel veel geklieder, overal spetters op de muur, maar op zich was de koffie wel af en toe lekker.
Het was toch echt tijd voor iets anders, niet weer een volautomaat met een plastic zetgroep, dus onder het mom van “als het hier niet mee lukt dan lukt het nergens mee” werd het een Rocket R Nine One en een Ceado E37S molen. Ik had goed op fora gekeken en de Rocket kon ik voor een mooie prijs vinden. Dat was wel even een grote stap. Mijn vrouw was ook heel blij dat het halve aanrecht vol stond met mijn nieuwe hobby.
Eerst de basics maar eens gaan uitzoeken en toen gaan experimenteren met drukprofielen en met de parameters, maar omdat we allebei niet zo constant tampten, was het lastig om dingen in te stellen en te testen, dus heb ik later een PUQpess gekocht. Met lede ogen zag mijn vrouw aan hoe deze vervolgens naast de andere machines kwam te staan, maar het scheelde wel weer een losse tamper dus was het niet zo erg.
Gelukkig maken we er allebei heerlijke espresso en cappuccino mee en de latte-art lukt redelijk. Als mensen onder de indruk zijn, is het meestal iets als een boom of een vogel of een “tulp”, eigenlijk moeten ze dat zelf eerst zeggen.
Sinds een paar dagen hebben we een unica pro met een vaste water aansluiting, drukverlager (1 bar) en waterfilter. De unica is iets minder breed dan de Rocket en lekker stil, hoewel de Rocket ook behoorlijk stil is. Veel heb ik nog niet met de unica kunnen doen, misschien iets van 10 koffie en zelfs wat koppen thee gezet, want ik was vooral bezig om uit te zoeken hoe ik de aan- en afvoer ging maken en - onderwijl argwanend gade geslagen wordende - waar ik voor dre leidingen moest gaan boren.
Uiteindelijk loopt er voor het water nu een dun slangetje over het aanrecht, komt het afvalwater in de lekbak terecht en is de afvoerleiding niet aangesloten. Op zich niet verkeerd, want eigenlijk komt er niet zoveel in die lekbak. Verder vind de unica heel gebruiksvriendelijk en inituitief werken en is deze ook heel snel gebruiksklaar als je hem aanzet.
We hebben meestal één soort bonen, vaak is dat Caffe Diemme Oro, voor de noodgevallen ligt er nog ergens een halve zak bonen in de vriezer met iets dat eigelijk niet zo lekker was. Mochten zelfs die bonen op zijn, dan hebben we nog aanmaak koffie.
Re: Voorstellen
2Mooi verhaal en leuke upgrades!
Gaaf dat je ook de PUQpress hebt.
Wat bonen betreft kun je denk ik nog wel smaakwinst behalen...
Gaaf dat je ook de PUQpress hebt.
Wat bonen betreft kun je denk ik nog wel smaakwinst behalen...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino