Re: Lelit Bianca afstelling

12
Duidelijk verhaal van jullie over de timer. Ik hou voorlopig even de timer van de machine aan. Ik zit ongeveer rond de 7 seconden dat de koffie eruit komt. De doorlooptijd van 24 tot 35 seconden haal ik nog niet als ik er maar 36gr koffie uit wil halen. Ik zit rond de 20 seconden om tot die hoeveelheid te komen.

15
RonBakker1964 schreef:
bobbee schreef: za 24 jan 2026, 12:12 Tegenwoordig kijk ikzelf naar de extractie wanneer die gaat overgaat in blonding. Zonder weegschaal.
Hi Bobbee. Wat is dat ? Het overgaan van de extractie in blonding?
Hoi, dat is wanneer het shot heel licht van kleur is geworden tijdens extractie. Je ziet dat met een naked portafilter, het begint bruin/reebruin en wordt steeds lichter en lichter, wat aangeeft dat de olie uit de koffie is getrokken. Ik zal kijken of ik iets op youtube kan vinden.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

17
bobbee schreef: di 27 jan 2026, 14:34
RonBakker1964 schreef:
bobbee schreef: za 24 jan 2026, 12:12 Tegenwoordig kijk ikzelf naar de extractie wanneer die gaat overgaat in blonding. Zonder weegschaal.
Hi Bobbee. Wat is dat ? Het overgaan van de extractie in blonding?
Hoi, dat is wanneer het shot heel licht van kleur is geworden tijdens extractie. Je ziet dat met een naked portafilter, het begint bruin/reebruin en wordt steeds lichter en lichter, wat aangeeft dat de olie uit de koffie is getrokken. Ik zal kijken of ik iets op youtube kan vinden.
Ah., da's interessant. Was al aan het dubben over het aanschaffen van een naked portafilter. Daarmee kan je inderdaad goed zien wanneer de koffie gaat "blonden". Thanks Bobbee