Quickmill 3000 gekocht en nu....?

1
Nu mijn tweede Jura het heeft begeven ben ik wel klaar met "plastic fantastic" en heb ik op Marktplaats een Quickmill 3000 gekocht om eens te kijken hoe een halfautomaat me gaat bevallen. Eerst maar eens simpel beginnen en een vriend van me heeft goede ervaringen met de 3000-serie, dus toen ik er een zag waarvan de prijs me aan stond heb ik de knoop doorgehakt.

Maar... Het apparaat is standaard en heeft dus geen dingen als een PID of een OPV. Voor de OPV heb ik al gezien dat er een simpel setje te koop is, maar een PID is wat meer werk. Zijn er mensen hier die daar al ervaring mee hebben en me van advies kunnen voorzien? Op Kaffee-Netz heb ik al wel een handleiding gevonden en CleverCoffee kwam ik ook tegen, maar dat lijkt me nog wat ingewikkeld. Alle advies is welkom!

Ik zal er nog wel wat dingen bij moeten halen, want het is een kale machine met enkel een tamper. Wat zouden jullie er verder bij aanraden? Weegschaal heb ik al en er zit ook een Sage Dose Control Pro bij, wat natuurlijk grappig is om te starten en leuk staat naast mijn Fellow Ode 2, maar uiteraard geen geweldige maler. Die zal op termijn zeker vervangen gaan worden door een single dose maler, ik denk dan aan iets van een DF54 of DF64. Het schijnt dat de Ode 2 met de stepless mod ook wel espresso kan doen, maar daar waag ik hem toch liever niet aan.

Re: Quickmill 3000 gekocht en nu....?

2
Ik gebruik een Quickmill 820, die hetzelfde binnenwerk heeft. Ik heb wel een OPV geïnstalleerd, wat inderdaad niet moeilijk is en wel toegevoegde waarde heeft. Een PID heb ik wel overwogen, maar niet gedaan. Eigenlijk zie ik daar de toegevoegde waarde niet van, behalve misschien als je moeilijke licht gebrande boontjes wilt gebruiken. Een beter filterbakje is wel een aanrader, want die Van Quickmill zijn niet goed. Ik gebruik een IMS-bakje voor de E61, en heb plattere boutjes in de zetgroep gebruikt om het passend te maken. Er zijn inmiddels ook precisiefilterbakjes voor de Quickmill verkrijgbaar, die dus een platte rand hebben in plaats van een bolle. Die worden gemaakt en verkocht door het Duitse Moka Consorten. Ik heb ze zelf nooit geprobeerd, maar nu toch maar eens besteld om te vergelijken met die IMS.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

4
Het verschil in kwaliteit tussen filterbakjes zit in de consistentie van de grootte van de gaatjes. Die van Quickmill zijn er volgens mij in gestanst en die van IMS gelaserd. Ik kreeg met het Quickmill filterbakje altijd een onevenwichtige extractie, waarbij een helft altijd zichtbaar sneller doorliep dan de andere. Met het blote oog zag je ook duidelijke grootteverschillen tussen de gaatjes en dat ze rafelige randen hadden. Die van IMS zijn rond, glad en van gelijke grootte. Misschien had ik een uitzonderlijk slecht Quickmillbakje, want het verschil was voorij erg groot.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

5
Wat de temperatuur betreft heb ik geen idee of die van de Quickmill erg constant is. In ieder geval heb ik dat niet gemerkt in het resultaat. Met een PID kun je ook de hoogte van watertemperatuur regelen, maar daaraan heb ik dus niet echt behoefte omdat ik geen heel licht gebrande koffiebonen gebruik.

Al heb ik nu zelf decaf boontjes wat te licht gebrand en daardoor denk moeilijk te extraheren zijn. Ik moet ze heel fijn malen en hoog doseren voor een goede extractie. Hierbij zou een hogere watertemperatuur wel handig kunnen zijn. Maar ik brand de boontjes de volgende keer gewoon wat donkerder.

6
fob schreef: zo 25 jan 2026, 00:04 Wat de temperatuur betreft heb ik geen idee of die van de Quickmill erg constant is. In ieder geval heb ik dat niet gemerkt in het resultaat. Met een PID kun je ook de hoogte van watertemperatuur regelen, maar daaraan heb ik dus niet echt behoefte omdat ik geen heel licht gebrande koffiebonen gebruik.

Al heb ik nu zelf decaf boontjes wat te licht gebrand en daardoor denk moeilijk te extraheren zijn. Ik moet ze heel fijn malen en hoog doseren voor een goede extractie. Hierbij zou een hogere watertemperatuur wel handig kunnen zijn. Maar ik brand de boontjes de volgende keer gewoon wat donkerder.
Wat ik er over heb gelezen is dat de temperatuur sterk de neiging heeft om te gaan "zweven" en je met een PID er consistentere shots uit kunt halen. Maar misschien moet ik eerst de machine maar eens gaan leren, voordat ik in al mijn enthousiasme flinke aanpassingen aan de machine ga doen. :D Ik brand ook zelf en zal ook even moeten kijken hoe fijn hij moet. De verkoper heeft me hem gedemonstreerd, maar die maalde naar mijn idee niet fijn genoeg. De druk op de manometer kwam tenminste niet boven de 4 uit en dat lijkt me wat weinig...