Ik heb jouw kennis (weer) ter harte overgenomen en vandaag een batch gebrand van een hele mooie Colombiaanse natural. Toch wat meer temp aangezet tijdens droogfase. Kan het ook goed vergelijken met vorige batch, die had ik juist getemperd en het verschil met die batch is al te ruiken, de karakteristieke natural geur is al beter waar te nemen! Top! Ben benieuwd hoe deze zich gaat ontwikkelen.Pti schreef:Wat FrancisPavoni zegt is inderdaad precies wat ik bedoelde. Maar pas op met langzaam branden van naturals in het bijzonder naturals die een hoge dichtheid hebben, als je te langzaam gaat in de droogfase kakken ze in omdat er niet genoeg momentum is zit, dan wordt de smaak vlak en saai.fob schreef: di 01 apr 2025, 00:23 Aha, dan lijkt het mij inderdaad verstandiger om wat rustiger te branden om doorschieten te voorkomen. Het ging inderdaad veel sneller dan ik gewend was. Ook goed om te weten dat licht branden moeilijker is. Ik heb al vaak genoeg onderontwikkelde boontjes geproefd.
Ik ben trouwens al best tevreden met mijn tweede branding. Gisteren gebrand en vandaag gedronken uit de Aeropress, en ik kan al veel beter fruitige smaken ontwaren dan gisteren vlak na het branden. Ik ga de komende dagen eens de ontwikkeling volgen van de smaak.
Re: Wat is "dubbele alcoholische fermentatie" en hoe brand je die?
11Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!