Tamper...wat is jullie keuze

1
Hi allemaal na bijna alles compleet te hebben rest nu nog de tamper haha. Mijn vorige lelit tamper (waar ik achteraf toch wel erg gesteld op was) heb ik met mn machine mee verkocht en de bolle van la marzocco vind ik niets.

Nu lijkt een self-leveling wel makkelijk maar welke tampers vinden jullie lekker werken. The forcetamper ook gezien maar ben niet bereid 100+ uit te geven aan een tamper (plus dat ik hem echt niet mooi vind).

Verder belangrijk dat ie lekker in de hand ligt en liefst niet te duur.

Ik hoor het graag.
Linea Mini R Zwart - Sculptor 078S Zwart - Specialita Mat Zwart

Re: Tamper...wat is jullie keuze

4
Er staan mooie soortgelijke Force Tampers op AliExpress. Ik heb ze gehad, zowel de Force Tamper en de imitatie en gebruik nu de mhw-3bomber versie. Die "knalt" niet zo hard waardoor ik denk dat de puck niet verstoord wordt maar kan ik niet bewijzen. Daarom besloten deze te houden. Koffie smaakt goed dus het voldoet.
Force tamper vind ik nieuw en de 2e hands prijzen te duur voor wat je krijgt. Die van AliExpress kost 40 a 50 euro dacht ik en is net zo goed. Ook volledig RVS en ik kreeg ook nog 2 bases bij, vlak en met puntjes. Misschien bestel ik weer een keer eentje. Die ik nu heb is wat beschadigd en heeft een ripple base, ik wil een vlakke eigenijk...
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

5
Hier ook een the Force. Ben er wel happy mee eigenlijk. Tamp altijd goed, recht en gemakkelijk.
Hiervoor heb ik een relatief goedkope Joe Frex gebruikt. Die nu in een la stof ligt te happen. Die vond ik ook prettig, met een redelijk gewicht.
Met de Marzocco is wat mij betreft niets mis. Lekker zwaar. Ik gebruik de, met mijn machine geleverde, single/double tamper regelmatig voor een single (41mm). Die past exact door de 41mm funnel.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

6
Niet om 1 of ander maar als het om recht tampen gaat heb je geen dure Force Tamper nodig. Er zijn heel veel level Tampers. En dus ook met pressure setting of ingestelde pressure erop.

Gewoon kopen als je zo'n force tamper wilt maar het hoeft niet als cash een rol speelt.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

8
omeCoffee schreef: do 20 mar 2025, 09:42 Ik heb ook een Forcetamper. Tweedehands gekocht dus een stuk ‘goedkoper’. Ik vond hem het geld na het eerste gebruik meteen al waard en zou hem nu nog steeds kopen.
Een, naar ik heb begrepen, vergelijkbare tool is van MHW-3bomber:

https://mhw3bomber.com/products/yu-seri ... act-tamper
Ziet er wel nice uit...wat zijn be pros/cons bij ribbel vs flat?

9
MichaelvDuuren schreef: do 20 mar 2025, 10:28 Ik ben erg blij met een Normcore die werkt goed en is in vele stijlen verkrijgbaar.
Ik heb de rimple Titanium PVD Coating Base waardoor er weinig tot geen maaisel blijft plakken oid.

Er is nu ook de 4.1 en 5 versie die hebben ook de befaamde bevredigende klik. Waardoor volgens mij de meeste voor de Force.

https://www.normcorewares.com/collections/coffee-tamper
Ook mooi idd!

Wat Bobbee zegt hoeft niet perse zoals the force tamper te zijn, vooral leveling is belangrijk. Beetje leuke zoals deze of die MWH zitten tegen de 50-60 euro aan.