De cinema (ofte kino)...

1
Ik hou van film, alhoewel het eerder mijn echtgenote is die het alles uitzoekt. Zij is fanaat, leest en luistert dan ook naar de vele kritieken en recensies, blogs, radio, kranten... En ik volg haar, veelal zonder morren, in de keuzes. Zij weet dat ik eerder voor U.S., U.K., soms Duitse film ga, en ze houdt hiermee rekening. Zijzelf is franstalig, en gaat dikwijls, niet steeds, zonder mij naar Franse film. Wij gaan ook meer dan de meeste mensen naar Iraanse film, gewoon uit interesse, om gevoel te hebben met dat erg verguisde land. De meeste Perzische films hier zijn niet regimegebonden.
Ikzelf hou erg van Amerikaanse film, ik hou niet zo van dat puur rationele van de Fransen (boring...!). En ik hou van Westerns. Nee, niet John Wayne, die ouwe racist. Voor mij omhelst het begrip "Western" het dagelijkse leven van die veelvuldigheid van mensen die daaronder in het westen van de V.S. wonen. Ik durf het bijna niet schrijven: sukkelaars. Jongens die, dromend van een rodeomedaille hun heup breken en...all over the dream. Ik woonde van juli 1963 tot december 1965 in El Paso, Texas, op de grens van Mexico. Woestijn. Coca Cola. Een auto van meer dan 7 meter lang... Ik groeide op met alles dat heden Republikeins, rechts en in grote mate blind racisme was. Het heeft een halve eeuw geduurd om tot die bevinding te komen. Ik heb steeds de V.S. gesteund (en -met respect- ik hou nauwelijks van "Vlaanderen"!) Recente ontwikkellingen in de internationale politiek van de V.S. hebben mij diep geschokt, alle vertrouwen is met de wind vervlogen. Zo is het...intriest.
Voor mij moet de film een minimum aan entertainment bieden, zonder hetwelke het droog wordt. Engeland maakt prachtige cinéma. De Scandinavische landen zijn welkome nieuwkomers. De Vlaamse film vind ik veelal bruut...finesse waardeer ik.
Mijn film van het jaar (2024) is "The Zone of Interest". Minimalistisch en "devastating"... ik hou van Duitsland hoor.
Ik ga ervan uit dat mijn volgende filmervaring die biopic over Bob Dylan wordt, ik ben fan van Dylan (mijn vrouw helemaal niet!)
Het allerergst is dat ik nauwelijks geheugen heb van titels, acteurs enz.: een zeef voor geheugen....
Voor elk wat wils...
Paul

Re: De cinema (ofte kino)...

3
omeCoffee schreef: vr 21 feb 2025, 08:50 Nu moet ik toch even denken aan No Country for Old Men. Die film moet jou toch aanspreken! Tommy Lee Jones, Javier Bardem. Ik krijg er geen genoeg van in ieder geval
Ja, geweldige film, Coën broers, Tommy Lee Jones is een van mijn absoluut favoriete acteurs, in die film is hij Sheriff en bezoekt El Paso, speelde ook in het schitterende "The Three Burials of Melchiades Estrada", speelt zich af in "mijn verloren land", de regio Alpine, Marfa en het prachtige Big Bend National Park, écht woestijngebergte. Story over illegale immigranten in Texas. En zeer actueel, helaas.
Salut Ome....