Re: Wat is jullie ervaring met Santaskoffie

3
Nicootje010 schreef:Heeft iemand ervaring met Santas Koffie? Ik drink het zelf al jaren en vind het altijd vol en romig, met chocoladeachtige tonen en zonder zuurheid. Ben benieuwd hoe jullie het ervaren!

Ik wil nu experimenteren met andere merken, het moet wel biologisch blijven.
Wat wordt bedoeld met biologisch? Bestaat er ook niet biologische koffie? Ben heel benieuwd hoe biologisch bij aanbieders gekwalificeerd wordt. Dat koffiebedrijf Santas Rotterdam, zit dat in Rotterdam? Zal het eens proberen, maar heb net een PNG(
Afbeelding
) van het Hoofdkwartier binnen.

Afbeelding

Re: Wat is jullie ervaring met Santaskoffie

4
Nicootje010 schreef: di 04 mar 2025, 19:15 Ik wil nu experimenteren met andere merken, het moet wel biologisch blijven.
Geen ervaring met Santas, maar wel bedenkingen bij de eis dat de koffie biologisch moet zijn. Ik draag het milieu weliswaar een warm hart toe en let op het biologisch keurmerk bij mijn boodschappen, maar denk ook dat er beperkingen aan zitten. Ik denk bijvoorbeeld dat biologisch gekweekte kersen uit Madagascar niet milieuvriendelijk zijn. En bij koffie zegt het biologische keurmerk vooral (uitsluitend?) iets over de handhaving van biologische landbouwnormen.

Maar bij koffie is dat volgens mij niet het grote probleem, maar onder meer het sociale welzijn en ontbossing. Koffie is, net als chocolade en bananen, een armoedeproduct waarvoor de telers geen eerlijke prijs krijgen en onder de armoedegrens leven. En de milieuschade die koffie oplevert hangt meer samen met houtkap om plaats te maken voor plantages dan het gebruik van pesticiden of kunstmest. Daarnaast voeren alleen grote koffiebedrijven het biologische keurmerk vanwege de hoge kosten die dat met zich meebrengt.

Daarom koop ik koffie bij branderijen die hun koffie directer van de boer of coöperatie betrekken zonder tussenkomst van grote koffiebedrijven, zodat de hele keten transparant is, boeren eerlijkere prijzen krijgen en goede kwaliteit wordt beloond.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino