QuickMill 960 Carola E61 PID alternatieven

1
Ik ben op zoek naar een extra espresso machine. Omdat ik een pure espresso drinker ben zoek ik eigenlijk een machine zonder melkstoom functie. Nu viel mijn oog op de QuickMill 960 Carola E61 PID, een machine gemaakt voor de pure espresso drinker. Nu ben ik nieuwsgierig of jullie nog leuke alternatieven voor deze machine kunnen aanbevelen.

Re: QuickMill 960 Carola E61 PID alternatieven

3
Alternatief voor de Quickmill die je aangeeft zou een Bezzera Unica kunnen zijn. Als het je echt alleen om de espresso gaat zou je een goedkope (tweedehands) thermoblock machine kunnen kopen van goede kwaliteit zoals een Rancilio Silva of een Gaggia Classic. Die hebben de mogelijkheid tot melk maar dat kun je negeren. Als je wat ruimte hebt en je vindt hands on espresso maken leuk is er de Flair 58, een handhevelmachine maar wel met verwarmde groep. Daar heb je wel nog steeds een waterkoker bij nodig overigens.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

4
ErikvW schreef: wo 12 feb 2025, 08:25 Alternatief voor de Quickmill die je aangeeft zou een Bezzera Unica kunnen zijn. Als het je echt alleen om de espresso gaat zou je een goedkope (tweedehands) thermoblock machine kunnen kopen van goede kwaliteit zoals een Rancilio Silva of een Gaggia Classic. Die hebben de mogelijkheid tot melk maar dat kun je negeren. Als je wat ruimte hebt en je vindt hands on espresso maken leuk is er de Flair 58, een handhevelmachine maar wel met verwarmde groep. Daar heb je wel nog steeds een waterkoker bij nodig overigens.
Voor zover ik weet zijn zowel de Gaggia als de Silvia single boiler machines en geen thermoblock.

Prima opties, zeker.

Voor het bedrag dat bij de Quickmill hoort, zou je zeker ook de ECM Puristika kunnen overwegen. Goed apparaat en de waterreservoir kan mooi achter de koffiemolen staan.

5
Die Unica is een goeie. Zeker als je de boiler isoleert. Het is natuurlijk geen compacte machine.

Een goede machine links laten liggen, omdat er een stoompijp aan zit, hoeft natuurlijk niet.

Een Profitec GO is mijns inziens geweldig.
Voor de koffie dan. Dat het ding uitstekend stoomt is dan weer jammer.

Compact (en meer bling dan de Go) n met helaas een stoompijp zijn de MaraX en de Profitec400. De Puristika tel ik even niet mee vanwege de extra bloemenvaas ernaast.

Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.

6
Ik drink zelf ook geen melkdranken, dus zou me ook prima zonder stoomfunctie redden. Heb nu een Lelit Anna, maar zou voor de toekomst wel "wat meer" machine willen.
Mijn lijstje E61 single boilers met PID kanshebbers:

QuickMill Carola
Bezzera Unica
ECM Classika
Lucca Solo (deze heb ik vooralsnog weinig over kunnen vinden) Maar wat vooral een aangepaste QuickMill Carola schijnt te zijn.

En dan is er natuurlijk de nog Profitec Go. Geen E61, wel een stoompijpje en vooral heel veel positieve ervaringen te vinden.

7
Ik heb sinds een paar weken de Puristika.
Buiten dat ik hem het mooiste vind van alle single boiler E61’ers is de fast heat up functie ideaal. Met 10 minuten is hij écht gebruiksklaar. En hij heeft een ecomodus, dat heb ik bij de Carola niet kunnen ontdekken.
Het externe waterreservoir kan wat rommeliger ogen, maar ik kan wel makkelijk in de gaten houden of er water bijgevuld moet worden.
De lekbak is wel wat kleiner dan bij bovengenoemde modellen en omdat hij wat smaller is ‘plonst’ er sneller water naast de machine bij het naar beneden duwen van de E61 hendel.
De Carola heeft dan wel weer 2 filterhouders, maar ook een plastic tamper in plaats van een metalen bij ECM.

Ik had hem voor een leuke prijs bij de oosterburen, maar de Carola is daar ook goedkoper.