Re: Help! Koffie blijft te zuur, wat ik ook probeer. Lelit Victoria.

32
ErikvW schreef: ma 21 apr 2025, 14:17 Maar ik vragen hoe je vaststelt dat de temperatuur goed is? Heb je de temperatuur van doorgelopen water gemeten?

Zuur is meestal een teken van te weinig extractie. Aan de andere kant is teveel extractie, zoals ook wel gebeurt als je veel channeling hebt ook mogelijk en dan wordt je koffie bitter.

Niet iedereen proeft makkelijk het verschil in de smaak zuur en bitter...
Ja dat is indd nog nooit heel.precies gelukt, maar ik meet t water met thermometer waar het direct uit de 'dpuche' komt. Punt is dat het niet veranderd is tov ander moment. Heb daar al verschillende instellingen gedaan maar hielp weinig. Verschil minimaal. Smaak is echt wel zuur en scherp, brandt ook na in de keel. Zelfs met verschillende doorlooptijden is de smaak eigenlijk steeds t zelfde. Ondrinkbaar. Zit te denken om een macbine te kopen met RVS boiler. Tenenkrommend dit.

33
bobbee schreef: ma 21 apr 2025, 14:59 Of je koffie is licht gebrand en je doseert verkeerd of past geen pre infusie toe.

Kun je met je hand op de zetgroep en hoelang hou je dat vol zonder dat het te heet wordt?
ja zetgroep is gloeiend heet, de houder ook. Geen pre infusie etc. maar koffie is steeds wel een tijdje goed, maar ineens verandert dat. En ook niet een beetje, echt ondrinkbaar! Ik vrees dat t gewoon niet duidelijk gaat worden. Wat ik nog niet geprobeerd heb is met mijn maler en bonen eens bij een andere machine proberen.

36
ben er ook achter dat de mignon manuale vreemd doet. Alles al schoongemaakt etc maar de maalschijven raken elkaar zodra de maling fijn staat ingesteld. Dit is te horen zodra het wordt uitgezet. Als de knop nog verder wordt gedraaid is het geluid constant te horen. Lijkt er op dat het niet goed op elkaar aansluit. Maar dan ook weer vreemd dat het ook wel tijd lang goede maling geweest is blijkbaar.Er komen alleen maar vragen bij eigenlijk. Vandaag helaas ook weer zure koffie, of smaakloos of waterig of te scherp.

37
Lijkt wel of je oude koffie gebruikt of light roast.
Dat schijven elkaar raken kan gebeuren als je te fijn afstelt.

Waar woon je? Misschien is er een forumlid in de buurt die kan helpen, als je dat wilt.

Ps; als koffie te heet is verbrand de koffie en wordt het bitter. Hoe een stopcontact invloed kan hebben op de smaak van koffie....hè? Hoe dan?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!