Na ruim een jaar Rancilio Silvia ben ik op zoek naar een nieuwe machine. Hopelijk kunnen jullie mij daarbij helpen.
Voorgeschiedenis
Tot ruim een jaar terug zette ik koffie met een delonghi dedica. Met koffie van de supermarkt die ik niet eens zelf maalde. Toen dat apparaatje overleed heb ik een rancilio silvia gekocht. Ik was toch op zoek naar een nieuwe hobby.
In mijn eerste machine (V1) heb ik een PID gebouwd. Daarna ben ik geupgrade naar een nieuwe V5 waar ik een gaggiuino mod in heb gebouwd. Die werkt nog perfect.
Wens: gelijktijdig zetten en stomen
Ik loop aan tegen de beperkingen van een single boiler. Ik zet tegenwoordig vaker melkdrankjes. Dus ik ben op zoek naar een nieuwe machine met een dubbele boiler (of de mogelijkheid om gelijk te zetten en te stomen).
Huidige situatie en pluspunten
Nu gebruik ik dus een machine met Gaggiuino mod. Ik ben zeer tevreden met de stop on weight functie (weegschaal ingebouwd dus). Maar overige mogelijkheden van de gaggiuino gebruik ik vrijwel niet. Het ingestelde profiel is: pre-infusion/ bloom/ zetten. En daar ben ik dik tevreden mee. Ik wil niet dagelijks prutsen met smaakprofielen enzo. Daar is mijn smaakpallet onvoldoende scherp voor. En ik heb er ook helemaal geen zin in.
Mijn huidige molen is een Eureka Mignon Manuale. Daar is weinig mis mee. Hij maalt prima voor mijn smaakwensen. Het enige probleem van de molen is dat hij nogal veel herrie maakt. Ik moet mijn kopje koffie 's morgens dus timen met het ritme van vrouw en kinderen.
Wensen nieuwe machine
Naar welke kenmerken ben ik op zoek
- dubbele boiler (althans, gelijktijdig koffie zetten en stomen)
- automatische pre-infusion.
- Bij voorkeur stop on weight maar anders is stop on time ook goed.
- Bij voorkeur gemakkelijk zelf te onderhouden.
Nieuwe molen is wat mij betreft niet per se nodig. Maar als jullie goed advies hebben dan is dat uiteraard welkom. Ik zou zelf kijken naar Single dose om de koffiewensen in huis beter te kunnen bedienen.
Overigens ben ik niet bang voor tweedehands en zelf opknappen.
Budget
Maximaal € 3.000 voor alleen de machine of voor molen + machine.
Wat heb ik al gevonden
Zelf heb ik natuurlijk al onderzoek gedaan. En ik kom op een aantal opties uit. Maar misschien zien jullie betere alternatieven.
- Meraki. Hoewel de mogelijkheden van deze machine goed aansluiten bij wat ik zoek (met name de dubbele weegschaal) zie ik wat nadelen. Dit zijn de ingebouwde molen. Daar ben ik simpelweg niet zo'n fan van. Daarnaast houd ik ervan om een machine te begrijpen en eventueel zelf te kunnen repareren. Dat zie ik bij een Meraki niet als mogelijkheid met al die elektronica.
- Lelit Bianca V3. Geen stop on weight maar de andere wensen zijn wel aanwezig.
- Lelit elizabeth. Simpeler (minder mooi) en goedkoper.
- Bezzera Duo DE
Vragen
Wat zouden jullie binnen mijn budget en met mijn wensen aanraden?
Side note
Voor de liefhebber komt er dus op korte termijn een Rancilio Silvia V5 met Gaggiuino mod beschikbaar