Doorlooptijd espresso

1
Hallo hallo,

Ik heb een vraag over de doorlooptijd van een espresso, gezet met een dubbele uitloop. Ik werk met een "grind-on-demand" molen, en ben gewend om een espresso te zetten met een doorlooptijd van tussen de 25 en 30 seconden. Nu hebben wij een probleem met onze molen, wij kunnen niet grover dan een doorloop van 30 seconden. Wat dus een probleem veroorzaakt als het weer verandert, wat in Nederland nogal vaak gebeurt. Nu heb ik de monteur gebeld, deze is langs gekomen en is weer vertrokken met de mededeling dat de molen goed is afgesteld. Maar het zat me toch niet lekker, ik heb dus weer met de monteur gebeld en nu zegt deze dat de doorlooptijd van één espresso idd 30 seconden mag zijn, maar bij twee espresso de doorlooptijd wel richting de 40/45 seconden moet gaan. Maar eerlijk gezegd heb ik daar echt nog nooit van gehoord, ben toch al wel een jaar of 4 bezig met koffie, ben gecertificeerd barista, maar dit heb ik toch echt even gemist!
Graag zou ik meer info willen over deze wisselende doorlooptijden, wil iemand die hier meer van weet mij op de hoogte brengen??

Re: Doorlooptijd espresso

2
Om wat voor maler gaat het dan? Vind het een beetje vreemd dat je niet grover kan malen dan voor 30 sec. Dat gezegd hebbende: doorloop tijd is altijd hetzelfde (zo 30-25 seconden), je filter heeft meer of minder gaatjes die compenseren voor de hoeveelheid koffie. Wat je monteur zegt klopt volgens mij dus niet.

Nu heb je wel uitzonderingen. Zoals HIER omschreven kan je ook best wel eens wat langer laten doorlopen. Alleen is dat dan niet omdat je toevallig een dubbele zet t.o.v. een enkele.

Ikzelf let altijd op het "blonding-point", en soms is dat best na 40 seconden. Je zou door de langere extractie dan wat meer bitterstoffen in je koffie kunnen krijgen, maar ach...
Op mijn Erics thermometer zie ik overigens door die langere extractie niet een hogere temperatuur ontstaan waardoor je koffie zou verbranden (zoals wel wordt aangenomen).

En inderdaad: laat de smaak je leiden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Bedankt voor de reacties!

Wat de monteur zei klopte idd niet. We werken met een mahlkonig k30 La Potenza. Maandag is de molen overdag vastgelopen. Hierdoor heb ik m open moeten maken, om te kijken of ik datgene wat er klem zat (waars een foute boon) eruit kon. Toen ik dat deed kreeg ik meteen een ingeving hoe we m wel grover kunnen zetten. Maar uiteindelijk kregen we m niet meer goed aan de praat, hij bleef namelijk echt heeeeeeel erg grof malen. Wat ik niet wist, is dat als de inbussleutels niet vastzitten (dat hadden we niet gedaan omdat we aan t proefdraaien waren) hij losschiet waardoor hij alleen maar "kiezels" maalt...
Maar toen hebben we de monteur gebeld, deze is langsgekomen en toen ik hem vertelde van mijn idee was hij het met me eens dat dat moest kunnen. Zo gezegd zo gedaan, nu staat ie gewoon op 5 en kunnen we allebei de kanten op met afstellen. Hiep hoi hiep hoi hiep hoi!

In ieder geval super bedankt voor de reacties!

5
...een mahlkonig k30 La Potenza
Tja, daar mag je wel wat van verwachten. Vind het niet zo'n goede beurt van de monteur dat de klant zelf met de oplossing moet komen nadat hijzelf eerst foute info heeft gegeven. Komt nogal ongeïnteresseerd en ondeskundig over.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder