Re: Halfautomaat + molen

11
Het gebruiksgemak is zo ontzettend verschillend.

Mijn Casa zou ik om die reden niet aanbevelen want dan moet mevrouw alsnog rekening houden met afwegen en dergelijke.
Voor mensen die dat nooit gewend zijn is dat super omslachtig en vaak teveel gedoe voor een bakje koffie wat ze gewoon eventjes willen zetten. (Denk ik)
You can't buy experience

12
Toxiq schreef:Ok, Grind by weight, die houden we er in

Michael, kun je een voorbeeld geven van een DualBoiler die jij dan zou adviseren op basis van resterend budget (zeg een 1500 a 1600 euro
Nou zoals ik zei kan bv HanR hier goed in adviseren maar ik heb wel een aantal machines die een warmtewisselaar (HX) hebben ipv dual boiler. Dual boilers zijn vaak wat duurder dus ik denk dat dat minder in het budget past.

1 belangrijk punt voor je verder kan lezen
Afbeelding
ben je ervan bewust dat alle dual en HX machines minimaal 30 minuten moeten opwarmen. Wil je een kortere opwarmtijd kijk dan liever naar kleinere single boilers of machines met een thermoblok.

Ik weet natuurlijk niet of je nieuw of tweedehands wilt kopen, maar dit zijn wat machines die hun credits wel verdiend hebben:

-Lelit MaraX - is een HX machine, dus ook tegelijk koffie en stomen
-Rocket appartamento - is ook een HX machine
-Profitec Pro 400

Als je iets lager in kwaliteit wilt zou je wel naar de dual boiler: Lelit Elizabeth PL92T deze heeft mijn zwager ook en is prima, maar ziet er minder degelijk uit dan bovenstaande, maar heeft daarin tegen wel meer opties.

Als je bv voor de Appartemento zou gaan die zijn er bv bij Casabarista vanaf 1.400 euro en misschien kan je er een Eureka Mignon Libra 65 bij regelen voor een totaal van 2000 euro. Dan heb je een hele mooie set waar je veel plezier van gaat hebben.

14

HanR schreef:Gewoon weer een volautomaat.
Een tweedehands Thermoplan, WMF of Schaerer.
Zijn dit de beste merken om tweedehands aan te schaffen wat jou betreft? Zijn vaak wel "afgedraaide" beestjes toch.. Maar als ze dat aan kunnen is het geen probleem uiteraard.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta

15
Ik zou dan denk ik een Sage The Barista Touch of The Oracle Touch kopen. Dat zit een beetje tussen een volautomaat en halfautomaat in, omdat alles automatisch gaat behalve het verplaatsen van de koffie. Dan heb je het gemak van een volautomaat, maar zonder de storingsgevoeligheid van natte koffieprut in de machine. En omdat alles automatisch gaat hoeft koffie zetten niet perse een hobby te worden, wat eigenlijk wel het geval is bij een andere halfautomaat met een losse koffiemolen. The Oracle Touch is een stuk duurder, hij zit precies op je budget van 2000 euro, maar daarbij gaat zelfs het tampen automatisch en het is een dual boiler wat handig is omdat je veel melkdrankjes maakt.

Hier is een review van het apparaat door James Hoffmann.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

16
Een Sage kun je ook na 5 jaar weggooien.
Eigenlijk moet deze binnen garantietermijn kapot gaan. Hun aftersales is wel erg goed.

Nee nu serious. Wat lever je aan gemak in als je overstapt van een volautomaat naar een halfautomaat.
1. Het automatische malen;
2. De automatische dosering;
3. Het opschuimen van melk.

1. Is op te lossen met een GBW molen.
2. Binnen budget blijft eigenlijk alleen een Expobar office control over.
3. Een melkschuimer.

Een Profitec Go, Een Eureka Libra en een melkschuimer heeft mijn persoonlijke voorkeur. (Wij van WC-eend).
Je ziet dan af van van automatische afslag/dosering.

Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.

17
HanR schreef: wo 29 okt 2025, 17:56 Een Sage kun je ook na 5 jaar weggooien.
Serieus, zo snel? Dan zou ik hem bij nader inzien niet kopen. Ik ging ervan uit dat hij een stuk langer zou moeten meegaan dan een volautomaat.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino