Re: Voorstellen

11
Hoi #Huppel. Leuk dat je ook actief lid bent geworden van dit forum. Zelf ben ik ook pas sinds een paar maanden lid. En qua koffie "loopbaan"ongeveer dezelfde voorgeschiedenis als jij. Al ruim 20 jaar koffie van versgemalen bonen. Tot half jaar terug met een volautomaat (laatste was Jura E6) en sindsdien naar een halfautomaat. En ja..., naast mijn ervaring dat de koffie gezet met de halfautomaat eigenlijk nog veel lekkerder is dan die uit de volautomaat (die ik eigenlijk zeker lang niet verkeerd vond) is de beleving van het "zelf doen"en uitproberen met de maler, het aandrukken met de tamper en zoeken naar beste ratio en extractietijd echt zoveel leuker dan dat de machine het allemaal voor je doet. Ik weet zeker dat jij die zelfde ervaring zult gaan hebben. Mooie machine, molen en ook de opstelling als geheel. Veel plezier en koffiegenoot ermee. Groet, Ron

13
RonBakker1964 schreef: di 26 aug 2025, 21:28 Hoi #Huppel. Leuk dat je ook actief lid bent geworden van dit forum. Zelf ben ik ook pas sinds een paar maanden lid. En qua koffie "loopbaan"ongeveer dezelfde voorgeschiedenis als jij. Al ruim 20 jaar koffie van versgemalen bonen. Tot half jaar terug met een volautomaat (laatste was Jura E6) en sindsdien naar een halfautomaat. En ja..., naast mijn ervaring dat de koffie gezet met de halfautomaat eigenlijk nog veel lekkerder is dan die uit de volautomaat (die ik eigenlijk zeker lang niet verkeerd vond) is de beleving van het "zelf doen"en uitproberen met de maler, het aandrukken met de tamper en zoeken naar beste ratio en extractietijd echt zoveel leuker dan dat de machine het allemaal voor je doet. Ik weet zeker dat jij die zelfde ervaring zult gaan hebben. Mooie machine, molen en ook de opstelling als geheel. Veel plezier en koffiegenoot ermee. Groet, Ron
Ha Ron,

Leuk om te horen! Het klinkt inderdaad heel bekend.
Persoonlijk zijn we eigenlijk nog het meest verbaasd over hoe snel we er goede koffie uit kregen.
Met de uitleg van Espressowinkel ging het afstellen eigenlijk heel soepel.

Meer dan tevreden!

14
MichaelvDuuren schreef: di 26 aug 2025, 21:57
Huppel schreef:Hierbij een foto van de set.
Mooie cleane set up zo hoor! Jaloers makend.

En je bent al lekker aan het klooien met de latte art
Afbeelding
zie ik of heb je daar geen ambities toe?
Dank je!

Vooral klooien ja. Dat is nog wel een dingetje. Het opschuimen lukt best behoorlijk, maar de vormpjes dat is nog veel oefenen.
Ambitie zou ik het niet willen noemen, maar het is natuurlijk wel heel leuk als dat ook lukt. :D

18
Huppel schreef: wo 27 aug 2025, 13:09
RonBakker1964 schreef: di 26 aug 2025, 21:28 Hoi #Huppel. Leuk dat je ook actief lid bent geworden van dit forum. Zelf ben ik ook pas sinds een paar maanden lid. En qua koffie "loopbaan"ongeveer dezelfde voorgeschiedenis als jij. Al ruim 20 jaar koffie van versgemalen bonen. Tot half jaar terug met een volautomaat (laatste was Jura E6) en sindsdien naar een halfautomaat. En ja..., naast mijn ervaring dat de koffie gezet met de halfautomaat eigenlijk nog veel lekkerder is dan die uit de volautomaat (die ik eigenlijk zeker lang niet verkeerd vond) is de beleving van het "zelf doen"en uitproberen met de maler, het aandrukken met de tamper en zoeken naar beste ratio en extractietijd echt zoveel leuker dan dat de machine het allemaal voor je doet. Ik weet zeker dat jij die zelfde ervaring zult gaan hebben. Mooie machine, molen en ook de opstelling als geheel. Veel plezier en koffiegenoot ermee. Groet, Ron
Ha Ron,

Leuk om te horen! Het klinkt inderdaad heel bekend.
Persoonlijk zijn we eigenlijk nog het meest verbaasd over hoe snel we er goede koffie uit kregen.
Met de uitleg van Espressowinkel ging het afstellen eigenlijk heel soepel.

Meer dan tevreden!
Ha Huhpel. Nou, dus je hebt er zo te lezen wel aanleg voor. Moet zeggen dat ik van de winkel waar ik de boel gekocht heb, CasaBarista, ook heel goede uitleg heb gekregen. Heb verder vrij kort daarna ook nog ergens een zaterdagochtendje workshop voor beginnende thuisbarista's gevolgd. Heeft mij ook heel goed op weg geholpen. Misschien ook nog iets voor je ?

Groet,
Ron

19
Het schijnt dat de smaaktonen van koffie en whisky min of meer gelijk waargenomen worden... ;)

We hebben vooral goed op het maalgewicht en uiteindlijk totaalgewicht van de koffie icm de doorlooptijd gelet.
Dat heeft wel +/- 25 bakjes koffie gekost voordat er wat uitkwam wat OK was. Daarna nog eens een bakje of 10 om de boel wat fijner af te stellen.
Denk aan een PID regelaar eerst grove stappen en daarna steeds fijner.

Misschien is dit helemaal niet snel, maar lagen onze verwachtingen gewoon anders. Dan kan natuurlijk ook.

Qua workshop willen we wellicht nog wel wat gaan doen als we wat meer bekend zijn met de machine.
Zo hebben we pre infusie nog niet geprobeerd. Wellicht dat we daarvoor en voor de latte nog wel een workshop doen.

20
Whisky, bourbon, saké, bier, thee en wijn, daar
kun je op promoveren, alleen al betreffende de smaaklaagjes. Leuk dat je het noemt, alleen voor koffie heb je zo'n mooie machine nodig. Leuk om te lezen dat het allemaal zo goed bevalt.