Ron74 schreef: ma 02 jun 2025, 11:07
Wat is nu de meerwaarde precies om vers gebrande bonen uit Italië te halen, terwijl we zoveel geweldige branders in Nederland hebben? Saka caffè ken ik verder niet moet ik bekennen, dus wellicht dat dat al voldoende zegt. Wat mis ik?
Mijn mening daarin:
Het is een beetje vergelijkbaar met Italiaans eten halen bij een Egyptenaar of bij een echte Italiaan. Buiten het accent speelt er op de achtergrond nog veel meer mee.
De smaak is niet hetzelfde, de samenstelling en ingrediënten verschillen. De één hoeft niet per se minder lekker te zijn, maar ik proef veel verschil tussen de échte Italiaanse versie en een imitatie, al bij een simpele pizza Margherita.
Voor mij is het hetzelfde met blends uit Italië. Ze gebruiken soms wel zeven of acht soorten bonen en blenden die tot een meesterlijk harmonieuze verhouding, wat gewoon anders is dan de blends die we hier in Nederland hebben. Dan is er ook nog het Robusta-deel, wat ze daar gewoon heel goed begrijpen en in perfecte verhoudingen weten toe te passen. We hebben in Nederland zeker ook hele goede koffie en er worden ook pogingen gedaan om ze Italiaans achtig te krijgen maar voor mij is dat geen succes. Het smaakt gewoon te verschillend.
En tot slot: zoals altijd wil je je koffie vers hebben en juist dat is vaak lastig te verkrijgen voor de kleinverbruiker of thuisbarista, zeker als het om specifieke Italiaanse blends gaat.