Re: Hulp nodig: Espresso blijft zuur ondanks aanpassingen

11
Ik zal dat morgen moeten testen, langere doorlooptijd boven de 30sec.

Maar heel stom, ik probeer mijn favoriete koffiezaak thuis na te bootsen.

Het gaat om Cafecito. Op hun beker staat: 18g, 50ml, 93°C.

Wat een smeuïge cappuccino! Vol met chocoladetinten en heerlijk romig van smaak, zonder enige zuurheid.
,
Afbeelding
Wat ik niet helemaal begrijp, is het verschil tussen een single en double shot. De cappuccino van Cafecito lijkt meer melk te bevatten dan wat ik thuis gebruik. Daarom heb ik geëxperimenteerd met:

Doppio (50ml, 18g) + 120-140ml melk → Mijn vrouw vond dit te intens en overheersend. Misschien bevat de medium beker van cafecito meer melk?

Single shot (36ml, 8g) + 150ml melk → Dit was iets beter, maar dan weer aan de lichte kant en het kruidige,rokerige en chocolade tinten die moeten overheersen.

Cafecito of al die overige hippe cafes maken toch moderne espresso van medium of lichte roostering. Hoe verschilt dat van klassieke Italiaanse espresso?

Mijn vraag:

Wordt er ook single shot (8-9g, 30-36ml) gebruikt om dit te combineren met 120-150ml melk om een gebalanceerde cappuccino te krijgen? Of moet ik mijn double shot basket (18g) verlagen naar 14g en daarmee experimenteren?

Er zijn zoveel ratio’s dat ik er gek van word!

13
Nicootje010 schreef: do 13 mar 2025, 00:21 Ik zal dat morgen moeten testen, langere doorlooptijd boven de 30sec.

Wat een smeuïge cappuccino! Vol met chocoladetinten en heerlijk romig van smaak, zonder enige zuurheid.
,
Afbeelding
Wat ik niet helemaal begrijp, is het verschil tussen een single en double shot. De cappuccino van Cafecito lijkt meer melk te bevatten dan wat ik thuis gebruik. Daarom heb ik geëxperimenteerd met:

Doppio (50ml, 18g) + 120-140ml melk → Mijn vrouw vond dit te intens en overheersend. Misschien bevat de medium beker van cafecito meer melk?

Single shot (36ml, 8g) + 150ml melk → Dit was iets beter, maar dan weer aan de lichte kant en het kruidige,rokerige en chocolade tinten die moeten overheersen.

Cafecito of al die overige hippe cafes maken toch moderne espresso van medium of lichte roostering. Hoe verschilt dat van klassieke Italiaanse espresso?

Mijn vraag:

Wordt er ook single shot (8-9g, 30-36ml) gebruikt om dit te combineren met 120-150ml melk om een gebalanceerde cappuccino te krijgen? Of moet ik mijn double shot basket (18g) verlagen naar 14g en daarmee experimenteren?

Cappuccino is altijd ratio 1:3:2 espresso/milk/foam wat jij probeert na te bootsen is een flatwhite (doubleshot met melk en minder foam 2:3:1) die is idd sterker. Kans ook dat de bekers iets groter zijn zeker die to go cups.

Maar gebruik je ook de bonen van daar? Anders is t natuurlijk moeilijk na te maken als je met heel andere bonen werkt
Linea Mini R Zwart - Sculptor 078S Zwart - Specialita Mat Zwart

14
Houd je ook rekening met de temperatuur van de melk bij het stomen? En gebruik je een temperatuur meter?
Tijdens het stomen komen de suikers in de melk vrij (lactose). Maar als de temperatuur te hoog wordt of te laag gaat heb je die zoete smaak van de melk niet of minder. Dat beïnvloedt dan ook de smaak van je cappuccino.
De temperatuurmeter reageert vertraagd, dus als je de kraan dicht draait dan loopt de temperatuur nog wat op. Dus op tijd stoppen.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

16
Gewoon langs bij de koffiezaak. Zeg ik heb jullie bonen gekocht maar wil dezelfde smaak behalen. Welke brew ratio hanteren jullie? Hoeveel graden is het water, doen jullie ook pre infusie? Zoja, hoeveel bar en hoeveel seconden?
Welk filterbakje pakken jullie doorgaans? Wat is de doorlooptijd incl pre infusie?

Van dat soort dingen.

En oefen even met melk opschuimen. Melk niet boven de 70 graden laten komen want dan laat het vet los van de eiwitten en krijg je waterige melk. Dus stoppen op 60 graden met stomen. Creëer een whirlpool in je melkkan. Er staan heel veel filmjes op youtube, probeer dat te kopieeren en dan kom je een heel eind.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

17
mr Blanc schreef: do 13 mar 2025, 08:52
Nicootje010 schreef: do 13 mar 2025, 00:21 Ik zal dat morgen moeten testen, langere doorlooptijd boven de 30sec.

,
Afbeelding

Mijn vraag:

Cappuccino is altijd ratio 1:3:2 espresso/milk/foam wat jij probeert na te bootsen is een flatwhite (doubleshot met melk en minder foam 2:3:1) die is idd sterker. Kans ook dat de bekers iets groter zijn zeker die to go cups.

Maar gebruik je ook de bonen van daar? Anders is t natuurlijk moeilijk na te maken als je met heel andere bonen werkt
Waaauuuw!!! Ik had het zelf nooit door! Je hebt me echt getriggerd. Mijn hele leven zat ik fout!

Waarschijnlijk drink ik al jaren Flat Whites thuis, terwijl ik dacht dat ik cappuccino’s maakte. Ik gebruik cappuccinomokken van 200 ml, waarin ik 50 ml espresso zet met 18 gram koffie. Vervolgens stoom ik 140 ml melk, waarvan ik 80% inschenk en de rest afmaak met latte art.

De verhouding is waarschijnlijk het probleem. Een cappuccino buiten kan ook 50 ml espresso bevatten, maar door de grotere to-go bekers zit er simpelweg meer melk in. Ik probeer dat thuis na te bootsen met 18 gram koffie, maar mijn cappuccinokopjes zijn kleiner dan to-go bekers, waardoor er niet genoeg melk bij past.

Kort gezegd: de ratio is superbelangrijk, en mijn verhoudingen kloppen gewoon niet. Buiten krijg je vaak een shot van 18 gram, maar dan met het dubbele aan melk in een grotere beker of porseleinen kop op een terras. Soms krijg je ook een enkele shot van ongeveer 9 gram.

De juiste methode zou dan moeten zijn voor mij, thuis:

Een enkele shot nemen, dus 7 tot 9 gram koffie.
120 tot 150mk melk opstomen.
Espresso zetten van 25 tot 30 ml, binnen 25 tot 30 seconden, om de zuren in balans te brengen.
Temperatuur instellen boven de 93°C voor gemiddelde donkere bonen.