Nieuw op het forum! Hulp gezocht bij koffiemaler

1
Hoi allemaal,

Ik ben net nieuw hier en mij pas gaan verdiepen in het koffiezetten. Op dit moment drink ik zo'n 2 tot 3 koppen espresso per dag, maar filterkoffie kan ik ook zeker waarderen. In eerste instantie wilde ik beginnen met een espressomachine, maar om met minder uitgaven eerder te kunnen genieten van lekkere koffie, dacht ik met filterkoffie te beginnen (V60 pour-over) om daar vervolgens later een espressomachine aan toe te voegen (semi-automaat of volautomaat). Dan kan ik me nu eerst focussen op de aanschaf van een maler die ik sowieso nodig heb.

Mijn grote vraag nu: welke koffiemaler is een goede keuze? Ik lees dat sommige malers beter zijn voor filterkoffie en andere voor espresso. Mijn beoogde budget is ongeveer 400 euro, maar minder (of tweedehands) mag ook! Hopelijk hoef ik niet steeds de maalschijven te wisselen als ik de ene keer filterkoffie maak en de andere keer espresso. Misschien is het beter om twee malers aan te schaffen? Ik keek naar de DF64 (2e generatie). Is die geschikt voor zowel filterkoffie als espresso of zijn er betere opties? Misschien toch het budget ophogen en gaan voor een DF64v of andere variabele maler? Of moet ik misschien toch van het idee afstappen om te beginnen met filterkoffie en direct voor een espressomachine gaan?

Hopelijk hebben jullie tips die me verder brengen in dit avontuur. Ik hoor het graag!

Re: Nieuw op het forum! Hulp gezocht bij koffiemaler

3
fransg schreef: wo 02 apr 2025, 10:23 Hier al gekeken:

viewtopic.php?t=12901
Dank voor de link Frans! Zelf leek me een toestel met lage retentie wel fijn en variabele snelheid vanwege de filterkoffie. Nu heeft de Atom 60 beide niet, maar is hij wel een alleskunner.
Mijn idee is om zowel filterkoffie als espresso te gaan zetten. Hoe zien jullie de maler daarbij: zou die beter primair voor espresso kunnen zijn en dat de smaken bij filterkoffie niet 100% tot zijn recht komen maar misschien 90%, zouden jullie dat voor lief nemen? Als beginnend avonturier vraag ik me af hoeveel ik daarvan ga merken. Ik zoek daarin wat advies of gedeelde ervaring of ik mij beter kan focussen op een maler voor espresso en dan filterkoffie heb die waarschijnlijk nog iets beter had kunnen smaken of dat ik ga voor een "best of both worlds", voor zover dat überhaupt kan of verstandig is.