Re: Etzmax

311
Na 5 jaar had ik het al lezend behoren te weten:

When reassembling the Adjustment after cleaning, position it at the marked spot, move it slighlty until it engages and turn it right towards FINE (without using force). Make sure not to damage the microswitch when reassembling the Adjustment. 

312
Ik wist ook geeneens dat er zoiets in zit.

Mogelijk heeft mijn demo model van het eerste jaar het ook niet.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

313
fransg schreef:Ik wist ook geeneens dat er zoiets in zit.

Mogelijk heeft mijn demo model van het eerste jaar het ook niet.
Nu ik toch bezig ben, ik heb in ruim 4 jaar tijd de machine nog nooit gekalibreerd. Verrassend was dat er een kalibreer filmpje, door jou gemaakt, op de site van Etzmax staat. Jij maakt daar gebruik van één 500 gram gewicht (of 500 gram ook echt 500 gram hangt af van de kwaliteit ijking van het gebruikt gewicht, een goed geijkt gewicht kan in de papieren lopen) terwijl het filmpje van Etzinger zelf gebruik maakt van 3 platte gewichten à 500 gram. Te koop voor €49 per stuk. Beetje veel voor wat het doet, maar wat is nu de juiste kalibreer methode? Weet jij dat?

Afbeelding

314
Als ik ook mag reageren dan denk ik dat...

To calibrate your etzMAX (weight-based), you need a 500g calibration weight (i.g. ACAIA).

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress:
€7,17 | 100G 200G 500G Kalibratie Gewicht Voor Mini Digitale Weegschaal Balance Meting Sieraden Geneeskunde Schalen
https://a.aliexpress.com/_EGZD1Ja
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

315
bobbee schreef:Als ik ook mag reageren dan denk ik dat...

To calibrate your etzMAX (weight-based), you need a 500g calibration weight (i.g. ACAIA).

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress:
€7,17 | 100G 200G 500G Kalibratie Gewicht Voor Mini Digitale Weegschaal Balance Meting Sieraden Geneeskunde Schalen
https://a.aliexpress.com/_EGZD1Ja
Bekend en wederom weer veel dank en nogmaals ook voor de aanlevering van de tekening van de switch van Etzinger. Op Amazon en Aliexpres kan je een 500 gr gewicht cheap kopen, en mijn gevoel zegt, dat het wellicht allemaal niet zo nauw loopt. Alleen op de filmjes op de site van Etzmax, waarvan er zelfs 1 in Amsterdam geproduceerd is
Afbeelding
, worden dus 2 methodes weergegeven, 1 aan de hand van 1 keer 500 gram gewicht, en 1 aan de hand van 3 fases stapelen van 3 keer 500 gram. Dat laatste is duur, nl. 3 keer een plat gewicht. Als 1 gewicht van Ali of Ama fungeert nodigt dat mij sterk uit om te kalibreren.

Afbeelding

316
Volgens mij hebben ze het kalibratieproces ooit een keer aangepast, omdat die gewichten dus idd best duur zijn.

Heb zelf wel eens zo'n Acaia 500g ding gehad. Zat ook in een mooie etui, maar 1x gebruikt en was al perfect, en na een paar jaar in de kast maar op Marktplaats gezet en verkocht.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

317
Ypuh schreef:Volgens mij hebben ze het kalibratieproces ooit een keer aangepast, omdat die gewichten dus idd best duur zijn.

Heb zelf wel eens zo'n Acaia 500g ding gehad. Zat ook in een mooie etui, maar 1x gebruikt en was al perfect, en na een paar jaar in de kast maar op Marktplaats gezet en verkocht.
Ja een "lean" levenshouding levert dan wat op! Totdat het moment komt dat je denkt het nodig te hebben
Afbeelding

Afbeelding

318
Geen dank hoor!

Zou je jouw acaia kunnen gebruiken? Neem een stapel munten tot je op jouw gekalibreerde acaia 500 gram ziet op de 10e nauwkeurig en dan gebruik je dat om de etz te kalibreren?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

319
bobbee schreef: di 04 nov 2025, 12:38 Geen dank hoor!

Zou je jouw acaia kunnen gebruiken? Neem een stapel munten tot je op jouw gekalibreerde acaia 500 gram ziet op de 10e nauwkeurig en dan gebruik je dat om de etz te kalibreren?
slim!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

320
Bij mijn etzMax zat een 500gr calibratie gewicht meegeleverd. Bij jou niet? Eigenlijk nog nooit gebruikt. Moet ik eens doen.
Voor de weegschaal eens dit gewicht gekocht. Geen idee hoe nauwkeurig deze is, maar de reviews zijn goed.

Afbeelding
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.