voorstellen

1
Goededag allemaal,

Ik ben Rudolf uit amersfoort, 44 jaar oud. Sinds kort heb ik wat echte koffie is en kan nu niet meer terug.
2 jaar geleden zijn we over gestapt naar een 2de hands Melitta barista t smart.
Wat op zich best lekkere koffie was. (voor een leek) Helaas ging deze kapot en moest op zoek naar een nieuwe. Terug naar filter koffie was geen optie meer.

Met de black Friday deals zal ik een “sage” voor een redelijke prijs. In vergelijking met een vol automaat kon daar toch minder aan kapot gaan, dus leek mij dat wel een goed idee. Na wat wikken en wegen en mijn vrouw overtuigen toch gegaan voor de “sage barista touch impress”
Het automatisch tempen en automatisch melk opschuimen was belangrijk. Mijn vrouw moet ook zelf een lekker kopje koffie kunnen zetten en met 3 jonge kinderen heb je niet alle tijd om daar ook nog eens veel tijd aan te besteden in de ochtend.

Ook tijdens een aanbieding gelijk maar 8 kilo verse bonen voor een hele goede prijs er bij besteld.
Nu dat op is kan ik niet meer terug naar supermarkt bonen. Eigenlijk vind ik 10 euro voor een kilo bonen al duur laat staan dat ik daar 20 of 30 euro aan wil besteden.
Na weer het nodige werk om mijn vrouw te overtuigen ga ik mij nu ook storten in het avontuur om zelf koffie te branden.

Ook daar kwam ik snel achter dat dit weer erg duur gaat worden als ik niet oppas.
Iets fatsoenlijks voor minimaal 500 euro of een goedkopere Chinese hete lucht blazer voor ook nog een redelijke prijs die inconsistent zijn en onregelmatig branden.
Daarom besloten de semi DIY route te gaan met deze brander: https://www.amazon.nl/dp/B0C85STS5N

Op aliexpress heb ik er een 1 KW elektrische fornuisje bij gekocht samen met een PT-100 digitale thermometer, een digitale thermostaat en een digitale tijdschakelaar. Nu is mijn hoop dat ik hiermee ook op een goede manier de temperatuur en tijd kan instellen en zodoende een redelijk consistente manier mijn koffie kan brander.
Ik kwam een degelijke setup nog niet tegen op dit forum dus zal jullie op de hoogte houden van de uitkomst. (Ik heb het besteld maar nog niet ontvangen.)

Re: voorstellen

2
Welkom
En wat een voortvarendheid, ik ga dit met plezier volgen.
Veel plezier met je nieuwe avontuur!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

4
rudolfo1980 schreef: ma 17 feb 2025, 13:11 Eigenlijk vind ik 10 euro voor een kilo bonen al duur laat staan dat ik daar 20 of 30 euro aan wil besteden.
€10 voor een kilo koffie vind je duur? Meen je dat nou echt of..? Want hoe is dat realistisch, de supermarkten vragen zelfs gemiddeld €15 tot €20 voor een kilo oud, half verrotte koffie.
Maar €10, dat is ongeveer 15 cent voor een kop koffie. Je wilt het het liefst in de buurt van gratis hebben dan neem ik aan? 🤣

Ik denk ook soms van had ik nou maar een Porsche voor €10 maar zo werkt de markt helaas niet 🤣🤣
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

5
Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken! Succes en plezier gewenst!

Een tip voor voordelige koffie: too good to go. Little Roastery (uit Amersfoort) doet daar aan mee. Misschien is het wat voor jou.
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

6
In deze tijden zal ik niet snel over andermans portemonnee en uitgaven oordelen.

Daarnaast heeft de aflevering van de prijsmepper een paar jaar wel pijnlijk duidelijk gemaakt dat (heel) goedkope koffiebonen, vaak echt wel ten koste van hardwerkende mensen zo goedkoop zijn.

Ik let sindsdien wel erop of het merk op zijn minst pretendeert rekening te houden met de koffieboer middels reeële prijzen voor hun bonen
Rocket Appartamento; Mazzer Philos I200D; Aeropress; Chemex; v60 switch; Kingrinder K6

10
Hk87 schreef: ma 17 feb 2025, 23:34 €10 voor een kilo koffie vind je duur? Meen je dat nou echt of..? Want hoe is dat realistisch, de supermarkten vragen zelfs gemiddeld €15 tot €20 voor een kilo oud, half verrotte koffie.
Maar €10, dat is ongeveer 15 cent voor een kop koffie. Je wilt het het liefst in de buurt van gratis hebben dan neem ik aan? 🤣
Ik bedoel het ook meer als in dat de prijs zo is gestegen. Net zoals ik zou zeggen dat een brood van 2 euro duur is. Niet heel lang geleden haalde ik vaak voor 6,50 euro een kilo bonen in de supermarkt. Is het realistisch om verse koffie te kunnen kopen voor minder dan 10 euro? nee natuurlijk niet.
omeCoffee schreef: di 18 feb 2025, 08:59 Een tip voor voordelige koffie: too good to go. Little Roastery (uit Amersfoort) doet daar aan mee. Misschien is het wat voor jou.
Bedankt voor de tip ik ga het bekijken.
Sjoerdl schreef: di 18 feb 2025, 15:06 Daarnaast heeft de aflevering van de prijsmepper een paar jaar wel pijnlijk duidelijk gemaakt dat (heel) goedkope koffiebonen, vaak echt wel ten koste van hardwerkende mensen zo goedkoop zijn.

Ik let sindsdien wel erop of het merk op zijn minst pretendeert rekening te houden met de koffieboer middels reeële prijzen voor hun bonen
Ik ben het met je eens dat een koffieboer ook een goed inkomen mag verdienen en nu weet ik het niet maar ik heb niet de indruk dat als ik 2 keer zo veel betaal voor koffie bonen de boer dat krijgt.

Ik heb inmiddens gisteravond mijn eerste bonen geroosterd en vanochtend gelijk mijn eerste koffie gezet. (ik weet dat ik eigenlijk even moet wachten.)
maar het is erg lekker geworden. De spullen van aliexpress zijn nog onderweg dus gewoon op het fornuis maar het ging eigenlijk vrij goed. Redelijk gelijkmatig. misschien wat te licht gebrand omdat ik bang was dat het te donker te branden
Bijlagen