espresso opeens zuur

1
Ha,

even een debugsessie graag.

Dinsdag had ik nog een heerlijk zoete espresso (Fascino Stella bonen, vers).
Sinds gisteren komt er alleen nog maar een zure bak uit. Ik heb temperatuur van 89-96 graden geprobeerd, harder tampen, zachter tampen, meer doseren. minder doseren, langer doorlopen, korter doorlopen en ook met de naked portafilter zie ik geen hele schokkende dingen. Wat ik ook probeer, hij blijft te zuur.
Crema zat en ook tijgerstrepen tijdens de extractie.
De kilozak ligt in de vriezer, ik haal er telkens een kleine hoeveelheid uit om de komende dagen te gebruiken. Geen idee of dit mischien van invloed is...?

Iemand die mij van tips kan voorzien wat ik fout doe?

Re: espresso opeens zuur

2
Pfoe, da's moeilijk hoor! Je schrijft dus dat je niets anders doet dan anders, en alles gaat zo te zien goed. Maar de smaak is opeens naadje... En dat ging dus van de ene dag op de andere?

Tja, wat is er op die ene dag anders geworden? Ik begin dan te denken dat er iets in jouw smaak is veranderd. Lijkt me sterk dat die zak koffie van de ene op de andere dag mis is (hoewel dat wel vrij snel kan gaan, in mijn ervaring). Smaakt het water ook anders?

Machine eerst eens goed schoon maken (chemisch backflushen), mineraalwater gebruiiken, een nieuw pak koffie?
Anders is er vrees ik toch echt wat mis met je thermostaat.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
De machine is net terug van een grote beurt. Als ik de PID op 106 graden zet komt het er met geluid uit, dus zal dan echt wel koken. Temperatuur instellen lijkt dus effect te hebben. Wellicht nog snel even een 250g zakje andere koffie halen om te kijken of ik daar wel een goede bak uit kan peuteren...

4
De machine is net terug van een grote beurt.
Dan ligt het voor de hand dat daar ook de oorzaak ligt, toch? Wat hebben ze precies gedaan, ook ontkalkt? ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
ja ook ontkalkt. Maar ik heb nadat de machine terug is gekomen nog prima koffie uit deze bonen gehaald. Ik heb net een bakje gezet op 94 graden en 27sec doorlooptijd. Zuur was flink naar de achtergrond, maar de nasmaak is enigzins bitter, dus ik heb nu de temperatuur wat lager gezet. We prutsen door! :)