Voorstellen

1
Dag iedereen,

Ik ben Kris uit Belgie, 44 jaar. Niet op mijn nickname letten, die gebruik ik al 30 jaar of zo. Ik lees ook vaak mee op het Tweakers-forum in de koffie-topic.
Ik ben nu een paar jaar met koffie bezig. Toen ik nog geen koffie dronk, had ik een senseo maar ben dan na een tijd overgestapt naar een volautomatische Saeco die voor mij toen lekkere koffie maakte. Na een paar jaar begon die minder goed te werken en ik heb die toen weggegeven aan kennissen die hem nog altijd gebruiken, al 4 jaar geleden of zo :). Dus zo kapot was hij niet.
Mijn eerste echte espressomachine was daarna een Gaggia classic pro die ik gemod heb met een PID en flow control. Die heb ik dan samen met een Barratza sette 270 gebruikt voor anderhalf jaar ongeveer denk ik. Ik ben daar altijd wel heel tevreden van geweest maar heb dan de sette verkocht om een DF64 te kopen die nu terug te koop staat, die wil ik ook op dit forum te koop aanbieden. Mijn Gaggia heb ik dan iets later verkocht, niet omdat ik daar ontevreden van was, maar gewoon omdat ik iets wou dat minder een instap-model was.
Nu gebruik ik al enkele weken een Fiorenzato Allground sense GBW in combinatie met een Ascaso steel duo PID die ik al bijna 2 jaar heb, omdat ik single dose een beetje beu was en wat minder stappen wou doen in mijn espresso-maken.
Ik drink vooral americano's, en espresso wanneer ik hem lekker vind met de bonen die ik gebruik. Ik koop regelmatig nieuwe bonen bij verschillende branders, meestal Koepoortkoffie, Fascino en Mokapi, een brander in de buurt, omdat deze nog goed meevallen van prijs. Ik vind meer dan 30 euro per kg nog altijd veel geld. Misschien is het niet veel voor goede koffie, maar in mijn hoofd wel :). Misschien verandert dit nog wel ooit.
Voor de rest ben ik niet echt een grote poster maar lees meestal gewoon mee, dus zoveel gaan jullie niet zien van mij :)

Re: Voorstellen

3
Welkom Jezeke,
Misschien geen grote poster, maar als je je voorstelt komt er een lang verhaal! ;-)
Leuk en mooi. Veel plezier hier en van je koffie.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

4
Welkom Kris,

Bedankt voor het delen van je verhaal, leuk om te lezen.

Mag ik je wat vragen stellen. (Ik ga er gemakshalve vanuit dat je ja zegt )

De Ascaso, gebruik je daar ook (gemakshalve) de timer voor de koffie mee. Ik bedoel daarmee dat hij automatisch stopt na een bepaalde hoeveelheid koffie?

En stroom je ook weleens melk. Hoe bevalt dit bv te aanzien van de Gaggia?

Laatste vraag hoe maak je jouw Americano?

5
MichaelvDuuren schreef: ma 31 mar 2025, 12:45 Welkom Kris,

Mag ik je wat vragen stellen. (Ik ga er gemakshalve vanuit dat je ja zegt
Afbeelding
)

De Ascaso, gebruik je daar ook (gemakshalve) de timer voor de koffie mee. Ik bedoel daarmee dat hij automatisch stopt na een bepaalde hoeveelheid koffie?

Die timer gebruik ik niet om mijn espresso te zetten omdat de flowmeter vóór de opv zit waardoor de output niet consistent is. Iemand op reddit heeft zijn machine eens aangepast door de waterslang die uit de opv komt terug te herleiden naar vóór de opv ipv het waterreservoir. En dan werkt het wel goed, zei hij.

Misschien is het niet de juiste verhouding maar ik vul mijn tas met +- 70g warm water uit de group head, niet uit de waterspout omdat dit water iets warmer is door de lagere flowrate, en daar maak ik mijn double espresso in.

Melk stomen gaat beter dan met de gaggia. Zeker wanneer je de stoomknop 20 seconden van tevoren opzet, is de stoom heel krachtig. Maar ik heb nooit een dual boiler gehad, dus ik kan daar niet mee vergelijken.
Voor de rest ben ik wel heel tevreden van de ascaso, nooit problemen mee gehad. Je leest wel over slechte kwaliteitscontrole bij ascaso maar daar heb ik zelf, en veel anderen op reddit, nooit problemen door gehad.

6
Jezeke schreef:
MichaelvDuuren schreef: ma 31 mar 2025, 12:45 Welkom Kris,

Mag ik je wat vragen stellen. (Ik ga er gemakshalve vanuit dat je ja zegt
Afbeelding
)

Die timer gebruik ik niet om mijn espresso te zetten omdat de flowmeter vóór de opv zit waardoor de output niet consistent is. Iemand op reddit heeft zijn machine eens aangepast door de waterslang die uit de opv komt terug te herleiden naar vóór de opv ipv het waterreservoir. En dan werkt het wel goed, zei hij.

Misschien is het niet de juiste verhouding maar ik vul mijn tas met +- 70g warm water uit de group head, niet uit de waterspout omdat dit water iets warmer is door de lagere flowrate, en daar maak ik mijn double espresso in.

Melk stomen gaat beter dan met de gaggia. Zeker wanneer je de stoomknop 20 seconden van tevoren opzet, is de stoom heel krachtig. Maar ik heb nooit een dual boiler gehad, dus ik kan daar niet mee vergelijken.
Voor de rest ben ik wel heel tevreden van de ascaso, nooit problemen mee gehad. Je leest wel over slechte kwaliteitscontrole bij ascaso maar daar heb ik zelf, en veel anderen op reddit, nooit problemen door gehad.
Thanks voor je snelle reactie!

En hoe is het met de OPV ik las ook dat wanneer je die onder de 9 bar afstelt dat hij dan niet zo goed meer werkt of een vervelend geluid gaat maken?

7
MichaelvDuuren schreef: ma 31 mar 2025, 16:48
Thanks voor je snelle reactie!

En hoe is het met de OPV ik las ook dat wanneer je die onder de 9 bar afstelt dat hij dan niet zo goed meer werkt of een vervelend geluid gaat maken?
Zelf had ik dat niet maar wanneer je dat geluid krijgt, moet je de opv opendraaien en de veer binnenin omdraaien. Dan zou het opgelost moeten zijn.