Re: Etzmax

301
bobbee schreef:
gilleko B. schreef:Help en hulpvraag. Aangevuurd door HK87 om een vergelijkend smaak onderzoek te doen met een natural met platte schijven en conisch klein beide molens schoongemaakt. Bij verwijdering van een deel van de maalunit uit de Etzmax voelde ik wat weerstand. Pleurt er een onderdeeltje uit. Zie foto. Ik vermoed dat het kleinood niet is afgebroken.

Voordat ik Etzinger een mail ga sturen,.is er
iemand binnen de planeet Koffieforum die weet hoe ik dit onderdeel terug kan monteren?
Afbeelding
Afbeelding
Dat is het hendeltje van de microswitch.
Spares etzMAX.pdf
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

303
Zonder te demonteren zie je de microswitch al zitten na losdraaien onderste maalschijfunit. Heb weer geen torx in de juiste maat, dus ritje bouwmarkt. Misschien dat de gehele switch moet worden vervangen. Wordt vervolgd.
Afbeelding
Afbeelding

Laatst gewijzigd door gilleko B. op vr 31 okt 2025, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

305
Morgen onderdeel bestellen bij Etzinger, kreeg vrij vlug bericht bericht terug.

vielen Dank, dass Sie uns kontaktiert haben.

Es freut uns sehr zu hören, dass Sie mit Ihrer etzMAX-Mühle so zufrieden sind und sie als die beste Mühle empfinden, die Sie je benutzt haben. 
Afbeelding

Bezüglich des defekten Teils – es handelt sich hierbei um den Mikroschalter – können wir Ihnen ein 3er-Set anbieten.
Damit wir Ihnen den Preis inkl. der korrekten Währung und Versandkosten mitteilen können, bitten wir Sie, uns Ihre Lieferadresse sowie Ihre Telefonnummer zukommen zu lassen.

Der Austausch des Mikroschalters ist für handwerklich geschickte Personen problemlos selbst durchführbar - eine entsprechende Videoanleitung finden Sie auf unserer Webseite unter folgendem Link:
https://etzinger-ag.com/customer-suppor ... als-etzmax

Bitte sehen Sie sich dort das Video „Austausch des Mikroschalters“ an

Wir hoffen, Ihnen damit weiterhelfen zu können, und stehen bei weiteren Fragen selbstverständlich gerne zur Verfügung.

Freundliche Grüsse / Best Regards

Nu nog even zo

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

309
gilleko B. schreef: za 01 nov 2025, 09:09 Mijn vrouw is wel eens boos op mij, discussie over het terecht of onterecht dient nooit nut. Maar voel me nooit leeg en ongelukkig. Maar sinds tijden heb ik dat weer sinds vanochtend.
Afbeelding
Afbeelding
Het is altijd verstandig om meerdere malers aan te houden, dan grijp je nooit mis. Meerdere liefdespartners aanhouden leidt weleens tot vermoeiende taferelen die dan gevoelens van leegte en neerslachtigheid kunnen veroorzaken maar een aantal goede koffiemalers bijeen hoort geen stress te veroorzaken, juist eerder ontspanning, zeker ook in de relationele sfeer. Zolang er gemalen wordt is er niks aan het handje. Niets voor niets kennen we de uitdrukking "Prins Gemaal" en hoor je menigmaal zeggen "oh daar maal ik niet om" -- onbezorgde echtgenotes weten "hij heeft NOG een maler". Mindfulness = maalfulness.

Wat ik nog zit te denken: waar dient die microswitch voor?

Bij een Mahlkönig Vario Home die ik lang gelee had, heb ik die microswitch die min of meer 'beveiliging' als taak had gewoon verwijderd en kortgesloten. Dan kon die ook nooit geen gebrek meer hebben.

Foto's ervan:

https://kostverlorenvaart.blogspot.com/ ... opper.html
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

310
Dat is intens mooi gesproken, mijn vrouw, nadat ik voorgelezen had, bood terstond maalfull aan om een Torx 8 schroevendraaierset bij de bouwmarkt te halen, zodat ik in de tussentijd een Koreaanse Netflix movie kon gaan kijken. Dit om die ellendige switch eraf te schroeven en te vergeten.

Toen ik nog niet dit forum kende zat ik wel eens te neuzen op blog Kosteverlorenvaart. Hoe ik daar achter kwam staat niet meer in mijn geheugen, en een tijd niet meer geraadpleegd.

Die switch wordt ingedrukt op moment dat de maal- en stelschijf aan de onderkant er wordt ingedraaid. De buitenzijde van de stelschijf drukt als het ware het flimsy metalen flappertje tegen het klikknopje (switch is dat dus). Bij afdraaien van de schijf de-activeer je dus de switch en ik vermoed dat dat dan de beveiliging is. De maalschijf in de machine kan niet meer draaien. Maar de sterkte van een slot wordt bepaald door de zwakste schakel, dit systeem o.a. maakt de de molen dus niet Hufterproof.

Ik ben blij met mijn Torx 8 schroevendraaier.