Re: Upgraden van Eureka Olympus

13
bobbee schreef: wo 25 dec 2024, 19:46 Welke bezzera heb je?
Een Strega.
Pti schreef: Te hard of te zacht water kan ook voor een saaie smaak zorgen. Om dat uit te sluiten zou je eens spa blauw of "third wave" achtig water kunnen proberen.
Hier in Amsterdam wel redelijk zacht (7,8 dH). Heb ook nog zo'n kalkfilter voor de reservoiruitgang zitten. Zal die eens weghalen, en ook met spa blauw proberen.

Daarnaast ook een 'high extraction' filterbakje besteld. Nu een basic competition van IMS, maar die was me eigenlijk altijd al wat te groot, dus had een extra goed excuus. Eens kijken, wat fijner malen en meer extraheren, wat dat brengt.

14
Boozzz schreef:
bobbee schreef: wo 25 dec 2024, 19:46 Welke bezzera heb je?
Een Strega.
Pti schreef: Te hard of te zacht water kan ook voor een saaie smaak zorgen. Om dat uit te sluiten zou je eens spa blauw of "third wave" achtig water kunnen proberen.
Hier in Amsterdam wel redelijk zacht (7,8 dH). Heb ook nog zo'n kalkfilter voor de reservoiruitgang zitten. Zal die eens weghalen, en ook met spa blauw proberen.

Daarnaast ook een 'high extraction' filterbakje besteld. Nu een basic competition van IMS, maar die was me eigenlijk altijd al wat te groot, dus had een extra goed excuus. Eens kijken, wat fijner malen en meer extraheren, wat dat brengt.
Een strega! Nou dan kun je heel goed experimteren en van alles aansturen. Zou eerst beginnen met de pre infusie.

https://youtu.be/I4TrUpp1Yuo

Hier meer info.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

15
Na het tunen van de Strega (pid op de groep gemaakt), en gebruik high extractie bakje, al wat kleine resultaten geboekt. Fijner malen, heter water, levert al een iets rijkere smaak op.

Maar na lang wikken en wegen, toch het onvermijdelijke gedaan en vandaag een Lagom 01 besteld, met de Mizen schijven. Ben erg benieuwd!

16
Boozzz schreef: do 13 feb 2025, 16:50 Na het tunen van de Strega (pid op de groep gemaakt), en gebruik high extractie bakje, al wat kleine resultaten geboekt. Fijner malen, heter water, levert al een iets rijkere smaak op.

Maar na lang wikken en wegen, toch het onvermijdelijke gedaan en vandaag een Lagom 01 besteld, met de Mizen schijven. Ben erg benieuwd!
Gefeliciteerd!

Go big or go home.. Go big geworden dus 🤣

Leuk zeg, laat het ook even weten hoe het verder gaat als je het binnen hebt.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

19
Hij is er inmiddels een paar dagen, en al een aantal bakkies verder kan ik vast wat conclusies trekken (naast dat het een loeizwaar, extreem fancy uitziend apparaat is).

Had nog twee koffies van Shokunin liggen, een klein restje Gloria Ruby washed uit Kenia, en een Bant Sawk, een natural uit Myanmar. De Gloria was medium geroast (hoewel iets lichter dan espresso roast van bijvoorbeeld Blommers of Giraffe), de Bant Sawk ligt meer in het lichte spectrum. Allebei 1:1 vergeleken met de Olympus, zo goed als mogelijk dezelfde bakjes gezet (temp via de PID, preinfusie- en doorlooptijd, druk, hoeveelheid).

Allereerst de medium Gloria: eigenlijk geen verschil tussen de twee malers. Wellicht dat de Lagom een ietsje pietsje helderder smaakte, maar ik zou het waarschijnlijk niet raden bij een blinde test.

Dus was mijn hoop gevestigd op de lichtere Bant, en wow, wat een verschil (gelukkig maar haha)! De Olympus produceert een relatief volle, zware bak, met aardig veel zuur. De Lagom haalt er veel en veel meer smaak uit. Het zuur is een stuk meer op de achtergrond, je proeft bloemigheid, fruit, een soort helderheid die ik nog niet had meegemaakt. Ook mijn vriendin, die 100% blind testte, pikte hem eruit als 'die heeft veel meer smaak'.

En de workflow ook, super. Zo veel cleaner dan de Olympus, en gewoon geen retentie. Al met al, precies waar ik naar op zoek was. Ben er erg blij mee, bring on the light roasts!