De afstelling van mijn nieuwe machine i.c.m. de juiste boon en maler heeft even wat tijd nodig gehad. Voor jullie als puristen zal ik mijn tocht even beschrijven. De maler is een mazzer mini en de machine is de Lelit Bianca v3.
Ik ben begonnen met mijn bestaande boon die ik mee had genomen uit de percolator. Het is een melange van Arabica en Robusta koffie, slowroast en medium gebrand. Met deze boon kwam ik maar niet tot een juiste smaakbeleving. Wat ik ook probeerde de bitterheid voerde de boventoon zodat ik naar een langere doorlooptijd ging (34 seconden) op dat moment wordt de smaak acceptabel. Ik zat hierbij 18gr maling, een druk op de zetgroep van rond de 6 en er kwam +/- 100gr koffie uit. Niet echt wat ik voor ogen had.
Inmiddels ben ik over gestapt op een andere boon. Een Melange van 100% Arabica koffie uit Brazilië, Peru, Guatemala en Honduras, Slow roast en medium gebrand. Hier ging ik al gelijk de goeie kant op. De maling moest ik iets bijstellen naar fijner en ben nu uitgekomen op 18gr maling, 20 seconden doorlooptijd, druk op de zetgroep loopt op naar de 9 en zakt rustig naar 8 en er komt 40gr koffie uit met een volle smaak met de tonen die de boon zou moeten bevatten.
Voor mijn gevoel zit ik heel dicht in de buurt van de sweet spot. Mochten jullie hier nog tips en trucks voor hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Re: Lelit Bianca afstelling
2In principe heb je de spullen om een goed resultaat te krijgen. Ik weet niet of je het al doet, maar weeg je de koffie die uit de maler komt? In mijn - beperkte - ervaring met de Mini heeft deze wat retentie, en is niet zeker hoeveel koffie er uit komt. Als je dat ook zo constant mogelijk houdt kun je écht gaan tweaken op dat laatste stukje fijner/grover malen.
Londinium R - Option-O P80 - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™
3Brandatum bekend of onbekend? Welke branderij? Is van essentieel belang zoals je hebt gemerkt met de eerste boon.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
4Koffie wordt idd gewogen echter niet met een weegschaal die mg aan kan. Ik merk al wel verschil tussen onder in de 18 en bovenin de 18. Dus die staat nog wel op het lijstje om meer consistentie te krijgen.ErikvW schreef: do 22 jan 2026, 12:04 In principe heb je de spullen om een goed resultaat te krijgen. Ik weet niet of je het al doet, maar weeg je de koffie die uit de maler komt? In mijn - beperkte - ervaring met de Mini heeft deze wat retentie, en is niet zeker hoeveel koffie er uit komt. Als je dat ook zo constant mogelijk houdt kun je écht gaan tweaken op dat laatste stukje fijner/grover malen.
5Goed punt en eerlijk gezegd nooit bij stil gestaan. Heb nu de boon van capriole, paso fino. Branddatum wordt niet vermeld op de verpakking. Misschien toch nog wat meer om me heen gaan kijken voor alternatieven. Nog tips qua branderijen?bobbee schreef: do 22 jan 2026, 13:06 Brandatum bekend of onbekend? Welke branderij? Is van essentieel belang zoals je hebt gemerkt met de eerste boon.