Voorstellen + eerste setup

1
Goedemiddag,

Ik heb al wat reacties geplaatst hier, maar nog niet officieel voorgesteld! Ik woon in Capelle aan den IJssel en mijn hobby is dus onder andere koffie. Alles met koffie gerelateerde zaken vind ik wel leuk en interessant. Mooi moment om dit forum te betreden.

Zojuist even wat nieuwe verse bonen gehaald, daarmee de eerste setup thuis staan om echt te beginnen met de hobby: koffie. Laat ik het eens vertellen:

Ik heb vroeger in de horeca gewerkt achter de bar, bediening, keuken, bedrijfsleiding etc. Alles was leuk, maar een koffie machine heeft me toch altijd meer getrokken dan een biertap. Dat was een klasse apart, met apparatuur met een waarde van 3-5k+. Toch is de hobby altijd gebleven bij YouTube filmpjes (Daddy Hoff, Lance etc.), omdat ik de stap naar een prosumer apparaat altijd te groot vond, maar de kwaliteit van instap apparaten altijd te laag vond.

Ik wilde het eens anders doen, veel ingelezen en de wife acceptance factor helemaal uitgekristalliseerd: Apparaat moest wit zijn, liefst met walnoot accenten, geen hoekige vormen, zo min mogelijk glimmend RVS, geen koper, vooral niet te groot en redelijk makkelijk in gebruik. Daarbij wilde ik heel graag optimale workflow, gemak, snelle opwarmtijd en hoge kwaliteit combineren. Ook staat het apparaat soms langere tijd stil, dus geen stilstaand water gewenst. Duidelijk werd snel dat ik een HX machine ipv boiler nodig had, met een compacte grinder voor espresso en filter.

Ik heb hiervoor een Illy X1 iperespresso gehad. Het gemak hiervan beviel mij, de vormgeving en kleine footprint beviel mijn partner erg. Dat was de basis. Snel kwam ik uit bij de Ascaso Dream PID. Heeft alles wat ik aan wensen in het lijstje had, behalve de hoeveelheid RVS op de voet van het apparaat. Liefst wilde ik een volledig witte variant, maar af fabriek bestaat dat niet.
In mijn zoektocht ben ik uitgekomen bij Iwan van https://espressorestauratie.nl/ via marktplaats. Hij restaureert voornamelijk reguliere Dream modellen, maar ik vroeg hem op zoek te gaan naar een PID en deze wit te laten spuiten. Ook walnoot accenten van het portafilter en de stoomknop er bij laten zetten. Na wat contact is dit in gang gezet en het resultaat mocht er echt zijn. Voor een mooie prijs toch een volledig custom en nagekeken (tweedehands) apparaat waar ik de komende jaren van kan genieten. Geen sluikreclame (misschien wel een beetje enthousiast), maar vooral benoemen waard dat je ook verder kunt kijken dan nieuwe apparaten!

Het was nog niet af, er moest nog een grinder bij. Ik had me ooit aangemeld voor de Timemore Sculptor 078 crowdfunding campaign, maar had nog geen espresso machine, dus weer afgemeld. Dom achteraf, want deze machine is altijd blijven hangen. Het moest compact zijn en niet hoekig. Hiermee vallen bijna alle grinders al af. Het liefste ook geen hopper, want ik wil geen koffie langdurig laten staan en/of grind size snel kunnen veranderen van espresso maar filter en vice versa. Liefste flat burr, ipv conical want dit neemt bij de grinders op de markt toch al minder ruimte in beslag. En de kleur voor de vrouw... WIT... Tja toch maar weer zoeken naar de Timemore, tweedehands.. korting... Het bleef een aardige prijs online. Tot ik het geluk had iemand via marktplaats te benaderen die zijn 078S wilde verkopen, in de kleur wit. Wederom een tweedehands product in nieuwstaat weten aan te schaffen.

Vandaag de eerste bakkies ermee gezet, wat een verschil met ESE en of voorgemalen supermarkt koffie... Workflow technisch moet ik nog wat investeren in RDT, een knock box, matje, weegschaal etc.etc. Maar de belangrijkste apparatuur heb ik: een top grinder met een top espresso apparaat.

Ik heb mijn post eraf gehaald van het te koop gevraagd subforum, de grinder heb ik dus inmiddels!

Graag hoor ik hoe jullie dit vinden!

Groetjes!

Re: Voorstellen + eerste setup

3
Leuk verhaal! Fraaie combinatie zo. Mooie ronde vormen. Geen pompeus geheel, daar houd ik wel van.
Kan me voorstellen dat dit, met lekkere verse boontjes, een groot verschil is.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

5
He een plaatsgenoot leuk zeg en ook nog is met een sculptor. Ik heb nog een indicatiewijzer voor je sculptor voor je (maar die is zwart ;) dus die laat je denk ik schieten, laat anders maar weten).

Mooie set up zo...wordt zeker genieten en met de sculptor kan je alle kanten op!

Veel plezier.
Linea Mini R Zwart - Sculptor 078S Zwart - Specialita Mat Zwart

6
Dank jullie wel. Heb er ook erg veel zin in om te gaan spelen met de afstelling van de machines. Gisteren al een koffie kunnen drinken, waar de ahornsiroop goed in terug te proeven was. En dat voor een decaf.

Wat betreft de aanwijzer, zwart krijg ik er helaas niet doorheen hier haha. Maar leuk dat je in dezelfde plaats woont!

Hebben jullie nog tips?