La Pavoni restauratie / onderdelen

1
Ik heb de liefde voor de La Pavoni Europiccola opgevat. Er zijn zoveel aspecten om van te houden:
  • Dat het de eerste espressomachine voor thuisgebruik was (volgens het boek La bella macchina).
  • Een mooi en eenvoudig ontwerp.
  • Dat ze al zo lang met beperkte wijzigingen gemaakt worden en nog steeds nieuw verkocht.
  • Dat ze met een beetje onderhoud zo ontzettend lang meegaan.
  • Dat er zoveel leuke modificaties zijn (bong isolator, push to steam, etc)
  • Maar bovenal dat je er zulke fantastische koffie mee kan maken!
Af en toe vind ik er eentje er eentje op marktplaats die niet of niet goed meer werkt. Meestal door gebrek aan onderhoud is inmiddels mijn (beperkte) ervaring. Ik heb er nu drie. Een pre- en een post millennium model. Beiden inmiddels gereviseerd en klaar voor een nieuwe eigenaar. De meest recente is een In de slechtste staat tot zover. Lekkage bij de adapter van de stijgbuis waar nooit actie op genomen is. Zodanig dat de pin van de zuigeras volledig was vastgeroest. Helaas heb ik verzuimd een foto van de originele staat te nemen. Maar ik heb er wel eentje van de machine in gedemonteerde staat.
Nu kan je natuurlijk alle onderdelen bij diverse aanbieders kopen maar met name voor de pakkingen en afdichtingen vraag ik me af of je die niet (eventueel in bulk) veel goedkoper zou kunnen krijgen. Ik heb het alleen nog nergens kunnen vinden. Terwijl die aanbieders ze ook ergens vandaan halen. Iemand enig idee?

Re: La Pavoni restauratie / onderdelen

2
Wat is je punt? Is het hobby? Dan koop je bij een handelaar. Ben je een bedrijf? (Of wil je dat worden). Dan vraag je een klantnummer aan bij een groothandel zoals Nuova Ricambi, DeVecchi of Repa.
Als bij diezelfde groothandel blijkt dat je te weinig omzet per jaar, dan wordt je klantnummer geblokkeerd.

Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.

3
Mijn punt is dat een setje van 12 pakkingen / afdichtingen voor standaard onderhoud van een Europiccola zo'n 30 a 40 euro kost terwijl de kostprijs van zo'n setje hooguit enkele euro's is. Als er dan ook nog wat boutjes en moertje, smeermiddel, antiroestlak, een nieuwe peilglasbeschermen (vaak nodig) en (soms) een verwarmingselement bij moet dan wordt het al snel een hobby waar je geld op toelegt. Vandaar dat ik zoek naar een manier om de kosten daarvan wat te drukken.

4
Tsja ik denk dat de kostprijs van alles dat je koopt een fractie is van de prijs die je betaald, maar de mensen/bedrijven die ervoor zorgen dat een product van een fabrikant bij een consument komt moeten ook eten.
Kortere lijntjes zoeken of grotere volumes inkopen zullen de prijs iets kunnen drukken, maar een hobby kost meestal meer dan wat het oplevert.

5
Ik heb niks tegen dat er mensen verdienen aan tussenschakel zijn maar ik doe toch graag een poging de kosten binnen de perken te houden. Als ik in de gauwigheid even de losse onderdelen optel dan kom ik op op meer dan €1200. Misschien kan ik beter een nieuwe kopen en die voor onderdelen gebruiken. :D Maar goed, ik vroeg dus of er iemand weet waar je onderdelen (maar met name pakkingen e.d.) goedkoper kan krijgen. Ik zal de groothandels die Hanr noemt eens bekijken maar houd me aanbevolen voor meer tips. :)