Ik wil me ten eerste even voorstellen ben een man in de vijftig, heb ook andere hobby’s als bijenhouden. In de rustige herfst/winter ben ik met espresso gaan klooien na het zien van youtube filmpjes over de rok en de flair. Uiteindelijk met een df64 en een bambino van marktplaats begonnen ik vond dit al moeilijk hoe te beginnen. Het lukt me hieruit aardige espresso te krijgen en melk opschuimen gaat ook latte art nog niet. In de black friday van bobplaza voor 165 euro een hele mooie flair classic set gekocht waar ook het echte tampertje voor die flair bij zit. Ik krijg daar naar mijn eigen idee erg goede koffie uit, zelfs met wat meer speciality spul als bocca bombita. Ik dacht erover te upgraden naar een lelit bianca of een rocket r58, ook vanwege temperatuur stabiel bij light roast. Echter ik vrees dat ik uit een flair van 165 euro betere koffie krijg dan uit die machines van respectievelijk 2200 - 2650 euro adviesprijs. Kom ik ook bij Strietman ct2 terecht, verzadigde groep. Erg dure machine waarschijnlijk top espresso maar geen melk opschuimen. Ik kom daar dus niet lekker uit. Graag advies/ ideeën.
Freek
Re: Welke espresso machine?
2Mooie en verstandige koffie-tocht!
Er zijn ook elektrische opschuimers, dat bespaart je de aanschaf van een forsere machine.
Ik heb er twee verschillende die ik soms gebruik.
Ik weet niet waar je woont maar als je toevallig in Amsterdam woont zou je die eens kunnen komen uitproberen om te kijken of dat wat voor jou is.
Er zijn ook elektrische opschuimers, dat bespaart je de aanschaf van een forsere machine.
Ik heb er twee verschillende die ik soms gebruik.
Ik weet niet waar je woont maar als je toevallig in Amsterdam woont zou je die eens kunnen komen uitproberen om te kijken of dat wat voor jou is.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3Als ik het goed inschat wat ik lees zou ik je willen adviseren om je in te lezen over de Odyssey Argos. Die laat je kiezen uit een handdruk profiel of een veer profiel en de temperatuur wordt door de machine bewaakt. Is ook niet heel erg duur, er is wel een wachtlijst.
Londinium R - Option-O P80 - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™
4Leuk idee dank vd tip, maar de machine komt van buiten de EU dus invoerkosten waarvoor ik niet machine koop, weggegooid geld. Dan bij lever niet beter doorsparen voor een Strietman of wachten tot die in de 7 maanden wachttijd op de argos, t is gokken uiteraard, tweedehands passeert?ErikvW schreef: zo 04 jan 2026, 14:59 Als ik het goed inschat wat ik lees zou ik je willen adviseren om je in te lezen over de Odyssey Argos. Die laat je kiezen uit een handdruk profiel of een veer profiel en de temperatuur wordt door de machine bewaakt. Is ook niet heel erg duur, er is wel een wachtlijst.
Freek
5Mijn ervaring, voor een keuze van een aankoop is het vaak (on)bewust de emotie die de doorslag geeft. Waar word je gelukkig van. Ik heb eens besloten om een Lamarzocco LM te kopen. Omdat die de beste was, nee. Zijn ook andere machines die nmm evengoed konden brouwen. Maar emotie om een LM te hebben, heb er geen spijt van gehad. Geld ook voor de aankoop van een fiets, waarom een stalen Pegoretti en geen stalen Braun of Gios. Laat je hart spreken voor je uiteindelijke keuze. Gesprekken met mijzelf om het een rationele basis te geven leverde dan verrassende info op.
Ben benieuwd wat je gaat kopen!
️
Ben benieuwd wat je gaat kopen!
️Re: Welke espresso machine?
6Nog een advies. Het is niet zo dat je met duurdere machines per definitie ‘lekkerder’ koffie kan produceren. Ook hier geldt: garbage in = garbage out.
Naast de reeds aangehaalde emotie, zijn er natuurlijk ook andere factoren. Tijdens mijn koffiereis heb ik aardig wat apparaten in bezit gehad. Naar mijn mening gaat het bijvoorbeeld ook om: budget, wat heb je er voor over, hoeveel tijd wil je besteden, gebruiksgemak, (temperatuur) stabiliteit, goed kunnen stomen, ruimte, geluid (van de pomp), snelheid van opwarmen, maak je voornamelijk espresso of ook vaak melkproducten, persoonlijke voorkeur, looks. Overal is iets over te zeggen.
In ieder geval niet te snel beslissen. Bovendien is ook altijd leuk om in een volgende fase te upgraden.
Naast de reeds aangehaalde emotie, zijn er natuurlijk ook andere factoren. Tijdens mijn koffiereis heb ik aardig wat apparaten in bezit gehad. Naar mijn mening gaat het bijvoorbeeld ook om: budget, wat heb je er voor over, hoeveel tijd wil je besteden, gebruiksgemak, (temperatuur) stabiliteit, goed kunnen stomen, ruimte, geluid (van de pomp), snelheid van opwarmen, maak je voornamelijk espresso of ook vaak melkproducten, persoonlijke voorkeur, looks. Overal is iets over te zeggen.
In ieder geval niet te snel beslissen. Bovendien is ook altijd leuk om in een volgende fase te upgraden.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
7Hi Freek. Welkom op dit forum. Als je inderdaad een stap wilt gaan maken naar een halfautomaat espressomachine dan zou ik daarbij vooral uitgaan van het type koffiedrinker dat je bent. Drink je vooral zwart (espresso, evt lungo) en weinig tot geen koffies met latte of ben je juist wel vooral een koffie met latte drinker. In het ene geval zijn bepaalde specificaties van de machine belangrijker of juist minder belangrijk dan in het andere geval. En kun je op basis daarvan ook heel gericht je budget dat je aan de machine kunt of wilt uitgeven investeren in die zaken waar je afhankelijk van welke type koffiedrinker je bent het meest plezier van hebt. Ik heb zelf een klein jaar terug een dergelijke zoektocht gemaakt. En ben op een voor mij uitstekende passende en kwalitatief goede halfautomaat uitgekomen van EUR 1.150. Maar goed, dan ben je er nog niet. Een goede molen (heel belangrijk) kost ook al gauw EUR 400-500 en dan nog de div. barista tools zijn ook goed voor een paar 100 euro's. Mocht je meer willen weten, laat maar weten. Succes en groet, RonFreek1970 schreef: zo 04 jan 2026, 13:52 Ik wil me ten eerste even voorstellen ben een man in de vijftig, heb ook andere hobby’s als bijenhouden. In de rustige herfst/winter ben ik met espresso gaan klooien na het zien van youtube filmpjes over de rok en de flair. Uiteindelijk met een df64 en een bambino van marktplaats begonnen ik vond dit al moeilijk hoe te beginnen. Het lukt me hieruit aardige espresso te krijgen en melk opschuimen gaat ook latte art nog niet. In de black friday van bobplaza voor 165 euro een hele mooie flair classic set gekocht waar ook het echte tampertje voor die flair bij zit. Ik krijg daar naar mijn eigen idee erg goede koffie uit, zelfs met wat meer speciality spul als bocca bombita. Ik dacht erover te upgraden naar een lelit bianca of een rocket r58, ook vanwege temperatuur stabiel bij light roast. Echter ik vrees dat ik uit een flair van 165 euro betere koffie krijg dan uit die machines van respectievelijk 2200 - 2650 euro adviesprijs. Kom ik ook bij Strietman ct2 terecht, verzadigde groep. Erg dure machine waarschijnlijk top espresso maar geen melk opschuimen. Ik kom daar dus niet lekker uit. Graag advies/ ideeën.
Freek
8Mocht je een hoogwaardige melkopschuimer willen naast je mooie en dure hevel of halfautomaat dan kan ik je deze aanraden:
- Subminimal NanoFoamer PRO Gen 2
Hier een YouTube link:
https://youtu.be/r5RmmiF3QFY?si=Z-o9YmIrMyahqTDf
- Subminimal NanoFoamer PRO Gen 2
Hier een YouTube link:
https://youtu.be/r5RmmiF3QFY?si=Z-o9YmIrMyahqTDf