Re: De Italiaanse smaak die een cultstatus kreeg - Saka caffè

21
nicholas schreef:Benieuwd hoe jullie de Saka Caffè ervaren
Ik zit er zelf aan te denken om binnenkort wat te bestellen om het eens te proberen.

Hebben jullie toevallig nog aanraders voor goede donkergebrande bonen? Ik merk dat die lastig te vinden zijn. Af en toe kom je ze nog tegen bij wat meer traditionele koffieadressen, maar dan zijn ze helaas vaak niet echt vers meer.

Een van mijn verrassende favorieten in Nederland is de Coffeecompany. In eerste instantie verwachtte ik er niet veel van, omdat het meer oogt als een keten in de stijl van Starbucks. Maar ze maken daar een mooi onderscheid tussen oldschool en newschool espresso, oftewel donker en licht gebrand. De oldschool variant is eigenlijk altijd goed in balans, precies zoals je een klassieke espresso zou verwachten.

De beste espresso die ik ooit heb geproefd en zelf heb gezet was een medium tot donker gebrande Yirgacheffe. Na talloze mislukte shots besloot ik op een gegeven moment mijn molen zonder nadenken grover af te stellen. Zonder iets af te wegen gooide ik alles in een overvolle portafilter en het met een vinger glad te strijken. Tot mijn verbazing kreeg ik een stroperige ristrettoachtige godshot, boterzacht met een vleugje zoet fruit aan het eind. Sindsdien probeer ik dat moment te evenaren. Al jarenlang jaag ik op die ene perfecte kop.
Zelf branden!
Afbeelding
Beginnend met de start- en eind temperatuur te bepalen doelend op een roast die voor jou smaakt. Erg leuk hoor!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

23
Durdane schreef:
bobbee schreef: di 27 mei 2025, 12:37 Ik denk dat heel veel mensen elkaar napraten en meegaan met een hype van een groep en door een paar mensen met aanzien die goed kunnen praten die de boel beïnvloeden.
Ik weet nog dat ik bij iemand thuis een heerlijke, zelfgebrande, light roast Costa Rica te drinken kreeg en het echt fantastisch vond. Nog wel koffie maar heel subtiel en gelaagd

Al die experimenten waar in een ander draadje ook al over gesproken wordt, lijken wel hoe gekker hoe beter. Het is meer de kunst van een smaak ergens uit weten te krijgen dan dat het -perse lekker is. Alsof ik ‘s ochtends vroeg zit te wachten op warme kop passievruchtensap.

Voor mij toch ook meer de aardse, donkere smaken. Dat heb ik met whisky eigenlijk ook en zelfs de incidentele sigaar.

Daarom gaat binnenkort m’n tweede zakje RumBaba Brazil Coco hier aangeboden worden🫣
Precies! Zo is het ook. Koffie kan een hele ontdekkingstocht zijn en dan richting light roast bonen. Dat is leuk maar niet voor het dagelijks genot moment.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

24
nicholas schreef:Ik heb nog een Bullet R1 V1 brander staan die ik al een tijd niet meer heb gebruikt, maar hij werkt nog prima. Het is alleen wat lastig in een appartement, al krijg ik binnenkort weer wat meer ruimte.
Ik twijfel of ik hem zal verkopen of er nog zo’n €1.000 in investeer om te upgraden naar de V2.
Afbeelding
Wat een groot euh....probleem!

(Maar als je hebt bedacht hem te verkopen, dan ben ik wel benieuwd naar jouw prijs hoor....)

25
bobbee schreef: ma 26 mei 2025, 00:40 Ik vind het wel grappig eigenlijk, ik ben al een tijdje klaar met light roast en lijkt erop alsof het steeds verder doorzet door dit soort berichten. Medium a medium dark roast maakt gewoon easy heerlijke espresso met onze apparatuur en dat is zoals het al jaren wordt gebrand natuurlijk. Sinds ik ben gestopt met de light roast hype geniet ik meer van espresso. Nu wil ik niet zeggen dat dit voor iedereen zo is natuurlijk en dat het 1 beter is dan het ander maar de ommezwaai naar goede wat donkerdere koffie gaat volgens mij de toekomst op koffie gebied worden. Ik kan het alleen maar iedereen aanraden. Gewoon iedereen heerlijke espresso van goed gebrande koffie die mooi in balans is. Genieten!

Voor filterkoffie is een light roast dan juist weer wel lekkerder vind ik. Zo brand ik ook mijn bonen, redelijk licht voor filter en donker voor espresso.

Ik ga Saka maar niet mee bestellen voor 40 euro per kg incl verzendkosten, dan blijf ik mijn eigen gebrande bonen liever drinken. Wel bedankt voor jouw leuke initiatief!!!

Cheers!
Gelukkig ben ik dus niet de enige die de hype van licht gebrande koffie niet snap voor espresso. Geef mij maar een goede medium tot mediumdonker. Dat zwart glanzende zoals bij starbucks hebben vind ik trouwens ook niks. Heb van mijn moeder een medium/donker gekregen dat afkomstig is uit Brazilie en het is gewoon heerlijk.
—— THE COFFEE ALCHEMIST ——
ALTIJD OP ZOEK NAAR HET GOUDEN BAKJE KOFFIE
-------------------------------------------------
  • Profitec Pro700
  • Mazzer Philos i200D/233M
  • Bialetti

28
Ron74 schreef: ma 02 jun 2025, 11:07 Wat is nu de meerwaarde precies om vers gebrande bonen uit Italië te halen, terwijl we zoveel geweldige branders in Nederland hebben? Saka caffè ken ik verder niet moet ik bekennen, dus wellicht dat dat al voldoende zegt. Wat mis ik?
Mijn mening daarin:

Het is een beetje vergelijkbaar met Italiaans eten halen bij een Egyptenaar of bij een echte Italiaan. Buiten het accent speelt er op de achtergrond nog veel meer mee.
De smaak is niet hetzelfde, de samenstelling en ingrediënten verschillen. De één hoeft niet per se minder lekker te zijn, maar ik proef veel verschil tussen de échte Italiaanse versie en een imitatie, al bij een simpele pizza Margherita.

Voor mij is het hetzelfde met blends uit Italië. Ze gebruiken soms wel zeven of acht soorten bonen en blenden die tot een meesterlijk harmonieuze verhouding, wat gewoon anders is dan de blends die we hier in Nederland hebben. Dan is er ook nog het Robusta-deel, wat ze daar gewoon heel goed begrijpen en in perfecte verhoudingen weten toe te passen. We hebben in Nederland zeker ook hele goede koffie en er worden ook pogingen gedaan om ze Italiaans achtig te krijgen maar voor mij is dat geen succes. Het smaakt gewoon te verschillend.

En tot slot: zoals altijd wil je je koffie vers hebben en juist dat is vaak lastig te verkrijgen voor de kleinverbruiker of thuisbarista, zeker als het om specifieke Italiaanse blends gaat.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V SSP(Lab Sweet) & Baratza sette 270 WI & 1zpresso ZP6 & pre-order Kafatek Monolith Titan SDRM