Ik brand koffie in een I-roast 2 (kleine hetelucht brander), op bedenkelijk niveau zoals een forumgenoot ook van zichzelf zegt. Maar het is al best lekker, zowel voor espresso als voor filter. Daarom wil ik nu proberen om groene bonen te branden die wat meer "premium" zijn en kijken of ik de smaken eruit krijg die er in zouden moeten zitten.
Een van de koffies is
Colombia - Argote Coffees - Eider Munoz - double alcoholic fermentation - single farmer lot - Direct Trade - ongebrande groene koffiebonen - 1 kg. Bij het branden valt op dat de bonen veel sneller groeien en bruinen dan bijvoorbeeld de washed Ethiopische die ik daarvoor had gebrand. Met hetzelfde brandprofiel viel hij een stuk donkerder uit en had hij meer vocht verloren. Daarom heb ik ze de volgende keer ongeveer net zo lang, maar wat rustiger gebrand. Nu zijn ze natuurlijk wat lichter geworden, maar het mag van mij waarschijnlijk nog iets lichter.
Nu vraag ik mij af wat "double alcoholic fermentation" eigenlijk betekent, want ik kan er niets over vinden. Of is het hetzelfde als anaerobe fermentatie? En de volgende vraag is dan of die verwerking betekent dat je wat rustiger moet branden zoals dat ook bij natural processed koffiebonen schijnt te moeten. Dat meen ik namelijk af te leiden uit het gedrag van sneller groeiende en bruinende boontjes. Of zegt dat niets over de manier van branden en zouden jullie gewoon eerder stoppen met branden?
Wat is "dubbele alcoholische fermentatie" en hoe brand je die?
1Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino